Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Skruva banåkabil
![]() |
3714 besök totalt |
Dimentionera spridare...
Vi hade en disskution om detta i Mickes banåkarbiltråd.. Jag lägger en disskution här ist. ![]() Hittade följande info på Etapps hemsida
Tycker att den formlen ger stora spridare i förhållande till effekt eller vad tycker ni? ![]() _________________ Brukshäcksarsenalen: Citroën Xsara Picasso 1,8 -05 Opel Vectra 1,8 -09 |
||
http://www.megasquirt.info/manual/minj.htm#size
här finns tips ang. spridarval ... InjectorSize = (HorsePower * BSFC) / (#Injectors * DutyCycle) är en formel man kan använda ... En fyra på 300hk skulle enl. den tabellen kräva ca 462 cc spridare ... För stora är jue bättre än för små, det man får med för stora spridare (iaf med MS) är problem med att mappa motorn på tomgång ... |
||
Har ett litet program som räknar ut spridarestorlek och enl det så behövs 455 cc spridare till 300 sugmotorhästar vid 85% dutycycle och 386cc om man går upp till 100%
Verkar ju stämma hyfsat med den hemsidan som fizz länkade till ![]() Sen om det är rätt e ju en annan sak ![]() _________________ /Mvh M|cke F@.gner |
||
Hej
Jag upplever också att de flesta "kalkylatorer" på nätet och olika formler ger onödigt stora spridare. Å andra sidan bottnar mina 389cc nu, och inte sjutton tror jag att det är 250 hk (som Megasquirtmanualens formel ger som max för 389cc) vid dryga 0,6 bar... Förmodligen är "icke optimerad" mappning en orsak till att man behöver stora spridare när man pular själv. /Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||
I min har jag 336cc spridare och den är bromsad till 256hk. Då har jag absolut inte bottnat spridarna ännu.
Med original 237cc spridare plockade vi ur 238hk. Då vet jag inte om spridarna bottnade men den gick iaf inte magert någonstans. Fast då hade vi iofs höjt soppatrycket 1 hekto. Sen så är det väl så att en sugmotor går lite magrare på full belastning än en överladdad motor. _________________ Jonas Edling |
||
Hej
Jo, för stora spridare kan vara svåra att styra exakt på tomgång/låglast. Om pulsvidden blir för liten går det helt enkelt inte att reglera flödet noggrannt. Hur stort som är för stort beror till stor del på sprutet. Vissa kan hantera sånt bättre, vissa sämre. Kan man köra helt sekventiellt brukar det hjälpa. /Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||
Nån skrev att en sugmotor går magrare än en turbomaskin på (full)last och det kan väl alla vara överens om. Jag tror att man brukar mappa mot ett AFR (Air Fuel Ratio) på 14,7 vid last på en sugmotor medan man siktar mot 12,8-13 ungefär på en turborova.
Kan det vara så att formeln för spridardimensionering skiljer sig mellan turbo- och sugmotorer? Jag tycker det känns som om AFR är en inte helt försumbar faktor här. Är svaret JA på ovanstående fråga kan man kanske misstänka att ni tycker att spridarna blir onödigt stora pga. att formeln ni använt är för dimensionering av spridare till turboapplikationer. Ha det! _________________ Martin Öling |
||
i formeln som jag postade ovan räknar man med BSFC som är olika för olika motorer...
"*BSFC is the amount of fuel your engine uses to make 1 horsepower for one hour. It is usually between 0.42 and 0.58 at wide open throttle. Normally aspirated engines with efficient combustion processes are at the lower end of the BSFC scale [~0.45], supercharged engines tend to be towards the higher end [~0.55]. " saxat från MS-sidan ... ![]() |
||
För min del blir skillnaden marginell, MS-kalkylatorn räknar nog redan på 0,55 i BSFC tror jag.
/Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||
Jag har inte kollat hur denna, http://www.bsmotor.com/cgi-bin/bsmotor/dyser/dyser.bsp?default, räknar men sammanställningen över olika spridare är är rätt ok.
_________________ Gunnar Östlund "Jag kör för att det är kul, inte för att det ska se kul ut" |
||
Kan man med exempelvis MegaSquirt, om man kör med två spridare (per cylinder) köra med 0% på ena och mappa lågfarten med den andra, och sedan på högfart köra begge?
Vilka problem skulle uppstå? |
||
Vissa turbobilar (konventeringar iaf) kör ju med tilläggsspridare.. PIC5 heter väl simplaste modellen. _________________ Brukshäcksarsenalen: Citroën Xsara Picasso 1,8 -05 Opel Vectra 1,8 -09 |
||
Hej
Megasquirt finns med olika programvaror och det finns 3-4 möjligheter att på olika sätt köra med dubbla spridarrader. Det finns lite olika strategier och metoder att göra det, bland annat beroende på om man har två uppsättningar spridare som är lika stora, eller om det är olika storlek. Det man ofta upplever är transientproblem just när andra spridarraden går in men det finns hjälpmedel i Megasquirt för att hantera den saken. Jag har inte testat detta än men som det ser ut kommer det kanske att behövas på en av bilarna jag pysslar MS i. /Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||
![]() |
Skruva banåkabil
![]() |
3714 besök totalt |