Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Habegär... Ny Caterham
1, 2   >>
2197 besök totalt
Peter S
Täby
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2574


Trådstartare
Habegär... Ny Caterham

Vem behöver en Caterham med 260 hästar från fabrik? Ingen...

...eller?

http://www.caterham.co.uk/news/index.htm

_________________
Peter Simons
Kör tre Ginetta G20 i olika utförande med:
Citera
JohanR
Jönköping
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1956



Nej, jag behöver ingen. Men om du tjatar tillräckligt länge kan jag kanske övertalas

_________________
Johan Rådlund
Citera
Eric Josefsson
Skänninge
Här sen Maj 2003
Inlägg: 4208



Bara jag som inte hittar vad den väger?

_________________
Brukshäcksarsenalen:
Citroën Xsara Picasso 1,8 -05
Opel Vectra 1,8 -09
Citera
Peter S
Täby
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2574


Trådstartare
JohanR skrev:
Nej, jag behöver ingen. Men om du tjatar tillräckligt länge kan jag kanske övertalas


Åsså kostar den ju bara 34000 UKP... DVS 440000 SEK. I England. Hmmm Var la jag spargrisen... Synd att grisen är så liten bara...

Står inget om vikt. Antagligen tyngre än R500:an.

_________________
Peter Simons
Kör tre Ginetta G20 i olika utförande med:
Citera
MatsK
Landskrona, Skåne
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3424



Vid första blicken verkar det vara samma chassi som den SV-R som var med i EVo tidigare...

http://www.7cars.de/newsinfo/CaterhamSVR/CaterhamSVR.html

http://www.ukintpress.com/vehicledynamicsexpo/images/vdipdfs/oconnell. . . . .

_________________
M a t s K l i n g l ö f

MGB GT 1967
Citera
Peter S
Täby
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2574


Trådstartare
Men fy tusan hur den ser ut inuti... thumbs down


_________________
Peter Simons
Kör tre Ginetta G20 i olika utförande med:
Citera
Acke
Gotteborg
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1724



Peter S skrev:
Men fy tusan hur den ser ut inuti... thumbs down


Hmm.. inte vackert, men om man byter ut de röda mot svart så blir det nog mycket snyggare..

_________________
MackeMaehlum
Citera
MatroxMGA
Skåne
Här sen Okt 2003
Inlägg: 778



Finns det inga fler bilder på 260hk versionen?? Tycker den ser tuff ut invändigt, välbehövlig uppdatering.

_________________
mvh

Philip Lundh
Citera
Magnus S
Stuvsta
Här sen Maj 2004
Inlägg: 7747

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Peter S skrev:
Men fy tusan hur den ser ut inuti... thumbs down




Tre obegripliga saker runt inredningen:
1 Man KAN inte ha instrument bakom ratten, de syns inte, där ska en fet oljevarningslampa sitta...
2 Rören hindrar nåbarheten till den korta växelspaken, nu sitter den ju som i en brunn.
3 handbromsen, varför envisas de med att sätta den på det enda stället man kan lägga armen?
(vill du köra aktivt med handbromsen så skaffa en rallybil istället)

Två läskiga och skrämmande sak med inredningen:
1 Det svarta hålet gör att den ser förberedd ut för stereo.
2 Man är redan nu småskraj för alla rör vid en krock och det känns inte bättre med dessa spretandes åt alla håll.

De borde ha ett alternativ med instrumenten digitalt i ratten.
Annars gillar jag den faktiskt utvändigt och motormässigt,
men hur är bredden? Är det en SV eller en vanlig?

_________________
M a g n u sS o l l e n b e r g

Citera
MatsK
Landskrona, Skåne
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3424



Peter S skrev:
Men fy tusan hur den ser ut inuti... thumbs down


Hmm... nåt liknande hade jag nästan tänkt mig på mitt bygge, men eftersom allting annat ändå bara är kopior kan jag ju lika gärna stjäla det utseendet också...

_________________
M a t s K l i n g l ö f

MGB GT 1967
Citera
Peter S
Täby
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2574


Trådstartare
Superswift skrev:
Tre obegripliga saker runt inredningen:
1 Man KAN inte ha instrument bakom ratten, de syns inte, där ska en fet oljevarningslampa sitta...
2 Rören hindrar nåbarheten till den korta växelspaken, nu sitter den ju som i en brunn.
3 handbromsen, varför envisas de med att sätta den på det enda stället man kan lägga armen?
(vill du köra aktivt med handbromsen så skaffa en rallybil istället)


Tja man ser faktiskt nästan instrumenten bakom ratten. Speciellt om man vinklar om dem, lite strategiskt.
Rörmokeriet är ju bara onödig viktökning... VÄLDIGT OChapmanskt.
Handbromsen funkar bra där den är. Själva handtaget försvinner ner så att dt inte är i vägen. Har du inte suttit i min? När har du tid att vila armen förresten?

Superswift skrev:

De borde ha ett alternativ med instrumenten digitalt i ratten.
Annars gillar jag den faktiskt utvändigt och motormässigt,
men hur är bredden? Är det en SV eller en vanlig?


Den går säkert bra att få med Stack instrumentering bakom ratten. Den funkar bra och finns ju på R500:an. (Dem syns bra bakom ratten.) Bredden torde vara som en SV. Det ser ju väldigt rymligt ut på bilden.

Men fy tusan som det ser ut i den som sagt. Man blir deprimerad för mindre. Och i rött dessutom... Suck...

_________________
Peter Simons
Kör tre Ginetta G20 i olika utförande med:
Citera
MatsK
Landskrona, Skåne
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3424



Här finns många fler bilder på CSR:en...

http://www.collinsclan.co.uk/pages/cars/7launch/index.html

_________________
M a t s K l i n g l ö f

MGB GT 1967
Citera
Peter S
Täby
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2574


Trådstartare
Så ska det se ut, som i 260:n:



Dessa skärmar löser ju en del problem som jag klurat på...



Tja... Vad säger man om detta...



Vill ha den gula så mycket att det värker...


_________________
Peter Simons
Kör tre Ginetta G20 i olika utförande med:
Citera
H E
Norsborg
Här sen Jun 2004
Inlägg: 4



Behöver ingen Caterham från fabrik med 260 hk. Men jag tycker att det verkar en lagom effekt för min Caterham SV. Nöjer man sig med 260 hk så är det ingen risk att man har en övermotoriserad bil. Det är ingen tjusning att bli frånåkt på rakan av en vanlig Volvo eller Peter Simon.

_________________
Håkan Ekestang
Citera
Peter S
Täby
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2574


Trådstartare
H E skrev:
Det är ingen tjusning att bli frånåkt på rakan av en vanlig Volvo eller Peter Simon.


Tja eftersom vi har samma låda och samma maskin så måste det ju betyda att du växlar för långsamt eller.. Kan ju inte ha nåt med att din bil är tyngre. Har du LSD förresten?

_________________
Peter Simons
Kör tre Ginetta G20 i olika utförande med:
Citera
Magnus S
Stuvsta
Här sen Maj 2004
Inlägg: 7747

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Peter S skrev:
När har du tid att vila armen förresten?



Tänkte inte på det, du kör ju inte i trafik med din bil....

_________________
M a g n u sS o l l e n b e r g

Citera
Björn Larsson
Linköping (mellan soptippen & fängelset)
Här sen Maj 2004
Inlägg: 2202



Den nya inredningen såg "sådär" ut...

Jag kan dock tänka mig att de extra rören gör chassit betydligt styvare. Det är ett väldigt stort sittbrunnshål annars.

Jag tycker nog att det värsta är att de valt en motor med cross flow på "fel håll".

_________________
Björn Larsson
Life's to short for shortfillers.
Lotus 7S1 -59
Lotus Elite -60
BMW E30 Baur TC2 -85
Sportscar F1000
van Diemen RF75
MG Midget -61
Citera
Peter S
Täby
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2574


Trådstartare
Björn Larsson skrev:
Jag kan dock tänka mig att de extra rören gör chassit betydligt styvare. Det är ett väldigt stort sittbrunnshål annars.


Sant... Men varför har det då inte lagt in det i 260:n?

_________________
Peter Simons
Kör tre Ginetta G20 i olika utförande med:
Citera
Björn Larsson
Linköping (mellan soptippen & fängelset)
Här sen Maj 2004
Inlägg: 2202



Vad är "260:n" (förutom en sjuttiotalsvolvo)?

_________________
Björn Larsson
Life's to short for shortfillers.
Lotus 7S1 -59
Lotus Elite -60
BMW E30 Baur TC2 -85
Sportscar F1000
van Diemen RF75
MG Midget -61
Citera
Björn Larsson
Linköping (mellan soptippen & fängelset)
Här sen Maj 2004
Inlägg: 2202




_________________
Björn Larsson
Life's to short for shortfillers.
Lotus 7S1 -59
Lotus Elite -60
BMW E30 Baur TC2 -85
Sportscar F1000
van Diemen RF75
MG Midget -61
Citera
MatsK
Landskrona, Skåne
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3424



Björn Larsson skrev:
Kollade:

http://www.collinsclan.co.uk/pages/cars/7launch/index.html

Hemsk nos.


Funktion före form!

_________________
M a t s K l i n g l ö f

MGB GT 1967
Citera
Allmänt banåkaforum
Habegär... Ny Caterham
1, 2   >>
2197 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande