Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Nürburgring
Ringenresa i mitten på oktober (17-18/10) - halkbana?
1121 besök totalt
jakbo
Bromma
Här sen Sep 2004

Ny på att skriva
inlägg i forumet

Trådstartare

Hej alla!

Funderar på att åka ner 17-18/10 då jag fått några dagar lediga. Frågan är bara hur underlaget kan tänkas vara vid denna tid? Då jag efter ett par resor med bil tidigare tänkte ta hojen ner, och jag inte är en superrutinerad banhojåkare, vill jag helst inte åka ner för att finna att underlaget är belagt med löv, frost eller annat otäckt.

Kan någon med erfarenhet från oktoberväder säga något om vad man kan förvänta sig? Hur många timmars torrt underlag blir det per dag?

Sopas banan varje dag med tanke på nedfallande löv o dy?

Såg nu också att det är ADAC rundstreckerennen den 17:e, vad är detta? Kanske något som bara berör GP-slingan, eller?

Ingen annan som ska åka ner vid detta tillfälle?

Bromma
Här sen Dec 2002

oktober kan mycket väl bjuda på bra förhållanden. Räkna dock med att det är fuktigt och halt på förmiddagarna - vissa banpartier som ligger i skuggan kanske inte blir helt torra på hela dagen.

om det är frost på banan så öppnar de inte.

Någon sopning av banan sker inte - och visst kan det ligga löv och annat på asfalten. För oss bilister brukar det inte utgöra något större problem. Har ingen aning om huruvida det kan vara så pass mycket att det stör hojåkarna.

Du skriver att du är ovan med att åka hoj på bana. Jag brukar avråda mina hoj åkande vänner att överhuvudtaget åka ner til Ringen - detta oavsett om de är noviser eller kör om SM-poäng på mc.

Jag har full förståelse för att Ringen på hoj är en fantastiskt upplevelse men enligt min mening är det alltför stora risker. Ta bilen istället...

Jens L
Stockholm
Här sen Apr 2004

God morgon,
vi var nere i oktober förra året. Och det var som sagts innan ordentligt fuktigt på förmidagarna. Vi såg en ordentlig avåkning av en hojåkare på fm. EM var bättre. Jga undrade också om löven skulle ställa till problem, men vi tänkte inte på dem faktiskt. Det är bara lite snyggare i backspegeln när dom blåser omkring:)

Motala
Här sen Dec 2002

Jag var nere första helgen i november 2002, och då var det mycket löv på banan, fördelen var att man såg var idealspåret var för det var ända stället som det inte var några löv.

Men som Anders skrev vissa partier torkar aldrig upp, även om solen lyser i okt-nov, så motorcykel skulle jag aldrig åka den här årstiden på ringen.

(om jag ska vara ärlig så skulle jag aldrig åka mc på Ringen)

Nürburgring
1121 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande