Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Formel Vee RPB -68 | 1, 2, 3 ... 9, 10, 11 >> 2 besök senaste veckan (56930 totalt) |
Efter ett tre månaders funderande och en veckas aktivt sökande har jag tagit det första stora steget mot en roligare framtid!
Jag har köpt mig en del av det svenska motorsportarvet, en RPB från 1968. Bilen köptes, byggdes och rejsades av Bo Hugosson åren 1968-1974. 1974 lyckades värmeutvidgningskoefficienten slutligen vinna kampen mot den lilla luftkylda motorn. Bilen stäldes undan i ett garage och en motorrenovering påbörjades. Men en reglementsändring, ett äktenskap med tillhörande barnavling samt ett växande rallyintresse gjorde att motorbygget avstannade och bilen blev kvar i garaget. Där blev den ståendes till en råkall oktoberdag 2004 då en ung entusiastisk köpare kom med ett stort släp, en ficka full av brännheta pengar samt en förhoppning om att skicket verkligen skulle överensstämma med det i telefon beskrivna... För att korta ner historieberättelsen lite: Jag blev inte besviken Jag hade inte ens mage att försöka pruta... Vad har man då en bil som denna till? Givetvis ser man med varsamma händer till att bilen håller sig fräsch och sen använder man den till det den byggdes för, racing Målet för 2005 är att jag och bilen ska hitta ut på banorna och börja lära känna varandra. Flyter allt på enligt planerna hoppas jag att jag kan debutera på BugRun. Givetvis har jag redan en del personer att tacka för hjälp och assistans Göran "Wankelsport" Hackman för nyttig information samt länken till annonsen med stort A Markus Lefors för information och glada tillrop Tomas Lundström (finns han här?) för telefonsupport Martin "Bistec" Spetz för eminent transporthjälp. Jag är skyldig dig en hel del För att avsluta detta långa inlägg kommer här en första bild på skönheten. _________________ /Kristian Elisson |
||||
Får väl vara den första att gratulera till ett lyckat köp......
Tyckte bilen var skit-tuff, ska bli kul att se den "in action" vad det lider..... Det var bara trevligt att kunna hjälpa till, lärde mig säkerligen ett och annat också under dagen, tar alla tillfällen i akt att lära mig lite då jag fortfarande anser mig mycket okunnig i motorsportsbrancshen Siktar väl på att kunna komma igång i garaget med mitt nya projekt om två veckor, vi får väl se om det passar dig då....!? _________________ / Martin Spetz Racern: |
||||
För er som undrar... RPB = Racing Plast Burträsk
För er som undrar ännu mer... http://users.burtrask.com/rpb/
Tackar
Det ska nog gå att ordna. _________________ /Kristian Elisson |
||||
Grattis till köpet.
Underbart att du grävt fram en sådan skatt. Härligt att se att bilen har kvar sina tuffa orginalklistermärken, försök skona dem. Kommer bli roligt att följa bilen på forumet. Hälsningar /Niklas Larsson (RPB GT-ägare) _________________ Niklas Larsson Läs världens rent subjektivt bästa blogg http://www.luftkyld.blogspot.com/ |
||||
Grattis!!!!
Ska bli skoj att följa bilens framtida öden, både här och på banan.
En veckas sökande.... Jag letade 1,5 år innan jag hittade min RPB. _________________ /Markus Lefors |
||||
Ah, läckert Kristian! Ska bli spännande att följa renoveringen & rejsandet framöver!
Behöver du hjälp så är det bara att slå en signal, det vet du väl? Mvh Mangan _________________ Magnus Karlsson, Scott Genius 750 The older I get, the faster I was... |
||||
Trevligt Kristian, den ser ju ut att vara i gott "fyndskick".
Kul att det är samma ägare som haft den hela tiden. Ofta har de ju gått från person till person och blivit sämre och sämre behandlade hela tiden. Man tackar för omnämnandet, det vara bara trevligt att kunna vara till hjälp. Ser att bilen blivit ombyggd i bakvagnen så att den inte har det traditionella momentstaget utan två stag (typ fyrlänk). Intressant att en såpass gammal bil som en 68:a var med ända till 74. Fler bilder!!!! Gamla framvagnen=gamla klassen! Själv tillbringade jag en helg hemma hos stallchefen i Hansen FV teamet. Tittade i det gamla fotoalbumet. En massa fina bilder på hans Formel Vee:s på t ex Nürburgring samt på förare som t ex Hasse Edvinsson, Tommy Brorsson och Keke Rosberg. Tyvärr har jag ingen scanner.... Får dra igång rejs-snacket genom att lägga in en bild på två av de bilar som du kommer att få jaga. Catharinas bil står närmast i bild: _________________ Göran Hackman TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967 Sunbeam Alpine Mk III, 1963 |
||||
Trevliga bilder!!! Som sagt, den verkar vara i gott skick.
Årsmodell -68 hade denna typ av bakvagn med två stag per sida. På de senare modellerna från -69 och -70 gick man tillbaka till ett dubbelt med en infästning i ramen. Bidrar med en bild på Keke Rosberg i en Hansen. _________________ /Markus Lefors |
||||
67 och 68 har ungefär samma ram medans 69:an var en ny konstruktion. Den fulländade 70:ian ( ) var en vidareutveckling på årsmodellen innan. _________________ /Markus Lefors |
||||
Tackar! Angående 02:orna så blir det i framtiden 02:an (bara den röde). Arbetet med den går långsamt då två andra projekt trängt sig före... _________________ /Kristian Elisson |
||||
Som herrarna Lefors och Hackman kommit fram till så sitter det "F3-bakvagn" på bilen. Tar lite bilder på den när bilen är avklädd.
Saxat från http://users.burtrask.com/rpb/ "Den fick också en ny typ av bakaxelupphängning, "Bakvagn modell F3" som det stod i marknadsföringen. Det innebar dubbla momentstag med fyra fästpunkter på var sida, det skulle ge mera justeringsmöjligheter och stabilare bakvagn, (detta har man i efterhand konstaterat varken gjorde till eller från)." Edit: Vilka fina bilder ni lägger upp _________________ /Kristian Elisson |
||||
Jag vet att Jens också provade med "F3" bakvagnen på någon bil men kom till samma slutsats. Har för mig att jag hört någon rövarhistora om hur de byggde om en bil i depån på Nürburgring efter att Kaimann visat konceptet....
Hur är din bil rent allmänt i skick Kristian. Naturligtvis måste den ses över efter alla år men vad behöver renoveras/bytas förutom motor? _________________ Göran Hackman TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967 Sunbeam Alpine Mk III, 1963 |
||||
En bild på Hansen-teamets mycket sympatiske teamchef (i mitten). Till vänster en finsk F1 världsmästare och till höger Edvinsson (som om jag inte missminner mig har varvrekordet på N-ring för FVee). (Kristian, nu skall jag inte förstöra din tråd med mer bilder... ) _________________ /Markus Lefors |
||||
Tycker att allt känns och ser mycket bra ut Naturligtvis har tidens tand gjort sitt men jag ser i nuläget inga större felområden. Problemet för mig är att jag måste skaffa mig ett nytt leverantörsnät och sätta in mig (i för mig) ny teknik. Har aldrig köpt eller skruvat VW förut...
Ingen fara, bara trevligt _________________ /Kristian Elisson |
||||
Våra race- och banåkarbilar Formel Vee RPB -68 | 1, 2, 3 ... 9, 10, 11 >> 2 besök senaste veckan (56930 totalt) |