Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Allmänt banåkaforum Skaffa Porsche för att få köra mera slalom? | 1, 2, 3 >> 23 besök senaste veckan (3538 totalt) |
Om man gillar slalom så är ju Porscheklubben ett unikum med många körtillfällen. Så jag har alltid sneglat lite på deras slalomtillfällen men har alltid haft fel bilmärke. Nu när jag skaffat en Zoe elbil för de många pendelmilen så sitter jag i sitsen att "den roliga" bilen inte längre absolut måste vara allround enda-bils-lösning för allt året runt, från att handla på IKEA till Timeattack. Så med Zoen för bruksmilen så är en tvåsitsig bil för övrig körning inte längre helt uteslutet.
Så till min fråga. Vilken Porsche? Jag har inte råd att bränna bort pengar på massa värdeminskning på en hobbybil som kommer stå still stora delar av året. Däremot kan den få låsa lite kapital men smärtgränsen är väl 600-800 nånstans (hellre lägre förstås ). Så det lutar åt någon inte helt ny modell som planat ut helt i värde. Men det måste jag balansera mot att jag inte orkar med en bil som är såpass gammal så att den kommer med alltför återkommande överaskningar pga åldern. Byta bromsbelägg och skivor är väl gränsen vad jag pillar med. Allt med motor o låda blir verkstadsbesök och kan bli hiskeligt dyrt. Svår kompromiss mellan två motstående önskemål? Tillräckligt ny för att bara vara tuta o köra. Tillräckligt unik/gammal för att ha låg värdeminskning och rymmas inom budgeten. Finns det någon sån Porsche? Vad heter den? _________________ Magnus Thomé |
||
Cayman R borde vara lite av en sweetspot (även om jag personligen inte tycker att den är tillräckligt "speciell" jämfört med en S så gjordes det en begränsad upplaga och uppdateringarna är trevliga). Borde ha hunnit plana lite mer än nyare modeller, tillräckligt ny för att det inte ska bli hur mycket krämpor som helst, och kan rymmas inom budget.
Billigaste på Autoscout24 just nu är 47500 EUR men den har en lite "speciell" färgkombo med röd inredning till grön lack: https://www.autoscout24.se/erbjudand Nästa ligger på 68000 EUR, dock även den med röd inredning: https://www.autoscout24.se/erbjudand Detta tyder på att de redan har vänt för jag såg flera till salu (med mer rimliga färgval) för runt 55000 EUR för något år sedan. _________________ Porsche Cayman S "3400 RT" -09 Grocery Getters: MB C220D -20, VW Golf 1,6 -06 |
||
Om jag får komma med en killgissning så ska du ha en en sen Cayman med 6:a i. Mitt resonemang är att det kommer finnas köpare som vill ha just 6:a den dagen du vill sälja, m.a.o. inte så hård värdeminskning . Sedan är moderna chassie löjligt kompetenta. Fast du kommer väl vilja "justera" lite och då är det inte värre än att pilla dig Öhlins r&t och ett set r-däck
Annars funkar ju råden ovan också Ut och provkör vettja _________________ Edvin Persson #lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se |
||
Slalom kan man köra rätt mycket om man vill, både lunda och malmby körs det ju på. banläggningen kan vara lite sådär med rätt trånga banor, men mycket köra under en säsong helt klart, och välordnat.
Vill du satsa kan det ju vara bra att snegla lite på klasserna, vilka bilar som passar var osv. En 718GTS med vassa gatdäck borde passa i budgeten och kunna gå ruskigt fort i standardklassen. _________________ Cédric Nyberg Porsche 924 Turbo Toyota GT86 Formel Vee Veemax MKIVB 1970 www.instagram.com/garagecedric/ |
||
Lite över budget men...
https://www.porsche.nu/annonstorget/ _________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 60 |
||
Japp, Porscheklubbens slalomtävlingar är rikligt trevliga! Och vilken Porsche modell som är roligast/snabbast kvalar nog in bland de stora livsfrågorna....
Jag har kört i 20år med fyra olika modeller. Nr1. 944turbo. Helt original, jag var inte snabb men hade väldigt roligt! Mycket välbalanserad bil men man bör kolla upp hjulinställningen för att de skall prestera bra. Nr2. 964turbo. Underbart vacker drömbil med väldigt mycket attityd! Väldigt dyr i dag och ganska svårkörd i slalombanan. Nr3. 996 40year edition Bekväm och lättkörd men jag lyckades inte köra speciellt fort. Men det gör däremot killen som jag sålde bilen till, med en del modifieringar så åker han i från det mesta mellan plastkonorna..... Nr4 Nuvarande bil. Trackday 944turbo med S2 motor. Lättad, fullbur, racestolar, allt går att justera osv. Mycket rejsig bil men man tröttnar på att den är så obekväm, det blir sällan några spontanresor till glasskiosken. Jag skulle nog köpa mig en tidig 966 GT3. En äkta bilikon som säkerligen är fantastisk att köra och kommer att behålla sitt värde. Mvh /Claes _________________ Claes Tykosson Porsche 944 trackdayracer Porsche RSK replica Subaru Impreza STI Type-R VW Transporter 1966 BMW 318i cabriolet mm. |
||
Instämmer i det Kolla in Porsche 718 T Cayman, de första kom 2017. I din budget kan även rymmas lite ban-optimering, och jag tror inte en 718T måste vara 100% original för att behålla värdet heller. _________________ Bengt Gson Nilsson GR Yaris -21 ...gottgry 924S -86 ...Esset 911 -74 ...gul |
||
Jag gjorde min slalompremiär med Porscheklubben under denna sommaren, fantastiskt kul att testa gränserna. Att välja bil är sannerligen inte lätt. De snabbaste bilarna på pappret var inte snabbast på banan. Om jag inte minns helt fel var en Boxter från de tidiga åren, visserligen med uppgraderat chassie, men föraren gjorde jobbet. Jag hade nog gått på en hyfsat standard men lagt lite pengar på bussningar, bromsar och dämpare.
_________________ Svante Hoberg No turbos , no superchargers, just pure petrolhead heaven!!! |
||
Kolla även vilken klass den potentiella bilen hamnar i. Gatdäck ger nån av standardklasserna for en "normal" bil.
R-däck, turbo och GT bilar hamnar direkt i R-klassen (om man inte ändrat reglerna senaste åren) _________________ // Mats Karlsson http://www.matsgarage.com Biltråd 1: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=85101 Biltråd 2: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=115095 |
||
Classic= Samtliga modeller till -97, undantag 944turbocup.
S1= 98-2013 , även nån modernare panamera. Undantag 997turbo. S2= 2014-202x. R= R-däck, GT-bilarna samt bilar som modifierats "för mkt" för att platsa in i standardklasserna. Undantagen som nämns ovan flyttas upp en klass. Intressant är att en 993rs/turbo går i classic medans en 944turbocup går i S1 _________________ Simon Söderstedt |
||
Super med all info o tankar
Lite tankar från mig: Vill ha PDK. Har mest skoj med paddlar helt enkelt Jag var lite förvånad hur lite viktbesparing det är med fyrorna, jämförde vikt på 718 GTS och 718 GTS 4.0 och det var bara 30 kg som skiljde? Innan jag såg det så tänkte jag att en klart lägre vikt vore ett bra plus med fyrorna. Men nää? För slalom är säkert 718 helrätt, och trevligt nytt dessutom, men jag är klart orolig för ett kännbart värdetapp på två - tre år. Ingen modell eller årgång har väl hunnit ner o planat ut eller än mindre vända ännu? Förutom GT4 kanske. Jag var lite förvånad också att på de bilar jag såg så var priserna på GTS med fyra och sexa inte vilsmitt olika vilket jag hade gissat annars. Märkligt? En 996 GT3 kunde vara intressant även om det då blir manuell. I den så kan man ta den smällen Men där är frågan om det hela blir såpass gammalt att man måste vara beredd på överraskningar. Det ligger många år i dom... _________________ Magnus Thomé |
||
Även om begärt pris är ganska lika mellan en fyra och sen sexa så är det nog betydligt enklare att pruta ner priset på fyran. Samma sak det där med vikter, jag tror inte de officiella vikterna stämmer till 100 procent så det kan vara värt att kolla upp. (vikten mellan bilar med olika utrustning är ofta samma i pappren men skiljer i verkligheten, det som står i pappren är ofta en "maxad" sälj vikt för skatteskäl) _________________ // Mats Karlsson http://www.matsgarage.com Biltråd 1: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=85101 Biltråd 2: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=115095 |
||
En 4-cyl Cayman/boxter är säkert en trevlig bil, men inget jag skulle lägga en krona på.
Ljudet är inte där och andrahandsvärdet tror jag personligen kommer dyka i källaren. Inte lägga på några slantar och köpa en GT4? Borde stå sig bra framöver! Lite dyr/mycket pengar men fint specad: https://www.blocket.se/annons/skane/ _________________ Karl Sandler Att ha den snabbaste alfan är som att vara bäst i särslolan |
||
Jag uppskattar också värdebeständigheten. Så senast jag bytte bil så tittade jag bara på GT bilar och kanske GTS med 6á.
Jag landade i antigen gt4á eller 996/997 gt3. Min budget orkade inte inte upp till en gt4 eller 997GT3 till slut. Så det blev en 996á Jo den är gammal idag och med det kommer risk. Man får leta tills man hittar något man har förtroende för. Sen är den rätt billig i drift på vanliga saker, däck (18"), bromsar, service man kan göra själv om man vill eller kan många andra göra det. Det är enkelt, man behöver inte åka till Porsche. Men går det en vevstake ut genom sidan så.... Att köra den är ju som en lite övermotoriserade luftkyld 911á. Kul! Det är milsvid skillnad tycker jag gentemot en gt4á. Men säg till om du vill prova, den står runt hörnet och är påställd. _________________ Jens Lanvin |
||
Magnus Du får så klart testa min 718 GT4 om Du är sugen oxå?
Samt min Alfa 4C är till salu, om Du vill ha en säker investering! _________________ Jimmy Särås på Stertman Motorsport www.stertman.se Din Audi, Bentley, BMW, Cupra, Lamborghini, McLaren, Mini, Porsche, Seat, Skoda & Volkswagen specialist. |
||
Klart du ska ha en Porsche!
Så ny Boxster/Cayman med pdk du har råd med.skulle jag tro. Nyaste hjälpsystem är snabbare,typ. _________________ Magnus Wennerberg Porsche 911 Targa -77 (originalish) Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana) Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo) |
||
Nä, en tidig manuell Cayman S, för mest känsla och personlig utveckling. Det ska inte gå för fort när man börjar bli gammal Lägre prisnivå men det görs inga fler... Mer pengar till driftskostnad och förvaring. |
||
Allmänt banåkaforum Skaffa Porsche för att få köra mera slalom? | 1, 2, 3 >> 23 besök senaste veckan (3538 totalt) |