Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1366 besök totalt |
Tekniska termer som kan vara bra i depån :)
Snappade upp detta på den Canadensiska BMW-klubbens sida ![]() Track Terms: "agricultural" Car has left the track and traverses the grasses or field surrounding it. Used in the expression "going agricultural." Also referred to as cutting the grass, bushwhacking, cutting weeds, going farming, going inland, ploughing the fields. " "holy cow handle" The handle above the side window inside the cabin that occupants can hold onto as a car undergoes dynamic weight transfer or high speeds as directed by a driver. Surprised or nervous passengers may use other expletives instead of "cow." "brain fade" A lapse in concentration, perhaps due to being tired. May occur late in day or at end of driving weekend "edge, the " The edge of adhesion, often used when a driver is pushing the car to the limits of adhesion, cornering hard without spinning, braking hard without locking up nor activating the ABS. The sound of the tires smoothly protesting is a testament to the driver's effectiveness, all out squealing is not. See "the limit," "contact patch," "threshold braking." Hela listan: Massor med bra termer och roliga termer ![]() http://www.bmwclub.ca/motorsport/ter _________________ J0hanC@rlström Mini Cooper JCW -19 BMW i4 M50 |
||||
Jag är åkrädd
![]() ![]() Ursäkta om inledningen lät som ett AA-möte, det var inte meningen. |
||||
Det är väl snarare då passageraren rycker i handbromsen? ![]() Angående holy cow handle så tycker jag det fyller en rätt bra funktion, nämligen att man slipåer flyga över till förarens knä, bildligt talat. ![]() |
||||
![]() ![]() Skall vi sätta ihop en liten "rejsa.nu's guide till att snacka snacket..." och lägga upp på sidan? Skicka bidrag på ordlista@slipers.net så sammanställer jag. Skriv enligt följande: ord Beskrivning + "Vanlig användning" (dvs en mening med ordet i) Edit2: Skriv både facktermer och uttryck av mer "slang"-karaktär, det finns plats för allt i listan! ![]() _________________ J0hanC@rlström Mini Cooper JCW -19 BMW i4 M50 |
||||
LOL!
![]() Vi har väl alla mer eller mindra haft en "pensionerad körskolelärare", som tror de har dubbelkommando, på högersidan i våra bilar på bana. ![]() Jäklar i min lilla låda vad det spjärnas. I en av våra SAAB:ar har vi numera satt en stor träklots på passagerarsidan med en fot ritad på... ![]() |
||||
Målet med passagerare i bilen är att få dem att skrika rakt ut. Det är dock inte lätt, jag har bara lyckats ett par gången (tjejer, kvinnor och tanter räknas inte).
Att få folk att nypa märken i instrumentbrädan/dörrhandtaget är betydligt lättare. Att få dem att klammra sej fast i skrajhandtaget är en baggis och räknas knappt. ;-) Själv är jag inte åkrädd om jag har någorlunda förtroende för chauffören, det ska mycket till innan jag blir skraj. "Bromsar" gör man dock ändå mer eller mindre omedvetet. _________________ Daniel Sundström Nissan Skyline GT-R R33 -95 Toyota Celica GT-Four ST205 JDM -94 Eagle Talon TSi AWD G1B Aprilia RSV Mille R -02 |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1366 besök totalt |