Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar BMW Active Hybrid 3 -13, Nurburgring, Mantorp och ny bil! | 1, 2 >> 3 besök senaste veckan (4718 totalt) |
Hej!
Min första tråd här på rejsa, vart inne och läst massor under åren men tänker att det är dags nu... Har tidigare pysslat med lite drifting, byggt flera olika högar men efter en trafikolycka var jag tvungen att släppa allt som hade med meka att göra, såklart så var jag lite less på att allt går sönder hela tiden när man slirar så det var ju inte världens undergång för mig. Nu är jag dock någorlunda på banan igen och tänkte bygga en "enklare" trackday bil, som jag förhoppningsvis slipper meka med hela tiden. Jag är frälst, jag älskar hybrider så efter att ha åkt 330e i några månader till jobbet besluta jag mig för att bygga banbil av en, men hittade istället något som heter Active hybrid, som istället för en 4 cylindrig motor som 330e har, har den en 6 cylindrig kallad N55, som många nog känner till. BMW Active hybrid 3, alltså en F30, 335i med ett batteri och en liten elmotor. 306hk i N55B30A motorn, och enligt uppgifter ca 50hk i elmotor, elmotorn känns rejält klen jämfört med 330e som har 88hk. Batteriet som sitter i AH3 är på 1.3kwh, riktigt klent, MEN elmotor och bensinmotor i kombo ger ett riktigt trevligt bottendrag tack vare e-boost vid gaspådrag. Batteriet laddas upp fort med hjälp av motorn, och tänker mig att detta borde fungera hyffsat bra på bana i dom tighta kurvorna. Planen: Bur inkl. registreringsbesiktning Stolar Chassi Motor, ca 400-450 hjulisar Lite kolfiber här och där. M3 front parti Race livery/dekor Vid inköp: Efter montering av M-sport runt om. _________________ Jesper Ontis |
||||
_________________ Björn Davidsson Pontiac T/A GT1 (räser) Just nu:36 cylindrar Tack till: www.vattenskarning.net www.harryj.se www.jbverkstan.se www.huddingesteel.se |
||||
Cool idé! Visste inte det fanns en variant med N55, har bara provat den (IMHO tråkiga) med fyran som inte är i närheten av körrespons MINIn har tex. Med N55 blir det ju något helt annat förstår jag
_________________ Magnus Thomé |
||||
På tomgång tar ca 20% bara ca 3-4 min. Vid en inbromsning kan man skrapa ihop ca 10-15% beroende på hur lång inbromsningen är. Har inte utforskat klart gällande detta, kommer en uppdatering längre fram när jag kört mer!
Ja, det är inte många som känner till denna då det endast finns ca 10st i landet och 5000 tillverkade totalt. N55an går riktigt fint med lite hjälp av en elmotor. _________________ Jesper Ontis |
||||
Har fått hem lite paket innehållande bland annat:
-Masata stepped competition intercooler -Masata tryckrör, både från turbo till ic och ic till insug, orginal har en tendens att spricka. -Downpipe utan katalysator (Tänkte köra katt under istället) -K&N filter, oljefilter och luftfilter. -Ett steg kallare tändstift än org. -Hardrace fjäderbensstag och camberstag för justering av camber i bak. Tycker denna bil har ett seriöst problem med väghållningen(Troligtvis pga. extra vikten) så kommer försöka lösa problemet så snabbt som möjligt. _________________ Jesper Ontis |
||||
Buren är klar och monterad
Regbesiktning bokad på onsdag nästa vecka. Tills dess skall coilovers installeras, kommer börja med några billigare, begagnade typ XYZ och till nästa sommar införskaffas några värre, kanske KW eller om ni har några bra förslag för under 25tkr. Efter besiktning skall de nya motordelarna installeras, motor och växellåsa skall optimeras. Planen är sedan att bygga nytt golv och få stylingdiffusorn i bak att faktiskt fungera, men mer om det sen. _________________ Jesper Ontis |
||||
Vart sjuk ett tag så var tvungen att boka om regbes, men fick en ny tid igår 7/9.
Bilen är nu reggad med bur och coilovers samt besiktigad i 14 månader till Har påbörjat installation av div. delar som intercooler, tryckrör och lite väghållningsdelar. Burbygget är klart, skall bygga täckkåpor för baksätet. XYZ coilovers med för mjuka bakfjädrar, insåg snabbt att dom extra 150kg i batterier var för mycket för fjädringen. Installation av ic och tryckrör. Det otroligt tråkiga motorutrymmet. Nästa steg: Bygga avgassystem, låsa ut DME med med hjälp av BM3, därefter mappning. _________________ Jesper Ontis |
||||
Jättekul projekt!
Vi hade med en 330e på Ring Knutstorp med BMW CS Motorsport för något år sedan och den gick riktigt bra trots lite högre vikt. Nu vet jag inte exakt hur den här modellen är specad med kylning men ett tips när du börjar trimma n55 är att spara några kronor för att förbättra olje/vattenkylning. Det bygger fort temperatur när man pressar turbon hårdare och på bana bygger det jättemycket temp. _________________ David Johansson BMW 335i E92 (Alpinweiss) BMW CS Motorsport |
||||
Tack! Alright, jag har en 330e som daily driver och dem har riktigt bra känsla, så kan tänka mig att dom fungerar bra på bana, denna hade dock bra mycket sämre känsla orginal. Tack för tipset! Sitter en kylare på varje sida vid dimljuset, har inte tagit reda på vilket som går vart men skall definitivt kika på oljetempen under första körningen. _________________ Jesper Ontis |
||||
Har nu monterat samtliga trimdelar.
Vart bootmod3 programvara för att låsa upp DME och få tillgång till customROM. Det ingick även en steg 2 98oktan programvara som jag flashade till att börja med. MEN, tappar precis all effekt efter 4500 varv, target boost håller sig på ca 1.1bar medans jag når ca 0.6bar. Har loggat lite ifall någon vill kika. 0-100 logg https://www.bootmod3.net/log?id=631f 4e växeln pull, tyvärr inte till högsta varvtal då det är svårt att göra detta på ett tryggt sätt. https://www.bootmod3.net/log?id=6320 https://www.bootmod3.net/log?id=6320 Förstår mig inte på wastegatens duty cycle för tillfället... Ser ut som jag behöver en ny, uppgraderad turbo för att inte tappa laddtrycket på högre varv. _________________ Jesper Ontis |
||||
Ja det ser ut som turbon bottnar nånstans där.
Men kan för lite om dem där aggregaten för att uttala mig, bra tillfälle att uppgraderat till nåt vettigt _________________ Erik Wedlund Nurburgring 7.14.8 BTG Z06 Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo Mantorp 1.23.7 Carrera S Gelleråsen 1.18.40 M3e36 Gelleråsen 1.11.5 996 turbo |
||||
Ny turbo beställd, en steg 2 från turbosystems och en dv+ för att eventuellt kunna klara lite högre laddtryck.. =)
Drog en repa med dragy, känns som en helt ok tid trots 8 grader ute, 245 kinadäck med ett märke jag aldrig hört talas om och hjulstuds som var lagom läskigt.. Skall felsöka lite om varför den hjulstudsar men en sak är säker att bakfjädrarna inte grejar den extra belastningen från hybridbatteriet, så beställde 20kg/mm fjädrar till i bak. Nya fälgar inköpta, ocean light 19", får gå med tills nästa år, inan det är dags för banåka. Funderar på att testa nankang ar1.
Tack för tips, förhoppningsvis löser nya dv+ problemet och turbon. _________________ Jesper Ontis |
||||
Nog har jag sett att du sysslar endel med hybrider men helt missat att du har en tråd här!
Fränt med nåt annorlunda, får vi åka lite tillsammans nästa år Har en bekant med lite åka fort delar till salu till F30 också. _________________ Robert Dahlberg Porsche 996 C2 BMW E90 330i |
||||
Det var längesen! Hade kunnat ana att du höll till på denna sida... =) Ja det tycker jag absolut! Tänkte försöka åka på några trackdays. Uppdatering Monterat nya stolarna, blev mycket bra. Vart dock tvungen att ta bort plasten på B-stolpen då stolarna var rätt breda. Har dock en hel liga med felkoder på bland annat airbag, bältesspännare och bältesmatta jag måste lösa. Fått hem turbon och DV+, beställde lite packningar från bmw som skall anlända på fredag, installerar förhoppningsvis turbon på fredag. Beställde nya bakfjädrar, dom tidigare var 13kg/mm och jag upplevde dom för mjuka, klarade inte av den ökade vikten från hybridbatteriet, så beställde 20kg/mm fjädrar och WOW vilken skillnad. _________________ Jesper Ontis |
||||
Turbon är installerad!
Jäklar vilken skillnad på effektkurva. Är inte stolt över installationstiden, var ca 8h effektivt arbete... Den ger, ger och ger upp till 7000 varv nu, till skillnad från förut när den gav till 4500varv och dog. Första provkörning: Spöregn, gick lite halvdassigt att logga då det var som att åka på is under 150km/h sen vågade jag inte mer. Fick med en logg https://www.bootmod3.net/log?id=634b Klar förbättring, nu behöver jag greppigare däck och en mappning. DV+ installerad Skillnad på turbosarna _________________ Jesper Ontis |
||||
Har du även flashat växellådan med bootmod3mappen som ingår?
Original är de momentbegränsade på trean och sexan (åtminstone vanliga 335i) och det blir man av med då. Jag har övervägt det men inte kommit till skott än. _________________ Andreas T0rnva11 |
||||
Tyvärr grejar inte BM3 appen att flasha växellådan på Ah3 modellerna, men däremot så grejade xHP det, så flashade via dom, xHP steg 3 flash. Vart grymt bra, går att mappa och ställa alla parametrar. Du kan ställa moment på varje växel, och massa annat. Kostar typ 300 euro, rekommenderas starkt. https://www.xhpflashtool.com/ _________________ Jesper Ontis |
||||
Jag har inte så specifika behov utan jag vill bara bli av med momentbegränsningen och jag har redan en BM3-licens så jag ska nog testa att flasha lådan med den.
En del av mig funderar dock på om momentbegränsningen finns där av en anledning... _________________ Andreas T0rnva11 |
||||
Våra race- och banåkarbilar BMW Active Hybrid 3 -13, Nurburgring, Mantorp och ny bil! | 1, 2 >> 3 besök senaste veckan (4718 totalt) |