Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Fjädermontering
943 besök totalt
Jonas Jonsson
Vallentuna
Här sen Maj 2004

Trådstartare
Fjädermontering

Ska byta framfjädrar på min kadutt och såg när jag tog fram dem nya att dem inte var som dem gamla helt regelbundna utan att varven i fjädern var olika täta uppe och nere. Är det detta som kallas progressiva fjädrar? Bägge ändar är lika så det kommer gå att montera dess åt bägge håll om ni fattar vad jag menar. Kan man direkt säga hur och varför? Känns mest naturligt att ha dem tätare varven nedtill men jag kan inte förklara varför.

Så jag vore tacksam för hjälp.

"Kör mest men inte snabbast"

Kommentera gärna
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003

Hjälpmoderator

Skulle gissa att de täta varven går ihop när bilen står på marken och har man midre antal verksamma fjädervarv. Ja fjädern blir progresiv men inte den del som används under köring utan bara för att fjädern inte skall sitta löst vid mycket utfädring.

En riktig, om man kan kalla den så, progresiv fjäder skall ha in olinjär fjäderkonstat under hela fjäderrörelsen.

Vallentuna
Här sen Maj 2004

Trådstartare
Tackar för det svaret. Blev skitglad när jag såg bilden på kartongen där man klart och tydligt så att täta varven var nedåt. Sen tittade jag igen och såg att fjäderbenen bredvid var tvärtom . Någon som har en teori om hur dem ska sitta. Vore jättetacksam

"Kör mest men inte snabbast"

Kommentera gärna
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003

Hjälpmoderator

se https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=12418&highlight=t%E4ta

Jag letade efter denna tråd förut men då var den borta men simsaabim saå var den där igen thumbs up
Hmm tror det beror på SBS

Fjädermontering
943 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande