Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
943 besök totalt |
Fjädermontering
Ska byta framfjädrar på min kadutt och såg när jag tog fram dem nya att dem inte var som dem gamla helt regelbundna utan att varven i fjädern var olika täta uppe och nere. Är det detta som kallas progressiva fjädrar? Bägge ändar är lika så det kommer gå att montera dess åt bägge håll om ni fattar vad jag menar. Kan man direkt säga hur och varför? Känns mest naturligt att ha dem tätare varven nedtill men jag kan inte förklara varför. Så jag vore tacksam för hjälp. _________________ Jonas Jonsson "Kör mest men inte snabbast" Kommentera gärna |
Skulle gissa att de täta varven går ihop när bilen står på marken och har man midre antal verksamma fjädervarv. Ja fjädern blir progresiv men inte den del som används under köring utan bara för att fjädern inte skall sitta löst vid mycket utfädring.
En riktig, om man kan kalla den så, progresiv fjäder skall ha in olinjär fjäderkonstat under hela fjäderrörelsen. _________________ Johan Sjölinder |
Tackar för det svaret. Blev skitglad när jag såg bilden på kartongen där man klart och tydligt så att täta varven var nedåt. Sen tittade jag igen och såg att fjäderbenen bredvid var tvärtom
![]() _________________ Jonas Jonsson "Kör mest men inte snabbast" Kommentera gärna |
se https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php
Jag letade efter denna tråd förut men då var den borta ![]() ![]() Hmm tror det beror på SBS ![]() _________________ Johan Sjölinder |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
943 besök totalt |