Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4 6 besök senaste veckan (30348 totalt) |
_________________ Carl Josefsson Porsche Cayman S 2011 Mazda MX-5 2002 - Såld https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1763213#1763213 |
||
_________________ Crister Borg Alfa Romeo 155 TS -95, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=119773 SAAB 96 Ninja, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1744165#1744165 |
||
Ingen uppdatering sen förra hösten här!
Bilen har i princip gått bra hela året förutom lite start problem. Det började sent förra året att jag fick nöta lite på startmotorn innan den hoppade igång. Det blev progressivt värre under första halvan av året till det knappt gick att starta bilen, det berodde på att bränslepumpen inte ville suga soppa och kunde inte bygga tryck. Men det tog lite felsökning innan jag kom på det. Man ska tydligen inte lita på en 044-pump från Biltema! ![]() Det har i år blivit banmöte på Knutstop, Mantorp, Kinnekulle, Gotland (2dagar), Knutstorp igen(2 dagar). Två bilder från Kullen i juni tagna av Anders Falk. ![]() ![]() En bild från Mantorp i April. ![]() _________________ Magnus Wennerberg Porsche 911 Targa -77 (originalish) Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana) Porsche 924 -79 (busbil för gata) Porsche 931 -79 |
||
Uppgraderingar i årc, förutom ränslepumpen tidigare nämnd, som var mer en reparation än uppgradering...
Mer reparation. Bestämde mig för att laga undre delen av kofångaren, den hade fått lite stryk och var knäckt och sprucken på 6-7 ställen såg jag när jag började kolla på den. Glasfiber på insidan några extra lager för ökad stabilitet. ![]() ![]() Med lagningarna klara så monterade jag en splitter som jag sågat ut för många år sedan men inte satt dit. ![]() Satte dit ett bromskylningskit från Rosepassion. Så fruktasvärt dålig passform på framför allt slangen, man har ju inte ens försökt göra så att det passar! När man tillverkar saker så kan man väl försöka få till att de passar ihop... ![]() ![]() Bytte bromsslangar till stålspunna, dessutom ca 2 cm längre än original eftersom original fungerade som ett styrstopp upptäckte jag, inte bra! ![]() _________________ Magnus Wennerberg Porsche 911 Targa -77 (originalish) Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana) Porsche 924 -79 (busbil för gata) Porsche 931 -79 |
||
Jag är dålig på att filma, har försökt få GoPro (Hero 8 black) kameran att få med GPS-data, men det bara funkar inte
Nu på knutan i september satte jag ara mobilen i ett skakigt fäste och filmade ett pass, in det bästa passet heller. Lade ut en kort snutt då PCS inte gillar att man lägger ut hela varv med tider etc... Inte för att jag bryr mig mycket, jag kör utan giltig försäkring (vagnskada). Tillbaka i garaget efter en tvätt i väntan på 2023! ![]() _________________ Magnus Wennerberg Porsche 911 Targa -77 (originalish) Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana) Porsche 924 -79 (busbil för gata) Porsche 931 -79 |
||
I vinter blir det mer fokus på bromsarna. De funkar inte alls bra, jag tror skivorna slår tillbaka kolvarna i oken och jag får bromsa två ggr för att få pedal i nästan varje bromsning. Knappt så jag tänker på det...
Vet inte vad det beror på men jag ska montera flytande fram i vinter som ett plåster på problemet. Någon föreslog att med adapter mellan ok och spindel (vilket jag har) så blir det flex i oket som kan orsaka detta, jag vet inte... Men bromsarna måste bli bättre i alla fall. Bromsarna på min 911 targa är så mycket bättre, men vill inte flytta grejer därifrån då den bilen funkar bra. Är det någon som har framok från en 930 så är jag spekulant. _________________ Magnus Wennerberg Porsche 911 Targa -77 (originalish) Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana) Porsche 924 -79 (busbil för gata) Porsche 931 -79 |
||
|
||
Re:
Tackar!
Jo, jag brukar ha äldst bil på Porscheklubbens banmöten! Tycker det är kul att försöka hänga med nyare bilar. Jag kör jämt med 996 GT3 ugnefär, hängde på denna GT3RS ovan bilen rätt bra, lite försiktigare förare så kör jag ifrån. Körde ifrån 2 GT4or av första generationen, de utnyttjade nog bilarnas fulla kapacitet. _________________ Magnus Wennerberg Porsche 911 Targa -77 (originalish) Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana) Porsche 924 -79 (busbil för gata) Porsche 931 -79 |
||
Bromsslangar som styrstopp
![]() ![]() Du körde 15" på denna innan väl? Har du provat både 15 och 18 med ungefär samma setup? |
||
Re:
Ja, jag körde 15" till en början, i princip samma setup som med 18". _________________ Magnus Wennerberg Porsche 911 Targa -77 (originalish) Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana) Porsche 924 -79 (busbil för gata) Porsche 931 -79 |
||
Dellösning på bromsproblem, eventuellt.
Flytande skivor fram, från 930 (turbo) 78-79. Hattar eftermarknads men i princip som från turbon. ![]() ![]() ![]() _________________ Magnus Wennerberg Porsche 911 Targa -77 (originalish) Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana) Porsche 924 -79 (busbil för gata) Porsche 931 -79 |
||
Re:
Japp, jag tycker det ser coolt ut! Men det skramlar lite när det är helt flytande så inte att rekommendera i en civiliserad bil. Men när jag bytte skivor så identifierade jag mitt verkliga problem, vad jag tror i alla fall. Mina bromsok adaptrar från axiel till radiell montering är sneda! Svårt att se på bilden kanske men hålen är inte i linje de är förskjutna ca 1.3 mm Så att oket hamnar snett i förhållande till skivan. ![]() Svetsade igen ett av hålen (med en skruv nergängad i originalhålet), filade ner plant, lite planare än vad bilden visar. ![]() Markerade upp ett nytt hål, borrade och gängade upp nytt hål. Fick det att vara inom 1-2 tiondelar. Så oket sitter mycket rakare mot skivan, tror detta kommer göra känslan i pedalen betydligt bättre. ![]() _________________ Magnus Wennerberg Porsche 911 Targa -77 (originalish) Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana) Porsche 924 -79 (busbil för gata) Porsche 931 -79 |
||
Adaptrarna ser hemgjorda ut, köptes tillsammans med oken och hubbar, bärarmar mm från en skrotad banpreppad 911.
Skrotningen är inte orsaken till att de är sneda, de är felborrade från början. _________________ Magnus Wennerberg Porsche 911 Targa -77 (originalish) Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana) Porsche 924 -79 (busbil för gata) Porsche 931 -79 |
||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4 6 besök senaste veckan (30348 totalt) |