Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Budget torrsump?
1, 2, 3, 4   >>
4 besök senaste veckan (24167 totalt)
Sebastian Petersson
Gävle
Här sen Jul 2003
Inlägg: 322


Trådstartare
Budget torrsump?

Jag har funderat lite på en liten idé här i dagarna som jag tänkte få lite åsikter om åp detta fina forum...

Jag har behov att att bygga mig ett riktigt tunt oljetråg (läs problem med markfrigång).
Men jag vill ju givetvis ha minst 4-5 liter olja för motorn att mumsa på...

Så jag funderar på följande lösning:

Att bygga ett oljetråg som är så tunt som det bara går, rymer kanske max 3 dl olja.
oljetråget är lite vinklat så oljan kan rinna ner mot en nippel i botten.
Från den nippeln går en slang till en pump som suger oljan till en extern oljebehållare som rymmer en lämpligmängd olja. Här har jag även tänkt mig en oljekylare på vägen.

Sedan i botten på den externa oljetanken går en slang direkt till motorns oljepump, på så vis får alltså motorn sin olja direkt från tanken och inte från tråget.

om nu någon förstått något av hur jag menar så vill jag gärna att ni säger vad ni tänker och tror om idén...
Citera
David Berglund
Lidköping
Här sen Jan 2003
Inlägg: 731



Kul att du frågar just detta..
Igår satt jag nämligen och funderade på exakt samma sak..
Dock såg jag det som ett krav att sätta oljetanken så högt upp som möjligt, och även så rakt ovanför orginal pump som möjligt. Ett problem som dock måste lösas är transport av oljan upp till denna behållare igen, men det skulle kunna skötas av en mindre elektrisk pump.
Hade även funderingar på att koppla in övertryck till denna tank om det finns möjlighet tex på en överladdad bil. Kanske är överkurs men det skulle kännas som en fördel.

Lösningen är juh inte särskillt avancerad så igentligen är det väl bara att vänta på sakliga argument varför det inte fungerar, då jag inte vet någon som gör såhär...

_________________
David Berglund
Ingen Scirocco RSi
Citera
Per W
Mitten av sverige
Här sen Okt 2003
Inlägg: 610



Jag lånar tråden lite. Fick tag på en Stolo torsumppump från en gammal folka. Den är i två steg (ett som suger och ett som trycker?). Men hur F-N kopplar man in grejerna. Någon som har en skiss på hur det ska kopplas? Jag köpte pumpen för några hundringar så jag tänkte labba lite. Det sitter hydraulnipplar på pumpen så det borde bara vara att ansluta men som sagt hur.

_________________
Per Wahlqvist
Citera
Sebastian Petersson
Gävle
Här sen Jul 2003
Inlägg: 322


Trådstartare
David Berglund skrev:
Ett problem som dock måste lösas är transport av oljan upp till denna behållare igen, men det skulle kunna skötas av en mindre elektrisk pump.


Jo en pump måste man ju som sagt ha...

Vart kan man tänka sig hitta nå dyligt för rimliga pengar? Summit?
Citera
hh-tech
Gråbo
Här sen Apr 2004
Inlägg: 387



Pump source

Jag såg lite bilder på én ombyggd Ford x-flow pump som användes som extern torrsumpspump en gång i tiden. tror att det var i "How to modify your Mini"
Kräver endel svarv arbete och några timmars pyssel.

Men tiden är ju gratis.....

Blir kanske inte billigare än att köpa ngt färdigt om man skall köpa en Ford pump, nipplar, svarvämne gängtappar etc.......

_________________
Henrik Hansson
Citera
Sebastian Petersson
Gävle
Här sen Jul 2003
Inlägg: 322


Trådstartare
Re: Pump source

hh-tech skrev:
Jag såg lite bilder på én ombyggd Ford x-flow pump som användes som extern torrsumpspump en gång i tiden. tror att det var i "How to modify your Mini"
Kräver endel svarv arbete och några timmars pyssel.

Men tiden är ju gratis.....

Blir kanske inte billigare än att köpa ngt färdigt om man skall köpa en Ford pump, nipplar, svarvämne gängtappar etc.......


Det låter ju som en möjlig lösning, men jag skulle gärna vilja hitta en färdig lösning på oljepumpen.

Vart kan man hitta sådana grejer?
Citera
P_e_R quattro
Kil
Här sen Apr 2003
Inlägg: 46



Torrsump

Kolla här

http://www.paceproducts.co.uk

Dom har det mesta, från England tar det inte evigheter med paket heller.


Perra

_________________
Snabb fyrkrafs på gång
Per Erik Rundqvist
Citera
P_e_R quattro
Kil
Här sen Apr 2003
Inlägg: 46



Torrsump

Ajuste, glömde att skriva att det räcker oftast med en scavengepump (bara sug) som suger upp från tråget till tanken.

Men om man har tanken tex i skuffen orkar inte orginalpumpen att suga till sig oljan.

Då får man skaffa sig en pump med en tryckdel oxå. (Som trycker in i orginalpumpen med lagom tryck.)

Perra

_________________
Snabb fyrkrafs på gång
Per Erik Rundqvist
Citera
David Berglund
Lidköping
Här sen Jan 2003
Inlägg: 731



Re: Torrsump

P_e_R quattro skrev:
Ajuste, glömde att skriva att det räcker oftast med en scavengepump (bara sug) som suger upp från tråget till tanken.
Perra


Ja de e juh detta som är själva tanken..
Att slippa en högkapacietetspump som trycker...

Någon annan som vågar tro något?

_________________
David Berglund
Ingen Scirocco RSi
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14550



Jag har ett liknande system på Novan.
En ombyggd servopump som tar hand om oljan i ventilkåporna.
Problemet jag hade var att få pumpen att funka...med varieranda tillgång på olja. Suger den luft....så slutar den funka.
Jag exprimiterade en del med elpumpar....men lämnade den ideen då elmotorerna höll på att brinna upp efter 5-10 minuter.

Slutledning: Man måste hitta en pump som funkar, även om den pumpar luft ibland.

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
P_e_R quattro
Kil
Här sen Apr 2003
Inlägg: 46



Elpump

Man får kanske tänka tvärtom att pumpen skall klara lite olja bland all luft.
Volvo 850 + V70 har en elektrisk vacumpump som bord funka.

Kolla här under volvo/850/avgas/rening

http://www.bildelsbasen.se/


Perra

_________________
Snabb fyrkrafs på gång
Per Erik Rundqvist
Citera
David Berglund
Lidköping
Här sen Jan 2003
Inlägg: 731



Min tanke är isf att behålla tråget i sin befintliga form och låta pumpen suga från det... eventuellt göra det lite grundare då reservoaren kan vara i tanken istället. Iaf se till att fortfarande ha såpass mycket där så det aldrig suger tort...

Fördelen med tanken som jag ser det är att man kan ha den ganska hög i förhållande till liten area, vilket eliminerar skvalp/undanrinningsproblemen, och självfallet från tanken matar orginalpumpen...

_________________
David Berglund
Ingen Scirocco RSi
Citera
Sebastian Petersson
Gävle
Här sen Jul 2003
Inlägg: 322


Trådstartare
okej, nu är jag ute på hal is här men jag hittade faktiskt en pump på BILTEMA!!!, som jag tror kan vara användbar...

http://www.biltema.se/products/product.asp?iSecId=1094&iItemId=133 . . . .

Snurrade runt lite på nätet och läste om någon Opelåkare som körde med denna som oljepump till bakaxeln.

Men med tanke på att de inte är en särskilt tuff uppgift att transportera bort olja från tråget till en behållare som sitter ca 50 cm ovanför, så tror jag ändå att biltemaprylen kan fungera.

Sen var den ju inte så dyr heller...
Citera
David Berglund
Lidköping
Här sen Jan 2003
Inlägg: 731



Har åkt med en sådan för att smörja kompressorn på min förra motor..
Den är HÖGLJUDD i friflödande läge..
Slutade att med att ja ströp spänningen till den med ett högeffektsmotstånd och fick ner den på vettig ljudbivå och tryck. (klarade 10bar vid i princip 0 flöde)

14liter/min klarar den..
Vad är normalt volymflöde på oljesystemet?

_________________
David Berglund
Ingen Scirocco RSi
Citera
Sebastian Petersson
Gävle
Här sen Jul 2003
Inlägg: 322


Trådstartare
Så den pumpen kanske inte är så dålig då?

Har du några lämpliga värden på det där högeffektsmoståndet? ohm och watt?

Ja, det vore ju intressant att veta vad ett normalt oljesystem flödar så pumen klarar att hålla tråget tomt.
Citera
Eric Josefsson
Skänninge
Här sen Maj 2003
Inlägg: 4208



Sebastian Petersson skrev:
okej, nu är jag ute på hal is här men jag hittade faktiskt en pump på BILTEMA!!!, som jag tror kan vara användbar...

http://www.biltema.se/products/product.asp?iSecId=1094&iItemId=133 . . . .

Snurrade runt lite på nätet och läste om någon Opelåkare som körde med denna som oljepump till bakaxeln.

Men med tanke på att de inte är en särskilt tuff uppgift att transportera bort olja från tråget till en behållare som sitter ca 50 cm ovanför, så tror jag ändå att biltemaprylen kan fungera.

Sen var den ju inte så dyr heller...


Används av en del som växellådskylar pump
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=85354&highlight=v%E4xel%2A+ . . . .

_________________
Brukshäcksarsenalen:
Citroën Xsara Picasso 1,8 -05
Opel Vectra 1,8 -09
Citera
Johan Edlund
Norrköping
Här sen Jun 2003
Inlägg: 1242



Volvo uppgav att oljepumpen gav 70 liter per minut vid 6000 rpm för den raka femman i 850.

Vill man bygga en egen torrsumpspump så borde det fungera att plocka delar från några oljepumpar, av kugghjulstyp eller liknande, sedan bygger man egna hus till dessa, och separerar dem med plattor med lager och tätningar vilka får utgöra sugstegen. Vill man ha ett externt trycksteg är det bara att lägga på ett extra pumpsteg och koppla oljan ifrån tanken dit. Har man tillgång till utrustning borde detta gå att bygga för mycket små summor.
Citera
Acke
Gotteborg
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1724



ingen med kompetens som kan tänka sig bygga ett gäng ??
jag kan klart vara intresserad för "rimmliga pengar"...

jag förmodar att är det bra byggt så kan det nog vara ett gäng härifrån som är potentiella kunder. !?!?

_________________
MackeMaehlum
Citera
Sebastian Petersson
Gävle
Här sen Jul 2003
Inlägg: 322


Trådstartare
Men att volvos pump ger 70 liter/min stämmer nog bra, men vad krävs då för att evakera all olja från oljetråget frågar jag mig då?

För om det ska vara runt 70l/min där med tror jag inte riktigt på, för med tanke på att en motor kanske rymmer 5l olja. Den oljan ska alltså fara runt i "omloppsbana runt i hela systemet (tank, kylare,motor,sump) med ett flöde på 70l/min runt där verkar otroligt mycket...Tänk er den virveln i oljetanken =)

Men nu kanske jag är ute på cykeltur igen...
Citera
Magnus L
Umeå
Här sen Maj 2004
Inlägg: 1847



Saab- B motorns oljepump, går att med enkla medel ansluta slangar, och sen bara en axel och remhjul....

_________________
//Magnus Lundstedt
Citropat och sevenfrälst.

--VVTS--
Citera
AndersY
Täby
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3674



Sebastian Petersson skrev:
Men att volvos pump ger 70 liter/min stämmer nog bra, men vad krävs då för att evakera all olja från oljetråget frågar jag mig då?

För om det ska vara runt 70l/min där med tror jag inte riktigt på, för med tanke på att en motor kanske rymmer 5l olja. Den oljan ska alltså fara runt i "omloppsbana runt i hela systemet (tank, kylare,motor,sump) med ett flöde på 70l/min runt där verkar otroligt mycket...Tänk er den virveln i oljetanken =)

Men nu kanske jag är ute på cykeltur igen...

Vad menar du? om det är 70 l per minut ut ur pumpen så måste det rimligen vara 70 l per minut in också, då olja inte är särskilt kompressibelt. En dryg liter per sekund alltså. Känns det orimligt?

_________________
/Anders Ytterström
#24, #64, #88
Citera
Skruva banåkabil
Budget torrsump?
1, 2, 3, 4   >>
4 besök senaste veckan (24167 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande