Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1583 besök totalt |
Bilkomponenttillverkningen hos Luxor, någon som vet lite?
Saab anlitade Luxor för diverse utvecklande, bl a togs APC-systemet och DI-tändsystemet fram hos Luxor. Är det någon här som känner någon gammal Luxor-anställd som jobbat med dessa prylar? Skulle vara kul att snacka lite med en sådan person ![]() |
||||
Trodde det var Mecel som gjorde DI-kasetterna?
Men det är ju efter två-taktsepoken, så jag kanske blandat ihop moderniteterna ![]() _________________ Bosse Lindman "En bil som har registreringsplåtar är ointressant" www.retrospectivemotorsport.se |
||||
Mecel var väl inblandade i utvecklingen av T5, medan kassetterna tillverkades av någon annan firma där i Åmål, right? Det rena DI-systemet ligger ju iaf några år före i tiden, vi snackar årsmodell 88. Iof, fortfarande nya bilar. ![]() mvh/Ragnar _________________ Ragnar Burenius ![]() |
||||
Mecel var nog inblandade i designen, men jag tror att det var SEM som tillverkade... |
||||
Det bästa med DI kasetterna är att de faktiskt passar rakt av på en riktig Saab motor, dvs.
rak 3:a på 841cc och enkel överliggande fläktaxel ![]() dock har inte den samlade ingeniörsvetenskapen kommut på hur man med en nummerisk hålkortskalkylator modell D50A får det digitala innanmätet att förstå att lamba-värdet på en fullrace trimmad 2-taktare måste skilja sig "något" från 4-taktarna. ![]() ![]() _________________ Bosse Lindman "En bil som har registreringsplåtar är ointressant" www.retrospectivemotorsport.se |
||||
Ett konstigt sammanträffande: Jag gick precis förbi traktens Volvoverkstad, en V70 stod där ubder reparation, baklyset var borttaget och där syntes en högtalare. Den hade tydligt ordet 'Sweden' stämplat på sej. Motala? Sinus finns väl inte längre.
_________________ Johan Rådlund |
||||
Visst är det så att Luxor delades upp....Autoliv finns kvar här i stan. De tillverkar väl fortfarande vissa delar till Volvo. Undrar om de inte gjorde någonting till krockkuddarna ...
Högtalarna tillverkas nog av Harman som oxå är en "uppdelning" av gamla Luxor i Motala. Min bror åkte Saab 900 Aero på den tiden och då lyckades han komma över en "trimbox" från Luxor. Men om de höll på med utveckling eller bara tillverkning vet jag inte.. Trots bilintresset så känner jag ingen som jobbade med tillverkningen... Kanske fel generation..*ler* _________________ Peter Fröjd -------------- BMW M3 e90 |
||||
Mecel (Åmål) utvecklade DI-kassetten och T5 SEM (Åmål) tillverkade DI-kassetten Luxor (Motala) tillverkade T5 _________________ ![]() /LOLA-Christian |
||||
Se där, tänkte nästan att jag skulle frågat dig direkt. Visste ju du har koll på detta! Luxor var faktiskt helt nytt för mig, trots mitt öschötscke påbrå.... _________________ Bosse Lindman "En bil som har registreringsplåtar är ointressant" www.retrospectivemotorsport.se |
||||
om jag inte minns helt fel så hette företaget Luxor Electronics. De hade även ett finger med i Bentley Turbo... _________________ driver - Thomas Thuresson Porsche 964 C2 -90 |
||||
Luxor levererade APC-systemet (i princip detsamma som de tillverkade till SAAB) till Bentley. SEM levererade taktventilen till Bentleyn (samma som till SAAB). F.ö. så använde flera andra bilföretag denna taktventilen, bl a satt den i Jaguar XJ220 om jag inte missminner mig. _________________ ![]() /LOLA-Christian |
||||
Re: Bilkomponenttillverkningen hos Luxor, någon som vet lite
Du har PM! _________________ driver - Thomas Thuresson Porsche 964 C2 -90 |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1583 besök totalt |