Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar BMW M3 E36 3.0 -94 S54 - 318whp/356nm | << 1, 2, 3, 4 >> 3 besök senaste veckan (20285 totalt) |
Blev en körning med KSVK. Hade missat denna körningen så jag hade inga däck hemma. Jag ville testa något annat än Kumho då jag tycker dem gått åt lite väl fort. Det blev istället 4st Dunlop direzza 03g H1 i 235/45-17. Tidigare har jag kört med 245/40-17 V70A K91.
Jag hade inte en aning om vad däcken gillar för hjulvinklar och tryck. Men det gick direkt på samma tider som med Kumho. Släppte ut lite luft då jag låg lite högt och inte var nere på markeringarna. Jag kör med 3,5grader camber runt om och totalt 2grader toe out fram. Bak har jag 0,2grader toe out per sida. Bak kan skulle jag behöva minska camber lite men fram känns slitaget rätt. Stommarna kändes stabila och trevliga. Det räckte till ett PB på 1,25,73 efter 6 varv så det blev inte så mycket kört. Finns en del att jobba på med körningen. Men jag känner att en hög 1,24,XX ska finnas där. _________________ Rasmus Hallberg |
||
Nu var det dags för ett motorbyte. Jag kände att jag ville ha mer effekt än jag hade i 3.0an och den mest ekonomiska vägen kändes som S54.
Så S50B30 motorn lyftes ur. En ny motor hittade hem. En styck S54b32 från en -05 cab. Planerna för denna är inte så stora för tillfället men det blir nya vevlager och en uppdaterad vanos hub. Längre fram står ett kolfiberinsug från karbonius högt upp på lisan tillsammans med nya kammar. 288/280 och 14mm lyft. Motorn ska styras med ett Ecumaster EMU black. Jag har påbörjat kabelpiskan. _________________ Rasmus Hallberg |
||
Långt mellan uppdateringarna. Det har tyvärr inte hänt så mycket heller. Har byggt på en annan bil ett tag. Men nu fanna det lite sug efter att snart få köra lite M3a igen.
Bilen som tagit upp lite tid i vinter... Köpte en bursats från finess. Har tänkt komplettera den med ett gäng fia godkända skarvar för att kunna montera ur den om så önskas längre fram. _________________ Rasmus Hallberg |
||
Lite nytt händer det allt.
Jag har dock tänkt om vad gäller bur. Den påbörjade buren avyttrades. Jag beställde istället en skruvbur från Cuwtomcages i UK. Detta för att någon gång kunna återställa bilen på ett hyfsat enkelt vis om jag eller någon annan så önskar. Den ska monteras så fort bilen lackerats invändigt. I övrigt tyckte jag att det var lika bra att skrapa undersidan ren och snygga till den rost man kunde hitta. Ingenting förutom vid domkraftsinfästningarna. Snart skall ett lager epoxi sprutas på. Sedan blir det ett skikt med raptor bedliner. Jag önskar gärna tips från er på kolfiberhuv till E36 coupe med bra passform. Jag har kikat på seibon. ACM går bort. Tvättat fram och bakvagn som snart skall tillbaka. _________________ Rasmus Hallberg |
||
_________________ Crister Borg Alfa Romeo 155 TS -95, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=119773 SAAB 96 Ninja, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1744165#1744165 |
||
Bara fram med lädret https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php _________________ Erik Johansson |
||
Plötsligt händer det!
Fått på Raptor bedliner. Så nu kan jag äntligen börja skruva ihop bilen och lämna in den för lackering från list och ned. Ska bli skönt att få ner den på hjul. Det har legat delar över hela garaget alldeles för länge nu. Man får ångest varje gång man går in i garaget. _________________ Rasmus Hallberg |
||
Byter ut ABS:en mot en lite modernare MK60 4kanals ABS. Har köpt en 818.3 från E46 M3. Ritade upp ett fäste för att placera den på originalposition.
Tänkte jag skulle se om det på ett enkelt sätt går att göra någon adapter till E46 M3 huvudbromscylinder med. _________________ Rasmus Hallberg |
||
Våra race- och banåkarbilar BMW M3 E36 3.0 -94 S54 - 318whp/356nm | << 1, 2, 3, 4 >> 3 besök senaste veckan (20285 totalt) |