Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Bromsvätska, vad behövs egentligen? (omdöpt tråd)
<<   1, 2, 3
7639 besök totalt
Per Hansson
Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003

NiklasFalk skrev:
Pär Hansson skrev:
................ Tillsammans med en ngt förhöjd temperatur i systemet, kan det tänkas att det händer något där?
ABSpumpen och oken ligger ganska långt ifrån varandra och värmeöverföringen mellen oken och resten av systemet "borde väl" vara försummbar. ................
Det är den säkert, men det blir ju ganska varmt i motorrumet.

(har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass)
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

Pär Hansson skrev:
NiklasFalk skrev:
Pär Hansson skrev:
................ Tillsammans med en ngt förhöjd temperatur i systemet, kan det tänkas att det händer något där?
ABSpumpen och oken ligger ganska långt ifrån varandra och värmeöverföringen mellen oken och resten av systemet "borde väl" vara försummbar. ................
Det är den säkert, men det blir ju ganska varmt i motorrumet.
Min tolkning var att du funderade på om ABSpumpen kunde öka risken för kokning i oken. Att det skulle kunna koka i ABSpumpen är ju möjligt men då skulle den behöva vara välisolerad. Energin som tillförs i ABSpumpen och den energi som tillförs i oken borde det skilja flera tiopotenser på (oken kyls ju naturligtvis bättre men ändå).

Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Håller med till 100% Rolles kommentar om att gatåkare överlag har betydligt mer marginal på sin fart in i kurvan, dvs tar ner hastigheten (onödigt) långt jmfrt med erfarna räsers! och det tar absolut på bromsarna.

Nu kan vi nästan sammanställa en lista på bromsdödare

- Fisbromsande
- "För låg" ingångshastighet
- R-däck
- Tunga snabba gatbilar

???

Askeby->7 min från Sviestad
Här sen Dec 2003

Hallå!
Det blev många olika vinklar och synsätt på detta ämna...
Tänkte då dela med mig av mina erfarenheter.
Börja säsongen med att byta belägg fram till PF97, samt att tömma
bromssystemet på den gamla smörjan och hälla i Lockheed D.o.T 5.1 med
motiveringen att det var relativt billig, jag var osäker på om det skulle krångla
=gå åt mycke vätska vid luftning.
Vätskans egenskaper skulle nog räcka till för min första
säsong på bana, och jag tänkte att jag kommer garanterad riva grejerna till nästa säsong,
och då blir det mao. ny vätska igen.
Har kört ca 10 banträffar, och det har funkat bra.
Bilen är ju rätt tung, (1400 kg) och relativt motorstark, och mina däck och chassi har inte
tillåtit några högre kurvhastigheter, så bromsa, det har jag gjort!!...
Det som skiljer mest mellan vätskorna verkar vara Wet Boiling Point,
och det är väl det man normalt skall utgå ifrån, men meckar man ofta, så kan en
"billigare" med lägre WBP funka bra.
Refererar till sammanställningen:
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=7230&highlight=bromsv%E4tsk . . . .
Kanske någon som redan gjort det i tråden..

Klubbräser: Porsche 951-86
Tävlingsräser: Opel Kadett GSi 2,0 16v
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002

Magnus Thomé skrev:
Håller med till 100% Rolles kommentar om att gatåkare överlag har betydligt mer marginal på sin fart in i kurvan, dvs tar ner hastigheten (onödigt) långt jmfrt med erfarna räsers! och det tar absolut på bromsarna.

Nu kan vi nästan sammanställa en lista på bromsdödare

- Fisbromsande
- "För låg" ingångshastighet
- R-däck
- Tunga snabba gatbilar

???

Vetetusan om r-däck verkligen ska vara med på listan, visst blir det en högre bromseffekt momentant men kanske snarare totalt sett mindre energi i bromsarna.

Kan oxo ska sätta "nybörjarbromsning" inom parantes efter fisbromsning.

Partille
Här sen Feb 2003

Pär Hansson skrev:

Hur kommer det sig? Att man tydligen klarar sig med fjollbromsar och no-name-bromsvätska i viss racing, men att man nästan "måste" ha racing-bromsvätska och åttakolvsok på 335 mm-skivor i banträffsammanhang?

För att inte tala om vilka vingar som "behövs" på gatan...

Jag tror för övrigt att en hel del av bromsenergin tas upp av däcken och att det är därför fjollbromsarna ofta tåler rejskörning.
Mesig bromsning = mindre däckslip = mindre värme i däcken
Hård bromsning = högre däckslip = mindre värme i bromsskivan

Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Pär Hylander skrev:
...
Vetetusan om r-däck verkligen ska vara med på listan, visst blir det en högre bromseffekt momentant men kanske snarare totalt sett mindre energi i bromsarna.

Jag hänger med på ditt resonemang om detta. Och jag har inga hard facts på att det är som jag skriver.

Vore intresant att utreda en gång för alla. Kanske en ny tråd i racetech

Laholm
Här sen Nov 2002

Utzon skrev:
Pär Hansson skrev:

Hur kommer det sig? Att man tydligen klarar sig med fjollbromsar och no-name-bromsvätska i viss racing, men att man nästan "måste" ha racing-bromsvätska och åttakolvsok på 335 mm-skivor i banträffsammanhang?

Jag tror för övrigt att en hel del av bromsenergin tas upp av däcken och att det är därför fjollbromsarna ofta tåler rejskörning.

Jag tycker det känns mycket rimligt att det kan vara så. Tar man extremen i form av låsta hjul är det ju uppenbart att bromskivan inte får någon energi ivf..... (vet iofs inte om extremfallet är relevant egentligen...)

om det är såhär så kanske även däckens slipkarekteristik spelar in, dom däck som är snälla på så vis dom är relativt enkla att hålla (relativt plan "slipkurva") med stor slip utan att man "trillar över" och låser hjulen då kanske är snällare mot bromsarna än sådana med vass kurva.

Ytterligare intressant är ju hur "gat-abs" påverkar detta? Tillåter ett "gat-abs" en signifikant mängd slip?

Kungälv
Här sen Feb 2003

Jonas Jonsson skrev:
Nu kommer jag nog bli mobbad i all framtid men jag gillar att testa om det alla totalsågar verkligen inte funkar. Jag har kört 5 träffar på hör och häpna Biltemas bromsvätska. Den sista träffen körde jag med r-däck och tvekar inte att använda bromsarna. Körde hela passen och ett par ggr när det var lite folk (Midlanda med TPC) körde jag nog två pass utan att gå i depå. Har inte haft minsta tendens till sämre bromsverkan.

Du är inte ensam. Jag har kört race med RX-7:an försedd med Hawk Blue belägg fram och biltema bromsvätska. Efter loppet rök det från framhjulen och allt var extremt varmt men något problem med vätska hade jag inte. Däremot smälte klarlacken på fälgarna av värmen.
Men visst, jag har bara en Roadsport C bil. Fast för att kompensera för en "låg" topphastighet bromsar jag så sent och hårt som bara är möjligt så det tar nog ut sig.
Är nog också snål och dum...

Håller nog med Utzons och hans teori.
Dessutom blir nog värmespridningen och värmeavledningen i skiva/belägg/ok bli olika vid kort repektive lång inbromsningstid. Vid en kort tid borde inte lika mycket värme hinna sprida sig från belägget till själva oket vilket ger kallare vätska... Men var tar värmen då istället vägen? Kyls den bort via skivan?

Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

Wankelsport skrev:
Däremot smälte klarlacken på fälgarna av värmen.

Wankelsport skrev:
Vid en kort tid borde inte lika mycket värme hinna sprida sig från belägget till själva oket vilket ger kallare vätska... Men var tar värmen då istället vägen? Kyls den bort via skivan?
Kanske kan man dra nån slutsats av dessa citat...?

Per Hansson
Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003

Utzon skrev:
Pär Hansson skrev:

Energimässig kännd det där som den "missade länken" ifråga om fisbromsningens negativa effekter tycker jag. thumbs up

Citera
Dan Hovang
Vressel
Här sen Apr 2003

Wankelsport skrev:
Jonas Jonsson skrev:
Nu kommer jag nog bli mobbad i all framtid men jag gillar att testa om det alla totalsågar verkligen inte funkar. Jag har kört 5 träffar på hör och häpna Biltemas bromsvätska.

Du är inte ensam. Jag har kört race med RX-7:an försedd med Hawk Blue belägg fram och biltema bromsvätska.

Här har ni en till
Jag har kört med Biltemas bromsskivor på BMWn (dock med Ferodo DS3000 belägg och ATE blå vätska). Det har funkat aldeles förträffligt. Dessutom kostar det mindre än 800 kr att byta runt om.

Ens garagegrannar tycker ju man är galen, men samma grannar dekaltrimmar ju .. Så ..

Wankelsport skrev:

Håller nog med Utzons och hans teori.
Dessutom blir nog värmespridningen och värmeavledningen i skiva/belägg/ok bli olika vid kort repektive lång inbromsningstid. Vid en kort tid borde inte lika mycket värme hinna sprida sig från belägget till själva oket vilket ger kallare vätska... Men var tar värmen då istället vägen? Kyls den bort via skivan?

Min teori: du får ju en större temperaturskillnad mellan luft och skiva eftersom värmen inte hinner tränga in i godset utan byggs upp på ytan. Större skillnad gör att avkylningen går fortare.

Jag har resonerat så i en annan tråd nån gång, men då blev jag sågad Men jag är en seg jävel
Citera
Magnus L
Umeå
Här sen Maj 2004

Vsrför egentöigren köra med bromsvätska som är både agressiv och hydroskåpisk?

Själv kör jag på LHM-Total, drar inte åt sig vatten och är inte så agressiv mot packningar mm, dessutom kokar den inte lika lätt som de flesta bromsvätskor.

--VVTS--
Citera
borg
Lund
Här sen Jan 2003

Magnus L skrev:
Vsrför egentöigren köra med bromsvätska som är både agressiv och hydroskåpisk?

Själv kör jag på LHM-Total, drar inte åt sig vatten och är inte så agressiv mot packningar mm, dessutom kokar den inte lika lätt som de flesta bromsvätskor.

Vad är LHM-Total för någon slags dundermedel och varför har man inte hört talas om det?

Eric Josefsson
Skänninge
Här sen Maj 2003

LHM är väl joxet i hydraulsystemet på cittror?

Citera
TheProphet
Sundsvall
Här sen Sep 2003

Mera info om LHM önskas!!! Länk?

Jörgen (Jet)
Stockholm/Skogås
Här sen Apr 2003

Jag kan bara reflektera lite:

Min Alfa 147:a funkar under en 15-20 min stint. Med någon slags PF-compound fram.
Måste alltid lufta efteråt p.g.a. lite svampig pedal (försvinner efter luftning). Trots
Castrols eminenta SRF.

Jag tillhör kategorin som snarare kör in för fort än för sakta i böjen. Jag använder
ABS (och nå'n extra funktion som klämmer i med det där lite extra). Så ingen fisbromsning
här inte.

Skivorna småspricker och beläggen visar blir lite porösa och konstiga längs kanterna...

Utan ABS misstänker jag att det skulle funka bättre. Men det är bara en misstanke. Det
är väldigt lätt att låsa upp om man kopplar ur "intelligensen", vilket gör att man inte kan
bromsa närmelsevis så många G som ABS:en.

Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003

TheProphet skrev:
Mera info om LHM önskas!!! Länk?
LHM ska man inte hälla i vanliga bromssystem, det är en petroleumbaserad produkt och våra packningar mm är förmodligen inte beständiga mot det. Kan vara hur som helst med den saken, man skulle iaf få tvätta ut systemet noggrannt innan för att inte bromsvätskan och LHM skulle skära sig och sabba systemet ordentligt.

Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002

LHM används även i servosystemet på äldre BMW där bromsar och styrning har gemensamt system.

Umeå
Här sen Maj 2004

På min Cirtoen så är det gemensam behållare för bromsar, styrning och nivåreglering, allt med LHM.

orsaken att Citroen bytte från LHS till LHM 1967 var att LHM inte är agressivt mot gummipackningar.

(LHS=LiquidHydraulSyntet LHM=LiquidHydraulMineral) eller hur det nu stavas eller så, skilnaden är iallafall Syntet/Mineral.

jag har aldrig på någon Citroen haft problem med uttorkade gummipackningar i hydraul/broms-systemet, vilket jag tyvär ej kan säga om bromssystem jag haft dot-märkt bromsvätsak i.

--VVTS--
Citera
Per Hansson
Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003

....Men sannolikt är inte packningarna i ett bromssystem avsett för vanlig bromsvätska anpassade för mineralolja. Det finns ju många olika sorters packningsmaterial.

Citera
Allmänt banåkaforum
Bromsvätska, vad behövs egentligen? (omdöpt tråd)
<<   1, 2, 3
7639 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande