Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2, 3 7639 besök totalt |
_________________ Per Hansson https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/ (har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass) |
||||||
|
||||||
Håller med till 100% Rolles kommentar om att gatåkare överlag har betydligt mer marginal på sin fart in i kurvan, dvs tar ner hastigheten (onödigt) långt jmfrt med erfarna räsers! och det tar absolut på bromsarna.
Nu kan vi nästan sammanställa en lista på bromsdödare ![]() - Fisbromsande - "För låg" ingångshastighet - R-däck - Tunga snabba gatbilar ??? ![]() _________________ ![]() |
||||||
Hallå!
Det blev många olika vinklar och synsätt på detta ämna... Tänkte då dela med mig av mina erfarenheter. Börja säsongen med att byta belägg fram till PF97, samt att tömma bromssystemet på den gamla smörjan och hälla i Lockheed D.o.T 5.1 med motiveringen att det var relativt billig, jag var osäker på om det skulle krångla =gå åt mycke vätska vid luftning. Vätskans egenskaper skulle nog räcka till för min första säsong på bana, och jag tänkte att jag kommer garanterad riva grejerna till nästa säsong, och då blir det mao. ny vätska igen. Har kört ca 10 banträffar, och det har funkat bra. Bilen är ju rätt tung, (1400 kg) och relativt motorstark, och mina däck och chassi har inte tillåtit några högre kurvhastigheter, så bromsa, det har jag gjort!!... ![]() ![]() Det som skiljer mest mellan vätskorna verkar vara Wet Boiling Point, och det är väl det man normalt skall utgå ifrån, men meckar man ofta, så kan en "billigare" med lägre WBP funka bra. Refererar till sammanställningen: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php Kanske någon som redan gjort det i tråden.. ![]() _________________ ![]() Klubbräser: Porsche 951-86 Tävlingsräser: Opel Kadett GSi 2,0 16v |
||||||
Vetetusan om r-däck verkligen ska vara med på listan, visst blir det en högre bromseffekt momentant men kanske snarare totalt sett mindre energi i bromsarna. Kan oxo ska sätta "nybörjarbromsning" inom parantes efter fisbromsning. _________________ Pär Hylander |
||||||
![]() Jag tror för övrigt att en hel del av bromsenergin tas upp av däcken och att det är därför fjollbromsarna ofta tåler rejskörning. Mesig bromsning = mindre däckslip = mindre värme i däcken Hård bromsning = högre däckslip = mindre värme i bromsskivan |
||||||
Jag hänger med på ditt resonemang om detta. Och jag har inga hard facts på att det är som jag skriver. Vore intresant att utreda en gång för alla. Kanske en ny tråd i racetech ![]() _________________ ![]() |
||||||
Jag tycker det känns mycket rimligt att det kan vara så. Tar man extremen i form av låsta hjul är det ju uppenbart att bromskivan inte får någon energi ivf..... (vet iofs inte om extremfallet är relevant egentligen...) om det är såhär så kanske även däckens slipkarekteristik spelar in, dom däck som är snälla på så vis dom är relativt enkla att hålla (relativt plan "slipkurva") med stor slip utan att man "trillar över" och låser hjulen då kanske är snällare mot bromsarna än sådana med vass kurva. Ytterligare intressant är ju hur "gat-abs" påverkar detta? Tillåter ett "gat-abs" en signifikant mängd slip? _________________ Pär Hylander |
||||||
Du är inte ensam. Jag har kört race med RX-7:an försedd med Hawk Blue belägg fram och biltema bromsvätska. Efter loppet rök det från framhjulen och allt var extremt varmt men något problem med vätska hade jag inte. Däremot smälte klarlacken på fälgarna av värmen. Men visst, jag har bara en Roadsport C bil. Fast för att kompensera för en "låg" topphastighet bromsar jag så sent och hårt som bara är möjligt så det tar nog ut sig. Är nog också snål och dum... Håller nog med Utzons och hans teori. Dessutom blir nog värmespridningen och värmeavledningen i skiva/belägg/ok bli olika vid kort repektive lång inbromsningstid. Vid en kort tid borde inte lika mycket värme hinna sprida sig från belägget till själva oket vilket ger kallare vätska... Men var tar värmen då istället vägen? Kyls den bort via skivan? _________________ Göran Hackman TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967 Sunbeam Alpine Mk III, 1963 |
||||||
![]() |
||||||
![]() _________________ Per Hansson https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/ (har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass) |
||||||
Här har ni en till ![]() Jag har kört med Biltemas bromsskivor på BMWn (dock med Ferodo DS3000 belägg och ATE blå vätska). Det har funkat aldeles förträffligt. Dessutom kostar det mindre än 800 kr att byta runt om. Ens garagegrannar tycker ju man är galen, men samma grannar dekaltrimmar ju .. Så .. ![]() ![]()
Min teori: du får ju en större temperaturskillnad mellan luft och skiva eftersom värmen inte hinner tränga in i godset utan byggs upp på ytan. Större skillnad gör att avkylningen går fortare. Jag har resonerat så i en annan tråd nån gång, men då blev jag sågad ![]() ![]() |
||||||
Vsrför egentöigren köra med bromsvätska som är både agressiv och hydroskåpisk?
Själv kör jag på LHM-Total, drar inte åt sig vatten och är inte så agressiv mot packningar mm, dessutom kokar den inte lika lätt som de flesta bromsvätskor. |
||||||
Vad är LHM-Total för någon slags dundermedel och varför har man inte hört talas om det? _________________ Lotus Exige S1 // Pontus Borg |
||||||
Jag kan bara reflektera lite:
Min Alfa 147:a funkar under en 15-20 min stint. Med någon slags PF-compound fram. Måste alltid lufta efteråt p.g.a. lite svampig pedal (försvinner efter luftning). Trots Castrols eminenta SRF. Jag tillhör kategorin som snarare kör in för fort än för sakta i böjen. Jag använder ABS (och nå'n extra funktion som klämmer i med det där lite extra). Så ingen fisbromsning här inte. Skivorna småspricker och beläggen visar blir lite porösa och konstiga längs kanterna... Utan ABS misstänker jag att det skulle funka bättre. Men det är bara en misstanke. Det är väldigt lätt att låsa upp om man kopplar ur "intelligensen", vilket gör att man inte kan bromsa närmelsevis så många G som ABS:en. ![]() _________________ Jörgen Eriksson |
||||||
_________________ Per Hansson https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/ (har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass) |
||||||
På min Cirtoen så är det gemensam behållare för bromsar, styrning och nivåreglering, allt med LHM.
orsaken att Citroen bytte från LHS till LHM 1967 var att LHM inte är agressivt mot gummipackningar. (LHS=LiquidHydraulSyntet LHM=LiquidHydraulMineral) eller hur det nu stavas eller så, skilnaden är iallafall Syntet/Mineral. jag har aldrig på någon Citroen haft problem med uttorkade gummipackningar i hydraul/broms-systemet, vilket jag tyvär ej kan säga om bromssystem jag haft dot-märkt bromsvätsak i. |
||||||
....Men sannolikt är inte packningarna i ett bromssystem avsett för vanlig bromsvätska anpassade för mineralolja. Det finns ju många olika sorters packningsmaterial.
_________________ Per Hansson https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/ (har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass) |
||||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2, 3 7639 besök totalt |