Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Patriks V8-räser - modell 2019 | << 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 >> 3 besök senaste veckan (85816 totalt) |
När jag löst hur en snygg övergång från spridarurtaget ser ut så är det bara kvar att få ut dem ur datorn. |
||||||||||
|
||||||||||
Har nån skrivit ut liknande bitar i PETG och fått det att hålla? Eller annat ickemetalliskt som tål bensin och rimligt med värme? Nu kör jag i PLA för att reda ut passformen.
På åtta spjällhus gick det bara en gummimuff, annars hade det sett mycket roligare ut nu. |
||||||||||
Cassius föreslog PA12 (nylon) då jag lurade på precis samme fråga . Så jag kommer köra aduraX från addnorth (kolfiberarmerad nylon) _________________ Markus Schneberger Kommentera gärna Austin mini 2,8 AWD https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=108448 Leon Cupra 2016 |
||||||||||
|
||||||||||
42mm på spjällvingarna. Finns lite fler mått utspridda över trådens förra sida.
Ser ut att ställa högre krav på skrivaren. Får kolla upp det. Tack! |
||||||||||
Vad har du för printer ? _________________ Markus Schneberger Kommentera gärna Austin mini 2,8 AWD https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=108448 Leon Cupra 2016 |
||||||||||
Jag har tre, men bitarna ovan är utskrivna på en Makerbot Mini. Utöver den har jag en Malyan med uppvärmd platta men jag tror moderkortet brunnit i den. Sen ett sorgebarn till UV-skrivare där jag inte tål licensmodellen på programvaran. |
||||||||||
Ah ok. Jag kör nylon i en ender 3 v2 Man vill ha uppvärmd bed . Samt härdat munnstycke och 275 grader på nyöon. Och en filamenttork. _________________ Markus Schneberger Kommentera gärna Austin mini 2,8 AWD https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=108448 Leon Cupra 2016 |
||||||||||
Ja, såklart! Minns det nu när jag läste sidan där igen. Tack för påminnelsen! |
||||||||||
Har du byggt om den nåt? De jag hittar går till 255 grader. |
||||||||||
Ombyggd till E3D revo all metal hotend som går upp till 300 grader. Sen har jag annan extruder men för just själva nylonprintandet så är det bara all metal hotend man behöver uppgradea till . Ender 3 s1 ser ut som en trevlig printer . Uppgraderar man den till all metal så tror jag man klarar sig länge . Köper jag en till så blir det en sånn _________________ Markus Schneberger Kommentera gärna Austin mini 2,8 AWD https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=108448 Leon Cupra 2016 |
||||||||||
|
||||||||||
Årets gapskratt kan ha kommit tidigt. Sökte 8 insugsgummin och 16 slangklammer, båda lite speciella för applikationen. Totalkostnad för Yamaha reservdelar? 8323 kr.
Åtta. Tusen. Tre. Hundra. Tjugo. Tre. Kronor. För 8 uppsättningar av det här... |
||||||||||
Jo, men jag hittade bara gummibitarna där. Däremot kommer det förhoppningsvis ett gäng kompletta begagnade uppsättningar från kontinentala Europa i nästa vecka.
|
||||||||||
Raskt marscherat med gummin och klamrar från Nederländerna! Samtliga dessa klamrar är målade svarta men de två som följde med spjällhusbryggan är förzinkade. Märkligt. Andra bryggan som jag börjat rengöra nu också reagerar sämre på ultraljudstvätten. Ytbehandlingen på medbringarna ser tråkig ut och aluminiumet inte mycket roligare.
Men attans vad det börjar te sig! |
||||||||||
Jag skulle egentligen inte skriva ut alla trattar men plastrullen börjar uppvisa ålderstecken så det är bara att köra slut på den.
Jag har börjat fundera på ECU. Vad är det som gäller idag? Till en början kan nog tändningen återanvändas. Inventering av ventilbeståndet, samtliga avgasventiler och en insugsventil har tråkig ventiltallrik men det är min lekmannamässiga bedömning. Så gott som samtliga ventilskaft är repiga strax nedanför där knastret sitter. |
||||||||||
Jag har gjort lite överslagsräkningar på vad mekanisk renovering och konvertering till modern ECU kan kosta och jag börjar redan leta efter genvägar. Tändningen kan återanvändas som den är. Det finns en koppling till insprutet men det det är bara rpm-signal från tändningen. Tändingen behöver dock signal från spjällägesswitchen om spjället är stängt eller ej. Den switchen utgår med det tänkta insprutet som har potentiometer men det är ett mindre problem.
Leker till och med med tanken på att åtminstone tillfälligt använda originalsprutet. Det skulle i allafall underlätta en eventuell registrering. (Tror jag, har ej koll på om regler ändrats.) Återstår hur jag säkerställer att det inte är något skräp kvar inuti. Försegla invändiga ytan? Jag tycks sakna ett övre fäste till snygg-generatorn. Enligt bilder i verkstadshandboken ska det vara en distans med ett plåtöra i ena änden. Jag minns ingen sådan bit, däremot minns jag att jag tyckte infästningen av generatorn var knapphändig när jag plockade ur motorn. En risk med att ha 13 år mellan isär och ihop. Måste leta rätt på bilderna jag tog då. Men det kanske löser sig ändå? Snygg-generatorn krockar med snygg-grenrören, original har en annan dragning. Här måste en ny lösning till. |
||||||||||
Som amatörbyggt fordon är det egentligen inte krångligare med eftermarknads motorstyrning.
Mina tankar; Jag gillar MaxxEcu, det är bra support, bra funktioner, trevlig formfaktor på själva ECU och så är det ju svenskt, lite patriot kan man allt vara. Originalsprut har absolut sina fördelar men att få bygga en anpassad kabelhärva från grunden med exakt det man behöver är rätt trevligt i mitt tycke. Påminn mig, hur ser tändningen ut original? Fördelare, separata spolar? MaxxEcu SPORT kan köra wastespark för en V8 och det är relativt prisvärt (13 400 kr), det klarar E-gas och har tillräckligt mycket in/utgångar för att man ska kunna göra en del skoj saker. Men klarar man sig utan E-gas och färre funktioner är STREET (10 000 kr) ingen dum lösning heller. MINI (6 400 kr) är superkompakt men utan inbyggd bredbandslambda blir det rätt begränsat. Alla priser med kabelhärva att bygga av osv. Sedan finns det förstås en massa andra alternativ och en faktor som alltid är relevant är vilken/vilka mappare du har i närheten och om den personen har några synpunkter. "Alla" kan jobba med "alla" sprut men det är enklare med något som personen har erfarenhet av. För mer DIY finns varianter av Speeduino, Megasquirt mm och med rätt insats kan det också fungera bra (jag själv har väl drygt 15 år av Megasquirt bakom mig). Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||||||||
Det är nånstans i regelverket det hänvisas till "intyg från bromsbänk". Med originalgrejerna har jag 215 pappershästar, ombyggt kanske det letar sig upp mot 300. Jag vill ju inte få straffvikt...
Strålande input! Tackar Det är två av allt, fördelare, spolar, tändmodul. Även två vevaxelgivare, en som räknar startkranständer och en TDC-lägesgivare som håller koll på två skruvskallar på svänghjulet. |
||||||||||
Våra race- och banåkarbilar Patriks V8-räser - modell 2019 | << 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 >> 3 besök senaste veckan (85816 totalt) |