Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Lotus Elise s1 -98
<<   1, 2
8741 besök totalt
cat7even
Uppsala
Här sen Jan 2003
Inlägg: 2392


Trådstartare
Vinterns pyssel rycker närmare.
Läckage test: cyl 1. 10 % cyl 2 10 % cyl 3 10 % börjar kännas 👍 cyl 4 40% vafa....
Drar upp oljestickan lite, friskt drag
Tar med 4 kolvar med tillhörande stakar till jobbet får tummen upp efter inspektion.
Så nu är det bestämt uppfräschning av en av extramotorerna. Med 160 kolvar och stakar.
Tätstegad låda.
Vågar man återanvända kopplingen som har ett par tusen mil?

_________________
Johan Lundberg
*BBDB*
Ex Marcos 2T
EX Marcos 1600 GT
Nu Lotus Elise S1 KR1
Citera
JBT
Solna
Här sen Nov 2004
Inlägg: 454



Är den fräsch i lamellerna och centrum så skulle jag inte tveka att använda den igen. Verkar något dåligt så hade jag inte tvekat att byta den eftersom det är så tråkigt att byta den.

_________________
Jacob Blomqvist

Honda SC CC Elise S2
Citera
cat7even
Uppsala
Här sen Jan 2003
Inlägg: 2392


Trådstartare
thumbs up

_________________
Johan Lundberg
*BBDB*
Ex Marcos 2T
EX Marcos 1600 GT
Nu Lotus Elise S1 KR1
Citera
Otto Leffler
Stockholm
Här sen Apr 2004
Inlägg: 268



Nyfiken, när du kör med både elvattenpump och mekaniskapumpen, har du monterat elvattenpumpen där fram vid crashboxen? Har sett några britter som gör så..

_________________
Otto Leffler
Lotus Elise S2 K20
Instagram: elisek20turbo
Citera
cat7even
Uppsala
Här sen Jan 2003
Inlägg: 2392


Trådstartare
Japp el pumpen fram. Av lathet
Allt för plats även styrenhet

_________________
Johan Lundberg
*BBDB*
Ex Marcos 2T
EX Marcos 1600 GT
Nu Lotus Elise S1 KR1
Citera
lahi
Utanför Laholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 295



Re:

cat7even skrev:
Japp el pumpen fram. Av lathet
Allt för plats även styrenhet


Det borde ju inte vara någon större skillnad var den än sitter kan jag tänka mig Ska ju bara cirkulera vatten när termostaten är öppen.

Jag satte min i motorrummet där nere till vänster där kylarslangen kommer in från tröskeln. Trångt som fan

_________________
Lars Dahlstedt


Lotus Elise S2 -01 Rotrex kompressor
Lotus Elite 503 -75
Lotus Europa S2 -68
Lotus Europa S1 -67
och lite annat
Citera
RCM
Forshaga
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1940



El pump

Vad är det för el vatten pump ni kör med ?

_________________
Per Fogelberg
Favorit leverantörer : LJ Trim Hammarö. Anders Lack Center Forshaga, K H

Cortina GT 1966 Gr 2
Sierra 1990 2 dör Andrabil / Busbil
Citera
cat7even
Uppsala
Här sen Jan 2003
Inlägg: 2392


Trådstartare
Hej vi kör(i alla fall jag) Craig Davies Ewp 80
https://www.motorsportshop.nu/epages/motorsportshop_nu.sf/?Locale=sv_S . . . .
Jag harven gammal kontrollenhet. Kontrollenheten fortsätter köra pumpen efter tändningen slagits av , vid behov. Den kör även pumpen när motorn är varm på tomgång
https://se.merlinmotorsport.co.uk/p/davies-craig-lcd-digital-vattenpum . . . .
De flesta kör pumpen i tandem med original mekaniska

_________________
Johan Lundberg
*BBDB*
Ex Marcos 2T
EX Marcos 1600 GT
Nu Lotus Elise S1 KR1
Citera
lahi
Utanför Laholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 295



Jag kör med en Davies Graig EWP115 tillsammans med deras styrning för motorns kylsystem. Funkar fint. Har den mekaniska pumpen kvar också.
För laddluftkylarens vattenslinga kör jag med en Pierburg CWA200.

_________________
Lars Dahlstedt


Lotus Elise S2 -01 Rotrex kompressor
Lotus Elite 503 -75
Lotus Europa S2 -68
Lotus Europa S1 -67
och lite annat
Citera
cat7even
Uppsala
Här sen Jan 2003
Inlägg: 2392


Trådstartare
En egenhet som Elise med kserie motorn ofta har är: den blir mjuk som smör om den blir för varm. Ett medvetet val då legeringen är lätt och stark men kräver koll på temperatur.


1 När motorn är varm och den går på tomgång räcker inte originalpumpen till med ökad värme som följd vid 103 grader? slår kylfläkt till. Som många gör för att slippa bekymra sig så har man en extra pump som tar hand om fenomenet genom att öka flödet ( elvattenpumpen)samt styra fläkten att gå igång vid lägre temp.
Du kan undvika hög temp vid tomgång genom att gas till 1800- 2000 varv tills tempen går ner, flödet räcker då till.
2 Efter exempelvis hård körning på bana kan motorn behöva efterkylas. Antingen så sitter man och gasar över 1800-2000varv varv tills motorn kylts av. Vilket kommer ta sin tid då man även tillför värme.... eller styrningen hand om det och kör elpumpen och fläkt vid behov tills ett visst värde uppnåtts efter att motorn slagits av.

_________________
Johan Lundberg
*BBDB*
Ex Marcos 2T
EX Marcos 1600 GT
Nu Lotus Elise S1 KR1
Citera
cat7even
Uppsala
Här sen Jan 2003
Inlägg: 2392


Trådstartare
uppdaterar med bild efter omlackering förra året

Aston green

_________________
Johan Lundberg
*BBDB*
Ex Marcos 2T
EX Marcos 1600 GT
Nu Lotus Elise S1 KR1
Citera
RCM
Forshaga
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1940



Pump

Vart placerar ni el v pumpen ? Fota ?

_________________
Per Fogelberg
Favorit leverantörer : LJ Trim Hammarö. Anders Lack Center Forshaga, K H

Cortina GT 1966 Gr 2
Sierra 1990 2 dör Andrabil / Busbil
Citera
cat7even
Uppsala
Här sen Jan 2003
Inlägg: 2392


Trådstartare
Eftersom du frågar snällt....
Bild på lika installation som min
( vänster sida efter kyl)

Sedan tempsensorn innan kylet

_________________
Johan Lundberg
*BBDB*
Ex Marcos 2T
EX Marcos 1600 GT
Nu Lotus Elise S1 KR1
Citera
cat7even
Uppsala
Här sen Jan 2003
Inlägg: 2392


Trådstartare
Uppdatering
Den lever!
Bytt:
Vevstakar
Kolvar
Foder
Lager
Oljepump
Oil rail
Bafflar till sump
Svänghjul
Kamrem
Vevpackningar
4-2-1 grenrör
Monterat prodimex växelspaksställ!

Plus en del annat jag förträngt.

Allt bara för att ett läckagetest visade på stort läckage på nummer 4. På kolven hade en 2 cm stor bit gått av mellan kompringarna.
Så ett enklare stake plus kolvbyte till låg kostnad drog iväg både i tid och pengar.
Mycket bekymmer och elände då det visade sig att de inköpta stakarna hade mixade underdelar . (De finns nu i metalllådan på närmsta återvinningscentral)
Kolvarna olika vikt/olika märken. Frakt fram och tillbaka till UK.
3 från första uppsättningen inköpta kolvar kvar i plus en till som skall göras om till flytande kolv av rejsian. ( De skall i vinter sättas in i en reservmotor)
Men nu är allt ihop, viktat och inkörning av motor pågår

Så nu håller jag tummarna för att inget nytt elände dyker upp

_________________
Johan Lundberg
*BBDB*
Ex Marcos 2T
EX Marcos 1600 GT
Nu Lotus Elise S1 KR1
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Lotus Elise s1 -98
<<   1, 2
8741 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande