Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Nürburgring
![]() |
1, 2 >> 2 besök senaste veckan (6443 totalt) |
Snabbaste FWD på ringen någonsin?
Vilken är den snabbaste tiden på nordslingan med en FWD som presterats? Har letet lite på olika sidor men inte hittat några tider på extrema FWD ![]() _________________ /Daniel Kihlgren VW 1200 -65 Punto GT -96 |
||||||||||
|
||||||||||
Bland std-bilar så borde väl Honda Civic Type-R ligga rätt bra till!
![]() Mina 9,00 med Passaten, 9:05 med en Sabb 9-5 Aero kombi och 9:24 med Polon(alla BTG-tider) kommer nog rätt långt ner i listan. ![]() _________________ Peeter Pahv Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08. ![]() |
||||||||||
std. bilar har vi väl haft en tråd om tidigare? https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php intressant topic annars, vad körde Diners för tider? _________________ Pontus Fyhr |
||||||||||
om vi räknar icke-standard bilar(dvs race) är Diners Saaben 2:a efter Mühlners Volvo S60(~300-320hk).
Skillnaden e inte stor, Volvo=9.19,2 och Saab=9.20,0, därefter kommer Seat Leon(~250-280hk) med 9.25. Snabbaste Race-Civic är ~9.50. Allt naturligtvis Nordslingan+korta GP-banan och slicks, ta bort ca 1m40s-1m45s för att få en cirkatid bara för NS. Standard-bilar tror jag att Focus RS leder men inte säker... _________________ Christer Hallgren, München/Tält vid Kallenhard:) |
||||||||||
Vi (diners) körde 9.16..... ![]() _________________ Fredrik Björkman Clio V6 9-3SC Aero |
||||||||||
Eftersom det är den officiella tidtagningen som gäller var er bästa tid 9.19,997 ![]() Eller gjorde ni 9.16 i träning? Volvon har idag förbättrat sig, 9.18,xx! och ja till föreg. talare, Saab/Volvo skulle bli ca 7,35-7,40 enbart Nordslingan. _________________ Christer Hallgren, München/Tält vid Kallenhard:) |
||||||||||
om du är nere på 8:40-tider BTG redan nu(?), så tror jag inte enbart förarträning räcker för att komma ner under 8 min BTG. ![]() _________________ Peeter Pahv Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08. ![]() |
||||||||||
Nej, jag har åkt 9.02 och räknar 1 ½ minut ner till 7.35-7.40. _________________ Mvh Micke Holmström aka Vitakadetten Längtar tillbaka till ringen! |
||||||||||
7.35-7.40 var en uppskattad full varvtid, dvs BTG blir runt 7.10-7.15. Nu icke att glömma att detta e racebilar på slicks så jämförelsen haltar mer än lite grann ![]() För att hoppa tillbaka till gatbilar&däck tror jag snabbaste standard-bil e Focus RS med 8.3x(BTG 8.1x) och Honda Integra/Civic Type R med ~8.45, dvs BTG ~8.20. Avdrag 25s istället för 30s pga att dessa tider e SportAuto o dom mäter aldrig T13-rakan som e värd ca 5-6s med 200-250hk. _________________ Christer Hallgren, München/Tält vid Kallenhard:) |
||||||||||
Jag misstänkte också att den gode Micke hade missat att det rörde sig om hela varv och inte BTG-tider för race-bilarna. ![]() Det var därför jag undrade om han var nere på 8:40-tider. I så fall skulle nog Nisse ha satt morgonkaffet i fel strupe. ![]() Det är tillräckligt retfullt att jag är snabbare med familje-Passaten än båda dessa herrar i sina preppade GTI-/GSI-bilar. ![]() _________________ Peeter Pahv Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08. ![]() |
||||||||||
Hmmn, ok...så var det ja. ![]()
Det har jag inte alls svårt att acceptera, däremot är det bra som referens på hur fort det går att köra runt ringen med en given bil. Med några hundra varvs erfarenhet vore det sjutton också om inte även jag kunde åka lite fortare. Till nästa resa skall jag definetivt ha med R-däck. _________________ Mvh Micke Holmström aka Vitakadetten Längtar tillbaka till ringen! |
||||||||||
Jag hade gatdäck på Passaten och körde bara tre varv! Ev åker jag ner i påsk med Passaten igen. om jag kör några fler varv, så kanske jag kan passa på att ta mig ner under 9-min BTG. ![]() _________________ Peeter Pahv Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08. ![]() |
||||||||||
Micke, vad har du i bilen(eller ska jag fråga hur lite du har kvar ![]() Även strippad med 150hk e 9.02 jvligt bra, som du säger ngra hundra varv till gör ju en ganska stor skillnad, om du lär dig detaljerna bortom att bara köra linjen. Bästa med min 318is(strippad med standard motor) e 8.50, även en kompis med en bättre preppad 318is(dock standard motor) men bara 60-70 varvs erfarenhet har gjort ngra varv runt 8.50-8.55. Jag tippar att med rätt förare o setup kan man klara typ 8.35-8.40 BTG med en sån bil(135-140hk), en Golf 2 GTI väger ju mindre o har oxo samma hk så där ngnstans ligger väl gränsen för dom med. R-däck e den late mannens väg till snabbare tider(tjena GT3-gubben ![]() Det e ju kul o kunna förbättra sig även om 200+varv, alltså kommer R-däck som en skänk från ovan ![]() Vad har han med familje-passaten gjort för tid o med vilken motorisering? _________________ Christer Hallgren, München/Tält vid Kallenhard:) |
||||||||||
![]() |
Nürburgring
![]() |
1, 2 >> 2 besök senaste veckan (6443 totalt) |