Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Porsche Cayman GT4 -16 | 1, 2, 3, 4, 5, 6 >> 40 besök senaste veckan (11991 totalt) |
Dags igen, ny tråd. Såsom tidigare annonserats (https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1704571#1704571) har min bil försvunnit och en ny dykt upp.
Upprinnelsen var att jag var sugen på nåt som var ämnat för bankörning redan från början. Det har sin charm att sortera ut och göra det bästa av situationen men till slut kände jag att jag var sugen på nåt som är mer fokuserat. S:en var en i det närmsta perfekt sportbil men som de flesta gatbilar så blir det en kompromiss på bana. "Same same but different" är nog det första omdömet. GT4:an är som sagt inte en lika bra sportbil som en Cayman S med PDK men en heeelt annorlunda banbil. Det lär bli färre gat-mil med den här. Uppfiskad hos Mattias Claus i Gävle, vilket var en trivsam upplevelse. Kul att ha med entusiaster att göra - rekommenderas. Den här bilen är inte direkt okänd i bankörningskletsar, har hittat lite bilder från förr. Bonuspoäng till den som ser var fotot är taget... Det fina med den är att den redan är "förädlad" med de mods jag själv skulle tänkas göra: * Canards fram och vinghöjare bak * IPD-plenum och Cargraphic-mjukvara * Camber plates fram och justerbara toe-stag bak * Ferrita helsystem med rejs-kattar * hela bilen har skyddsfilm Den är alltså klar från start, typ. Och redan från första metern känns den helrätt. Den låter som en räserbil - på gott och på ont, mer om det senare. Satt också Cup 2 Connect med sensorer på bilen. Kul att lattja med men jag tenderar till att köra eller socialisera på banan, sällan jag hittar tid till att fippla med alla tekniska prylar. Hunnit med en del åkning efter att jag hämtade bilen i mitten av augusti. Var ju sugen på att testa den så första resan blev till Sviestad. Fin blandning av fordon och skön, avslappnad stämning. Kändes fint; mycket väl balanserad, styr in jättebra och sliter däcken jämnt - den första bil jag haft som gör det. Som jag nämnde tidigare låter bilen ganska mycket och tyvärr blinkade The Saftblandare From Hell varje gång jag kom ut på rakan. Jag fick peta i fyran och coasta förbi ljudmätaren, blir inte mycket flyt i körningen då. Måste hitta en lösning på det innan jag kommer tillbaka till Sviestad. Nåt såhär? Nästa stopp var trackday på Gelleråsen, samtiodigt som Legends Cup och GT4 Scandinavia Final avgjordes. Kul dag med massor av ekipage. Körningen var också skoj, var var några stycken kompisar på plats och höll på att fajtas sinsemellan med 997 Turbo (till salu!), 992 GTS och min bil. Jämnt och tajt, som det ska vara! Sista anhalten för säsongen var en två-dagars på Gotland Ring. Redan resan ner till Nynäshamn lade ribban. Här fick bilen bekänna färg men återigen var känslan mycket bra. 981:an fick vid lanseringen kritik för att vara understyrd men det märker jag inte alls av, eller andra som kört bilen. Som sagt, jag tänker inte röra hjulinställningen... Också väldigt stabil på rakan på syd, märks att den här bilen har bättre aero än nån annan bil jag ägt. Hade inte gjort ont med 100 hästar till, dock... Tyvärr avslutades resan med att Check Engine-lampan tändes efter något varv. Kollade koder och det borde vara sexans tändspole som strular. Typiskt problem på dessa bilar, grenröret och kattarna sitter precis vid spolarna och det blir varmt som tusan. 991 Carrera S, där dessa motorer kommer ifrån, har skyddsplåtar som sitter mellan kattar och spolar. Fattar inte varför de inte sitter även på GT4, lär ju inte generera mindre värme i den. Well, hösten var här - hem och tvätta och ställa av bilen. Lite pill har jag hunnit med. Skruvat i Apple CarPlay/Android Auto-kortet som jag hade i min gamla bil. Inte för att det går att höra nåt från stereon i motorvägsfart, iofs. En av de grejer som gick att flytta över rakt av är DSC Sport-boxen till PASM-systemet. Satt på en Guerney-läpp som Clubsporten har och bogseröglor som Clubsporten har. Ser vi en röd tråd här...? Because racecar... Planerna för silly season är att byta tändspolarna och sätta dit värmesköldarna för tillförlitlighetens skull. I övrigt inte så mycket. Bromsslangar (Manthey, lär ju ge en del även på toppfarten!) och PFC-skivor runt om, men så mycket mer kan jag inte komma på. Ska koppla in VBoxen på CAN-bus så att jag kan logga lite mer data än bara hastighet. Funderar också på att sätta tillbaka original slutburkar med spjäll, skulle bli lite mer trivsamt på motorväg. Men framför allt ska jag se till att köra mycket! PCSR tänkte jag, förmodligen bara tidsträning än så länge - se och lära. Förhoppningsvis ett par trippar till Gotland och sen en Europa-resa under sensommaren. 2023 - here we come! _________________ Dan Mattsson 981 GT4 |
||||
|
||||
Tackar - lovar att använda den lika mycket som den förtjänar. Kanske ses vi på vägarna, är ju inte så långt mellan oss... _________________ Dan Mattsson 981 GT4 |
||||
Mange takk - vi hade ju våra respektiva sysselsättningar på GR, hoppas vi kan minimera den varan till nästa gång och skruva upp mängden (med)åka. To be continued! _________________ Dan Mattsson 981 GT4 |
||||
Gissar att du inte menar mina "imponerande" AI-försök? Jag håller med dig - 981:an är den snyggaste, moderna Porschen! Kan vara en smula jävig, dock... _________________ Dan Mattsson 981 GT4 |
||||
Bra, Crip - du har vunnit en 718 GT4! Den finns att hämta ut i Borås i utbyte mot en biltråd på Rejsa... _________________ Dan Mattsson 981 GT4 |
||||
Här är två förslag Min Elise blev lite mer högljudd när den fick kompressor så för att klara ljudkraven slängde jag med dessa rören i bagaget när jag skulle till Knutstorp. Den övre funkade tillräckligt. Eller så hann de inte mäta ljudet innan jag körde sönder halvvägs in i första passet och fick avbryta för dagen... _________________ Lars Dahlstedt Lotus Elise S2 -01 Rotrex kompressor Lotus Elite 503 -75 Lotus Europa S2 -68 Lotus Europa S1 -67 och lite annat |
||||
Hej, kul bilval och något jag kikat på med jämna mellanrum och trolig bil när jag ledsnat på tävlandet (kommer mao aldrig hända....)
Lite förvånad över din ljudnivå då Köpingfolket borde byggt systemet så att du klarar ljudnivån? Hur är det med insugsljudet? Vad ger den för effekt med IPD och mappning? Ha det och lycka till! _________________ John Carlsson ________________________ Porsche 944 S2 YTCC 1991 Porsche 996 GT3 Cup 2004 |
||||
Grattis till en kanonbil!
Helt rätt tanke med PCSR, sen när du provat funkis några ggr så blir det _________________ Thomas Runebrant Boxster S -01 GT edi Boxster S -04 Race ex Cupra R Ringen Toy II ex M3 E36 BTG 7:51 TF ex 996GT3 CS ex 993TT RS/CS ex 911 -78 3.8l ex |
||||
Tack, nåt sånt jag tänker mig. Skönt att höra att det förbättrade situationen, tänkte ta med mig böjarna när jag åker till en känslig bana nästa gång. Gelleråsen och Gotland Ring funkade ju bra men sen är ju komforten till och från banan inte helt irrelevant. Den här gamla stöten börjar kanske bli lite bekväm... _________________ Dan Mattsson 981 GT4 |
||||
Ja, är det den sista mekaniska, bananpassade porschen? Kanske. Förstår att du håller kvar vid tävlandet, sneglar avundsjukt på dina kontinenten-resor - måste vara skitskoj! Också förvånad. Hela systemet är Ferrita, inkl kattarna. Insuget är OK, tycker jag. Ska labba vidare under nästa säsong. Det här är tänkt att vara den smärtfria banbilen, och då orkar jag inte med att bli svartflaggad. Den här är (såvitt jag vet) inte bänkad. Andra bilar med samma moddar ger ganska konsekvent 420 hästar, hoppas ligga där i krokarna. Vi ses hos PCSR! _________________ Dan Mattsson 981 GT4 |
||||
Jo, så är planen. Sen om det blir med den här bilen eller någon annan, mer "lättavskriven" bil är en annan fråga. Jag är ju lite svag för 986:an... 😍 Petitesser som BE-kort, släp och annat som måste fixas. _________________ Dan Mattsson 981 GT4 |
||||
_________________ BMW 135I CSL http://www.speedhunters.com/2013/07/predictability-is-dead-the-turbo-mercedes-190/ / Alexander Lindquist |
||||
Våra race- och banåkarbilar Porsche Cayman GT4 -16 | 1, 2, 3, 4, 5, 6 >> 40 besök senaste veckan (11991 totalt) |