Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
VW Scirocco ETCC 1978
<<   1, 2
2 besök senaste veckan (20869 totalt)
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003

Re:

jooe skrev:
MickeM02 skrev:
Hej,

dessa ser ganska lika ut originalfälgarna:

http://cgi.ebay.de/HTN-8x14-Spiess-Prinz-no-NSU-BBS-E30-E50-/130566158 . . . .

Mvh Micke

Är juh rätt fabrikat iaf, men för små. Tror det ska vara 9,5x15... Men fräna var dom!

Bredden är ju minsta problemet.
Fälgbanor går ju att ordna om centrum finns.
Det är ju iaf synd att det bara var 14".

Men undrar om fabrikatet finns fortfarande?

Stockholm
Här sen Nov 2002

Re:

Borlängeracing skrev:
Tack för alla tipsen grabbar!

Är lite nostaligiker gällande Sciroccon, så det vore hemsk trevligt att hitta "orginalhjulen" någon gång. Nytillverkning låter frestande... . Enligt Thomas så hade de 4 uppsättningar hjul (16 fälgar totalt) då de tävlade, så några hjul borde finnas kvar i landet. Enligt rykten satt 4 hjul på en modifierad Alfa som en av Thomas anställda hade. Tyvärr försvann grabben uppåt landet så den kontakten är borta. Har även fått tips om att det ska finnas en dansk som har några hjul liggandes thumbs up . För tävlingsbruk blir det dock de nya E50 BBS:arna då de är klassade i reglementet. Hjulen som du tipsade om Tommy, är en liknande variant av SPIESS som är tillverkad av en firma i Tyskland. De har inte "rätta" välvningen på centrumet samt att de urfrästa hålen är runda istället för ovala. Jag har sneglat på dessa fälgar nya, men fabrikanten kan inte garantera att de håller för tävlingsbruk. Tack ändå för er hjälp.

BBS passar varenda bil trots allt.........

Har du tänkt att åka racing i någon form med bilen skulle jag rekommendera att tillverka nya centrum och skruva dessa till fälgbanor. En liten avåkning kommer inte få dig att gråta lika mycket...

De ser enkla ut att tillverka väldigt originallika.

Skickar med en bild på original gammalt ekerhjul för hoj och ett nytt nav jag tillverkat. Hade jag blästrat och lackerat istället för att svarteloxera hade du fått stå med förstoringsglas och originalet i handen för att se skillnad.

Båstad
Här sen Jun 2009

Hur går det här blir det någon banåka till våren?

Citera
Borlängeracing
Borlänge
Här sen Jan 2005

Trådstartare
Re:

paulssonracing skrev:
Hur går det här blir det någon banåka till våren?

Tyvärr kom inte bilen ut för någon provkörning i år men förhoppningsvis ser det bättre ut framöver, kanske till säsong 2014 om allt faller på plats. Har hänt lite grann sedan sist. Motorn är inlämnad till grabbarna på Ultra och beräknas var bromsad och klar till vårkanten. Väntar i dagsläget på lite nya vattenslangar från VW Classic sen ska de och torrsumpspumpen från Stefan skickas ner till Tomas och gänget i Södertälje. Håller på och letar efter delar till växellådan men går bet. Är det någon som har en banlåda (020) liggandes får ni gärna höra av er. Jag har tidigare berättat att ett företag i Portugal ville ha bilder av mig från tiden då bilen var ute i ETCC-svängen. Efter mycket scannande av gamla bilder blev de nöjda till slut. Därefter har jag inte hört något av dem tills jag häromdagen såg en firma i England som sålde en limited upplaga på 300 exemplar. Det vara bara att beställa ett exemplar och det blev nr 43. Det verkar också som dataspels konstruktörerna fått nys på bilderna då bilen även finns i en spelvariant. Lägger in lite bilder från nätet.

Lund
Här sen Jun 2004

är det någon speciel 020 låda så det inte är en vanlig motorsport låda?

annars finns det moderna kit att köpa till 020.

Citera
MrB1958
Borlänge
Här sen Feb 2012

Du måste bara höra av dig när du fått fart på motorn .....Men skall du vänta ända tills 2014 för att provköra ??? det jag såg var väl mest att "plocka " ihop och det fixas väl på en vinter

Kalmar
Här sen Nov 2002

Hjälpmoderator

Time Attack, är inte det bara en tidsträning?
Citera
Jimmy Palm
Åhus
Här sen Jul 2003

Re: Dags för en liten uppdatering

Borlängeracing skrev:
Det har blivit dåligt med jobb på slutet . Lite bromsledningar ska på rätt ställe samt bromsboxen. Hydroscand är en räddare i nöden när det ska pressas ledningar och grabbarna i Borlänge har bra service. Det blir nog några meter till innan vintern kommer med tanke på bränsleledningar som är nästa moment. Just nu är det stor väntan på tomten från England, Vitaloni speglar samt förhoppningsvis bromsok i rätt dimension så ledningar fram kan göras klara.... Hittade lite scannade kopior från IMS reportagen för all retro entusiaster.

Lever gamla Mercedesbussen?

Någon som vet vart dessa fälgar tog vägen???

Kul bygge!
Om du lägger på en böckling kanske du kan rädda bussen.
Den avreggades sommaren 2011!

Grundinformation
Regnr: AXJ590
Fordonsfabrikat: HANOMAG HENSCHEL F 46 KA Fordonstyp: Lastbil
Chassinummer: 60941513003532 Årsmodell: 1973
Färg: SVART

Viktig information om fordonet:
Fordonet har körförbud.

BCS 223

Tjänstevapen: Mini Cooper 5-d -15
Första bil (1984) och ren.objekt: BMW 1602-72...
Citera
Thullen
Leksand
Här sen Jan 2003

Nu får du ta och uppdatera oss om hur det går för dig och bilen L-Å.

Ume
Här sen Jul 2003

Re:

Thullen skrev:

+1 thumbs up

Borlänge
Här sen Jan 2005

Trådstartare
Re:

Lillen skrev:
Thullen skrev:

+1 thumbs up

Hej Rejsianer!

Då det kommit två förmaningar från några kända vw-entusiaster att jag ska uppdatera så man får väl krypa till korset som man brukar säga. Det händer inte mycket, mest beroende på annat som kommer i vägen. Statusen idag är följande:
- är fortfarande i ett jäkligt trångt och skitigt garage som inte är optimalt för "finskruvande". Letar efter bättre verkstad, liknande den gamla som man hade tidigare.
- motorn är nere hos Ultra sedan 2 år tillbaka och min förhoppning är att den ska vara klar för leverans inom någon månad så det kan provstartas till sommaren. Tomas och gänget gör bra jobb så jag väntar med spänning på hur maskinen ska låta.
- För att få rätsida på framtida FIAA-besiktning ska jag göra ett besök hos bekantingen Roberth som fick sin rally Scirocco godkänd härom året med HTP-handlingar. Han har jobbat länge med sin bil och det skiljer sig inte mycket mellan bana och rally för Sciroccon.
- sneglar man på tyska youngtimer serien där många replica byggen av gr2 bilar går skiljer sig deras utrustning markant mot HTP-handling så man får gå efter gamla regelboken om det ska tävlas på hemmaplan i framtiden.
- höll på att trilla över ett par äkta Spiess hjul härommånaden men Engelsmannen hann sälja dom innan jag såg annonsen, synd.
- närmast till hands är lite dragning av bromsrör samt att man letar lite lämpliga delar. Sparar inköp av tank samt stol/bälte tills det bli dags för besiktning.
- Min förhoppning är att det ska provstartas under sommaren så får man se om det kan bli någon testning på någon öppen träning senare i höst. Vill prova ut det mesta på bilen innan den slutligen målas i gamla färgerna med dekaler och allt. När motorn är klar för leverans skickas det bilder.

Ume
Här sen Jul 2003

Låter som en bra plan iaf.
Ser verkligen fram mot uppdateringar i denna tråd thumbs up

Leksand
Här sen Jan 2003

Hej L-Å
Googlade på Spieß felgen och hittade dessa åt dig om det är intressant
http://139253.forumromanum.com/member/forum/entry_ubb.user_139253.114. . . . .

Sen verkar HTN ha en liknande design http://www.htnherbst.de/html/body_prinz_design.html

Fortsatte sökningen men nu på Spiess Felgenstern
Hittade då nån NSU sida som sålde fälgcenttrum och det verkar ju även Spiess göra
http://www.saelzer-motorsport.de/Downloads/saelzer%20motorsport,%20Mai . . . .

All sökning ledde mig tillslut till http://www.nsutt.de/shop/product_info.php?products_id=694&language . . . . och http://www.rs-felgen.de/

Göteborg / Bromma
Här sen Mar 2003

Oj, här är någon som man har missat i sökande av information!
Går bygget frammåt eller är det pausat? Uppdatera gärna!

Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92
VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA
Citera
Borlängeracing
Borlänge
Här sen Jan 2005

Trådstartare
Tyvärr går det långsamt

Såg häromdagen att det var över 10 år sedan det blev en uppdatering här på Rejsa, så det är väl dags att redogöra vad som är gjort. Motorn sitter äntligen på plats och det är gänget på Ultra Motors med Nille och Thomas som har byggt maskinen och de har gjort ett kanonjobb. Växellådan har Bosse Wiberg byggt med delar från Bacci Romano. När det kommer till bromsarna så lyckades jag häromåret hitta rätt Girling ok så nu är det bara ett par adapters som saknas. Tips till någon som gör adapters önskas. Jag har också hittat de gamla Spiesshjulen vilket är glädjande så nu är det inga vitala delar som saknas.

08
Här sen Apr 2005

Grymt trådlyft! Kör på.
Uppväxt med Scirocco Mk1.

Jimen
Trollhättan
Här sen Jan 2009

Snyggt!

Jag har bara en sak att klaga på och det är att det är alldeles för få bilder i det där inlägget. Det finns fortfarande tid till att åtgärda problemet

(Jag vill inte heller vänta 10 år till på nästa uppdatering )

Längtar tills nästa uppdatering

Lillen
Ume
Här sen Jul 2003

Efterlängtat!
Fina bitar och bra jobbat.

södre skåne
Här sen Jan 2016

sirrocon blir grym, jag har altid gillat dessa.
men jag skulle oxå ville höra mer om din McLaren M6 GT

VW Scirocco ETCC 1978
<<   1, 2
2 besök senaste veckan (20869 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande