| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Bilder o videos
Bild: ett stycke rallyhistoria
|
2531 besök totalt |
|
Bild: ett stycke rallyhistoria
HUr många på Rejsa Har en sådan här poster ? denna Safari Rally poster bortskänked till seriös rally entusiast mot porto. har även ett vip/journalistkort med Björn Valdegåårds autograf på - om jag hittar det.
_________________ Kristian Hesselmark EVO'n S Å L D ! |
||||||||
|
Däremot seriös köpare på en av 90 års årgång......... Om det är någon som vet om någon??
|
||||||||
Näe, där åkte jag Suzuki Gr N...... tänkte vara första som genomförde rallyt i en GrN bil..... fast det sk*t sig..... i en 5timmars bilkö
|
||||||||
Swift? Pappa körde oxå såndär mopedrallybil =) http://www.vombsmotorsport.com/suzuk _________________ Daniel Steiner |
||||||||
Gamla karossen körde jag GrA .... som halvfabriksbil i europa och med fabrikshjälp i USA VM-rally 88 Sen 90 körde jag nya karossen i GrA i Europa och GrN i Safari.. (enda tävling jag kört i GrN suka) Rätt kul med mopperallybil..... fast å andra sidan tycker jag att dom flesta rallybilarna jag kört varit roliga och det har varit rätt schysst blandning..... Opel Ascona A Std A .... (rosa, susanne kottulinskys gamla inkl OB-reklam) Toyota Starlet Std B ..... (ultimata nöjesmaskinen) Fiat 131 Std B (understyrd, lätt tråkig) Subaru Leone Turbo GrA (lättkörd men skör) Ford Sierra 4X4 GrA (tyvärr var vi före fabriken att utveckla en sådan, + våran var bättre +30hk med flera men hängde inte med Audisarna egentligen...... fast jag är stolt över en grej med den bilen.... jag är den sista som vann Björnjägarens sträcka när den gick i originalsträckning dvs +90km ....kommer ihåg sträcktiden var typ 47 minuter eller något sådant) Suzuki Mk1 GrA (grym bil, men 50/50 bil... dvs antingen vann jag SM-deltävlingarna eller så bröt jag med vxl-lådsfel) Lancia Integrale GrN (byggd av Italienskt halvfabriksteam... dvs som alla andra som körde VM så var det till hälften GrA...... skön bil att köra) Suzuki Mk2 GrA ....(i stort sett samma som Mk1 fast med lite mera hästar och SERVOSTYRNING |
||||||||
|
Jag kände mig tvungen att luska ut vad det var för bil på bilden och det verkar ju ganska troligt att det är en Nissan 240RS, en rallyversion av den modellen som kallades 180ZX i Sverige.
Eftersom det är en Grupp B-bil så borde det väl sålts gatversioner av den bilen? Som man gjorde med R5 Turbo och Turbo 2 samt 205 T16. _________________ Joakim Winkler Miata -91, 300ZX -91, Laguna Coupé -09 |
||||||||
Det är 2 olika nissan modeller.... vad jag vet iaf.... 240Rs var en ball rallybil.... i samma liga som gamla Celican innan dom gjorde 4hjulsdrift och allt annat
|
||||||||
Pappa körde ju grupp N, one wheel drive
En kompis har köpt en Starlet, den verkar ruskigt kul att köra. Standard A fick man "trimma" och Standard B var 15 kg/hk ? 47 minuter, lär man inte klara av att köra full attack 3.1 mil tror jag är det längsta jag kört.
Japanska bilar och växellådor verkar vara vad det är (Nu rasar väl min i helgen )
Leone, Sunnyn, 323:orna mm _________________ Daniel Steiner |
||||||||
Något sådant.... typ 115 Hk har jag för mig det var.... men det gjorde ju inte så mycket för bromsa var ingen större anledning i den bilen..... t.ex Arne Allansson vann ju en SM tävling TOTALT typ 85-86
Jorå.... det gör man när man måste...... 18h däremot som det var i Afrika gör att man inte har full attack
Jo tyvärr var ju växellåderna ett stort bekymmer i GrN och GrA på den tiden jag körde... t.ex Mazda 323 åkarna som åkte VM i GrN ( De Mevius mfl) hade ju alltid ett oförklarligt växellådsfel efter första transporten och efter sista sträckan innan målet som gjorde att dom var tvungna att byta den fast vi som åkte Lancia muttrade inte allt för mycket eftersom vi hade svårförklarliga fel på våra kulbultar istället. ...... eller rättare sagt det var en tyst överenskommelse om att byter ni det så byter vi detta och så gör vi upp om det på sträckorna istället. så det var aldrig några protester eller koller på det.
|
||||||||
Celica Turbon var riktigt tuff. Bara att handla http://rallycars.info/clas/index.php Annars är jag en sucker för Ari i en Escort eller 400 Opel. Eller Alen i en 037:a. _________________ Daniel Steiner |
||||||||
Allan känner jag faktiskt Har jobbat en del med honom märkligt nog. Hans fel jag mulade min ascona *skratt*
Sen sa han åt mig att jag ju fick ha 4-5 karosser som jag jobbade på hela tiden så man kunde hem och byta över natten om man skulle köra på söndagen. "För hög fart häver du med mer sladd" Var min andra eller trejde tävling tror jag, lite tidigt att härma hans åkstil kanske
Var det inte just Bergslagsrallyt han vann? Var väl ensam om att ha dubb kvar med den lilla motorn
_________________ Daniel Steiner |
||||||||
Kommer inte ihåg vilken av tävlingarna det var... men inte bergslagsrallyt iaf har jag för mig.... men vinterrally var det... |
||||||||
_________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
||||||||
Jag tar gärna en Mitsubishi Lancer EX2000 turbo i ralliartutförande....
_________________ Mikael Persson |
||||||||
|
Aaah, vilka minnen detta väcker till liv, Arne Allansson var ett namn jag nästan hade glömt. Som tonåring läste jag Bilsport på den tiden och minns en artikel med rubriken "Allan Sladd"! Minst sagt yvig körstil karln hade, måste varit oerhört underhållande att titta på.
Ibland tycker jag nästan rally är fräckare än Nürburgring-åka, men bara ibland!
Förresten Fredrik, känner du till Anders Knutsson i Storebro? Jag tror han köpt en Sparcostol av dig en gång för länge sen... _________________ Nordschleife: 626 varv |
||||||||
|
om vi fortsätter att sabba Kristians tråd...
Fredrik-SLC, Var Sukorna GrA? var det GrA -1300 som du vann SM i typ -89? Hade för mig att det var GrN Minns bestämt ett Sydsvenska med en viss herr Skoghag som med startfältets 10.e startande Suka körde av rampen och pakerade bilen utanför hotellet...
Nope, inte Fredrik... men han kanske kan fylla i
_________________ //Robban Livsnjutare, inte bara med hjälp av bilar... http://robsonsblogg.blogspot.se/ |
||||||||
Inget namn som ringer någon klocka.... men tyvärr är minnet dåligt eftersom det har ramlat förbi ett och annat namn både i ens egna karriär och sen man blivit arrangör.... |
||||||||
Jorå det var grA sukor...... Och största skillnaden som sagt mellan Mk1 och Mk2 var att tvåan fick vi till en Servo på..... Och det var skönt och skillnaden mellan GrA och GrN är milsvid för en sådan bil..... eller säg så här... GrN är skojsig att åka med...... men GrA är ett fullblodsracer som man får passa på och det är klipp i bitarna så man åker dubbelt så långt när man åker av i snön
Jo det stämmer....... det var ju bara 9 anmälda och då hade vi bara fått halv SM poäng och eftersom vi ändå hade min GrN träningsbil där så var det ju enkelt för klassens skull att anmäla pappa och låta honom starta så fick vi full poäng när jag vann.....
|
||||||||
![]() |
Bilder o videos
Bild: ett stycke rallyhistoria
|
2531 besök totalt |
