Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 928 GT 1990
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6   >>
8 besök senaste veckan (45592 totalt)
GTRThomas
Tollered
Här sen Jun 2007
Inlägg: 110


Trådstartare
928Mattias skrev:
GTRThomas skrev:

Jo, men inspirationen är på uppåtgående så det kommer fler uppdateringar. Närmast blir det renovering av Torquetuben.


Blir det lager från blackseard.com eller standard?


Har inte bestämt mig än. Tänkte plocka isär först och kolla skicket på "hållarna" och på vibrationsdämparen.

Har du nån erfarenhet av jobbet?

_________________
Thomas Johansson

De sa va gött å leva...annars kan de kvetta!

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=38049
Citera
928Mattias
Torslanda
Här sen Nov 2006
Inlägg: 76



Det var ett tag sedan jag gjorde det, så kommer inte ihåg allt exakt.

Har för mig att jag sågade runda bitar av plywood som jag hade på ena sidan som passar i röret, sen en bräda på andra sidan med ett hål i. Sedan ta en lång gängstång och några muttrar och sedan skruva stödlagerna till ena sidan och på sätt få ut dom.

_________________
Mattias Hofvendahl
Citera
GTRThomas
Tollered
Här sen Jun 2007
Inlägg: 110


Trådstartare
Det låter ju lite smidigare än några andra metoder jag sett. Förstår jag dig rätt att du fick ut alla stödlager ihop samtidigt då?

Vilka lager köpte du?

_________________
Thomas Johansson

De sa va gött å leva...annars kan de kvetta!

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=38049
Citera
928Mattias
Torslanda
Här sen Nov 2006
Inlägg: 76



Jag köpte från blackseard.com Tre stödlagerna som även ersätter svängningsdämparen som sitter i mitten.

Har inte upplevt några nackdelar med att ersätta svängningsdämparen.

_________________
Mattias Hofvendahl
Citera
GTRThomas
Tollered
Här sen Jun 2007
Inlägg: 110


Trådstartare
Någon som vet om buren måste vara olackad vid vagnboksbesiktning eller kan man börja kludda på färg tidigt i bygget?


_________________
Thomas Johansson

De sa va gött å leva...annars kan de kvetta!

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=38049
Citera
Anders Litto
Nära Gotland Ring
Här sen Aug 2010
Inlägg: 571



GTRThomas skrev:
Någon som vet om buren måste vara olackad vid vagnboksbesiktning eller kan man börja kludda på färg tidigt i bygget?


Det är bara att lacka! Det är väl SFRO som vill ha olackat vid byggbesiktning.

_________________
Anders Littorin,

Volvo C70 Långloppan
Volvo C70 V6 RWD-projekt
Honda Civic 1982 historisk rallybil
En Civic 1982 till
Citera
GTRThomas
Tollered
Här sen Jun 2007
Inlägg: 110


Trådstartare
Anders Litto skrev:
GTRThomas skrev:
Någon som vet om buren måste vara olackad vid vagnboksbesiktning eller kan man börja kludda på färg tidigt i bygget?


Det är bara att lacka! Det är väl SFRO som vill ha olackat vid byggbesiktning.


Så bra!

Tar gärna tips på lämplig färg. Kollat på 2k lack i sprayburk men funderar på om jag behöver lägga på en grundfärg först?

_________________
Thomas Johansson

De sa va gött å leva...annars kan de kvetta!

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=38049
Citera
TurboB
Nyköping
Här sen Aug 2006
Inlägg: 56



Svetsarna på buren ska vara omålade för kunna bedöma om en bur uppfyller kraven om du vill få ut vagnsbok från SBF.
SFRO sysslar istället med att bedöma om hela bilen i sig är strukturellt sund.

_________________
Magnus Åberg
Fiat X1/9, Uno TURBO, Coupe 16VT, Coupe 20VT, Ritmo 105TC, Tipo 16V, Lancia Delta Integrale, Lancia Flavia Coupe 1.8, Alfa Romeo 155 Q4
Citera
Anders Litto
Nära Gotland Ring
Här sen Aug 2010
Inlägg: 571



TurboB skrev:
Svetsarna på buren ska vara omålade för kunna bedöma om en bur uppfyller kraven om du vill få ut vagnsbok från SBF.
SFRO sysslar istället med att bedöma om hela bilen i sig är strukturellt sund.


Så funkar det inte på rallybilar i alla fall. Där bygger man färdigt bilen, lackad och klar innan bes.

_________________
Anders Littorin,

Volvo C70 Långloppan
Volvo C70 V6 RWD-projekt
Honda Civic 1982 historisk rallybil
En Civic 1982 till
Citera
GTRThomas
Tollered
Här sen Jun 2007
Inlägg: 110


Trådstartare
Anders Litto skrev:
TurboB skrev:
Svetsarna på buren ska vara omålade för kunna bedöma om en bur uppfyller kraven om du vill få ut vagnsbok från SBF.
SFRO sysslar istället med att bedöma om hela bilen i sig är strukturellt sund.


Så funkar det inte på rallybilar i alla fall. Där bygger man färdigt bilen, lackad och klar innan bes.


Jag får ta kontakt med närmaste besiktningsman och kolla. Hittar ingen sån info på SBF:s hemsida.

Tack för er input thumbs up

_________________
Thomas Johansson

De sa va gött å leva...annars kan de kvetta!

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=38049
Citera
GTRThomas
Tollered
Här sen Jun 2007
Inlägg: 110


Trådstartare
Idag blev det lite skruvande för att rensa bort allt i motorutrymmet. Mycket kablar att trä igenom brandväggen.




_________________
Thomas Johansson

De sa va gött å leva...annars kan de kvetta!

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=38049
Citera
Anders Litto
Nära Gotland Ring
Här sen Aug 2010
Inlägg: 571



Här hittar du reglerna för vagnboksbesiktning. Samma regler för alla grenar.

Där kollas att bilen följer gällande tekniskt reglemente. Det står också att bilen ska vara i ett TÄVLINGSMÄSSIGT och körbart skick vid bes. Vilket jag tolkar som att den ska vara färdigbyggd.

Rallybilen som jag håller på med ska vara färdig, enligt besiktningsgubben, när den besiktigas för vagnbok.





Din fundering på grundfärg. Det är alltid bäst att köra med grundfärg. Jag använder Hagmans epoxigrund, eller nån slipgrund.

Riktigt kul bil du bygger på!

_________________
Anders Littorin,

Volvo C70 Långloppan
Volvo C70 V6 RWD-projekt
Honda Civic 1982 historisk rallybil
En Civic 1982 till
Citera
GTRThomas
Tollered
Här sen Jun 2007
Inlägg: 110


Trådstartare
Anders Litto skrev:
Här hittar du reglerna för vagnboksbesiktning. Samma regler för alla grenar.

Där kollas att bilen följer gällande tekniskt reglemente. Det står också att bilen ska vara i ett TÄVLINGSMÄSSIGT och körbart skick vid bes. Vilket jag tolkar som att den ska vara färdigbyggd.

Rallybilen som jag håller på med ska vara färdig, enligt besiktningsgubben, när den besiktigas för vagnbok.


Gott, där står det ju! Samma regler som du skriver för racing och rally.


Anders Litto skrev:
Din fundering på grundfärg. Det är alltid bäst att köra med grundfärg. Jag använder Hagmans epoxigrund, eller nån slipgrund.

Riktigt kul bil du bygger på!


Hittade denna hos Verktygsboden:

https://verktygsboden.se/garage-verkstad/fordonsvard-tillbehor/ytbehan . . . .

Hur många burkar kan behövas? Står att den täcker upp till 1 m2 men hur står yta kan en bur ha

Tack Anders!

_________________
Thomas Johansson

De sa va gött å leva...annars kan de kvetta!

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=38049
Citera
stilldouble
Malmö
Här sen Okt 2012
Inlägg: 1086



Tänk på att när du sprayar smala föremål, så hamnar minst 3/4 rakt ut i fria luften... om du inte håller burken väldigt nära... med uppenbar risk för rinningar.

_________________
Magnus Falk
Citera
GTRThomas
Tollered
Här sen Jun 2007
Inlägg: 110


Trådstartare
stilldouble skrev:
Tänk på att när du sprayar smala föremål, så hamnar minst 3/4 rakt ut i fria luften... om du inte håller burken väldigt nära... med uppenbar risk för rinningar.


Japp, den problematiken har man ju stött på förut. Tanken va egentligen att pensla på färg på buren för att undvika det men jag kan inte hitta nån färg som är gjord för det utan allt ska sprutas på när det kommer till 2k-lack för bilar. Men kanske har jag inte letat tillräckligt bra.....?

_________________
Thomas Johansson

De sa va gött å leva...annars kan de kvetta!

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=38049
Citera
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003
Inlägg: 2003



Måla bur inne i bilen är ju alltid krångligt, blir hur som vissa ytor man inte kommer åt ordentligt.
Jag tycker dock inte att du behöver vara överdrivet avog mot att spraya med den epoxyn. Det är "riktig" 2-k epoxy fylld i spray från fabrik.

SprayMax munstycken går att vrida sprutbilden på, det gör att du kan spraya och få merparten av färgen på burrören istället för tvärtom. Vertikalt rör - vertikal sprutbild, horisontalt rör - horisontell sprutbild.

Min erfarenhet är att det högre trycket i SprayMax gör det lättare att undvika rinn också.

Mängdmässigt jättesvårt att bedöma, du har väl en del rör i den buren.
- Gissar - att 3, kanske 4, burk kan vara lämpligt, 100% utnyttjandegrad när man aldrig.

_________________
Christian Jansson

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Citera
GTRThomas
Tollered
Här sen Jun 2007
Inlägg: 110


Trådstartare
Christian Jansson skrev:
Måla bur inne i bilen är ju alltid krångligt, blir hur som vissa ytor man inte kommer åt ordentligt.
Jag tycker dock inte att du behöver vara överdrivet avog mot att spraya med den epoxyn. Det är "riktig" 2-k epoxy fylld i spray från fabrik.

SprayMax munstycken går att vrida sprutbilden på, det gör att du kan spraya och få merparten av färgen på burrören istället för tvärtom. Vertikalt rör - vertikal sprutbild, horisontalt rör - horisontell sprutbild.

Min erfarenhet är att det högre trycket i SprayMax gör det lättare att undvika rinn också.

Mängdmässigt jättesvårt att bedöma, du har väl en del rör i den buren.
- Gissar - att 3, kanske 4, burk kan vara lämpligt, 100% utnyttjandegrad när man aldrig.


Det låter ju lovande ändå. Har ingen erfarenhet av sprayburklackering under de senaste typ 25 åren så jag gissar att en hel del har hänt med både färger och burkar sen jag "rostlagade" nån gammal Saab.

Tack Christian för goda råd

_________________
Thomas Johansson

De sa va gött å leva...annars kan de kvetta!

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=38049
Citera
GTRThomas
Tollered
Här sen Jun 2007
Inlägg: 110


Trådstartare
Nu börjar det bli rent.



Nån som vet om man kan funktionstesta brakeboostern när jag har den löst ute ur bilen?



_________________
Thomas Johansson

De sa va gött å leva...annars kan de kvetta!

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=38049
Citera
GTRThomas
Tollered
Här sen Jun 2007
Inlägg: 110


Trådstartare
Bilddump från helgens mekande. Resultatet är en i stort sett helt rensad kaross:









Tank, bränsleledningar och kablage ute ur bilen😊

_________________
Thomas Johansson

De sa va gött å leva...annars kan de kvetta!

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=38049
Citera
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003
Inlägg: 2003



GTRThomas skrev:

Nån som vet om man kan funktionstesta brakeboostern när jag har den löst ute ur bilen?


Du borde kunna testa den med en handjagad vacuum-pump. Finns billiga på Amazon t.ex.
Det skall gå att bygga upp ett vacuum i klockan utan pys eller läckor. Med vacuum uppbyggt så skall ju även pistongen gå lätt att trycka in från kupésidan.

_________________
Christian Jansson

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Citera
GTRThomas
Tollered
Här sen Jun 2007
Inlägg: 110


Trådstartare
Christian Jansson skrev:
GTRThomas skrev:

Nån som vet om man kan funktionstesta brakeboostern när jag har den löst ute ur bilen?


Du borde kunna testa den med en handjagad vacuum-pump. Finns billiga på Amazon t.ex.
Det skall gå att bygga upp ett vacuum i klockan utan pys eller läckor. Med vacuum uppbyggt så skall ju även pistongen gå lätt att trycka in från kupésidan.


Om jag sätter tillbaka huvudcylindern och sen kör vacuumpumpen i hålet för vacuumslangen kanske?

_________________
Thomas Johansson

De sa va gött å leva...annars kan de kvetta!

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=38049
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 928 GT 1990
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6   >>
8 besök senaste veckan (45592 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande