Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5, 6 >> 8 besök senaste veckan (45592 totalt) |
Har inte bestämt mig än. Tänkte plocka isär först och kolla skicket på "hållarna" och på vibrationsdämparen. Har du nån erfarenhet av jobbet? _________________ Thomas Johansson De sa va gött å leva...annars kan de kvetta! ![]() https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=38049 |
||||
Det var ett tag sedan jag gjorde det, så kommer inte ihåg allt exakt.
Har för mig att jag sågade runda bitar av plywood som jag hade på ena sidan som passar i röret, sen en bräda på andra sidan med ett hål i. Sedan ta en lång gängstång och några muttrar och sedan skruva stödlagerna till ena sidan och på sätt få ut dom. _________________ Mattias Hofvendahl |
||||
Det låter ju lite smidigare än några andra metoder jag sett. Förstår jag dig rätt att du fick ut alla stödlager ihop samtidigt då?
Vilka lager köpte du? _________________ Thomas Johansson De sa va gött å leva...annars kan de kvetta! ![]() https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=38049 |
||||
Någon som vet om buren måste vara olackad vid vagnboksbesiktning eller kan man börja kludda på färg tidigt i bygget?
![]() _________________ Thomas Johansson De sa va gött å leva...annars kan de kvetta! ![]() https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=38049 |
||||
Det är bara att lacka! Det är väl SFRO som vill ha olackat vid byggbesiktning. _________________ Anders Littorin, Volvo C70 Långloppan Volvo C70 V6 RWD-projekt Honda Civic 1982 historisk rallybil En Civic 1982 till |
||||
Så bra! Tar gärna tips på lämplig färg. Kollat på 2k lack i sprayburk men funderar på om jag behöver lägga på en grundfärg först? _________________ Thomas Johansson De sa va gött å leva...annars kan de kvetta! ![]() https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=38049 |
||||
Svetsarna på buren ska vara omålade för kunna bedöma om en bur uppfyller kraven om du vill få ut vagnsbok från SBF.
SFRO sysslar istället med att bedöma om hela bilen i sig är strukturellt sund. _________________ Magnus Åberg Fiat X1/9, Uno TURBO, Coupe 16VT, Coupe 20VT, Ritmo 105TC, Tipo 16V, Lancia Delta Integrale, Lancia Flavia Coupe 1.8, Alfa Romeo 155 Q4 |
||||
Så funkar det inte på rallybilar i alla fall. Där bygger man färdigt bilen, lackad och klar innan bes. _________________ Anders Littorin, Volvo C70 Långloppan Volvo C70 V6 RWD-projekt Honda Civic 1982 historisk rallybil En Civic 1982 till |
||||
Jag får ta kontakt med närmaste besiktningsman och kolla. Hittar ingen sån info på SBF:s hemsida. Tack för er input ![]() _________________ Thomas Johansson De sa va gött å leva...annars kan de kvetta! ![]() https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=38049 |
||||
Idag blev det lite skruvande för att rensa bort allt i motorutrymmet. Mycket kablar att trä igenom brandväggen.
![]() ![]() ![]() _________________ Thomas Johansson De sa va gött å leva...annars kan de kvetta! ![]() https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=38049 |
||||
Här hittar du reglerna för vagnboksbesiktning. Samma regler för alla grenar.
Där kollas att bilen följer gällande tekniskt reglemente. Det står också att bilen ska vara i ett TÄVLINGSMÄSSIGT och körbart skick vid bes. Vilket jag tolkar som att den ska vara färdigbyggd. Rallybilen som jag håller på med ska vara färdig, enligt besiktningsgubben, när den besiktigas för vagnbok. ![]() Din fundering på grundfärg. Det är alltid bäst att köra med grundfärg. Jag använder Hagmans epoxigrund, eller nån slipgrund. Riktigt kul bil du bygger på! _________________ Anders Littorin, Volvo C70 Långloppan Volvo C70 V6 RWD-projekt Honda Civic 1982 historisk rallybil En Civic 1982 till |
||||
Gott, där står det ju! Samma regler som du skriver för racing och rally.
Hittade denna hos Verktygsboden: https://verktygsboden.se/garage-verk Hur många burkar kan behövas? Står att den täcker upp till 1 m2 men hur står yta kan en bur ha ![]() Tack Anders! _________________ Thomas Johansson De sa va gött å leva...annars kan de kvetta! ![]() https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=38049 |
||||
Japp, den problematiken har man ju stött på förut. Tanken va egentligen att pensla på färg på buren för att undvika det men jag kan inte hitta nån färg som är gjord för det utan allt ska sprutas på när det kommer till 2k-lack för bilar. Men kanske har jag inte letat tillräckligt bra.....? _________________ Thomas Johansson De sa va gött å leva...annars kan de kvetta! ![]() https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=38049 |
||||
Måla bur inne i bilen är ju alltid krångligt, blir hur som vissa ytor man inte kommer åt ordentligt.
Jag tycker dock inte att du behöver vara överdrivet avog mot att spraya med den epoxyn. Det är "riktig" 2-k epoxy fylld i spray från fabrik. SprayMax munstycken går att vrida sprutbilden på, det gör att du kan spraya och få merparten av färgen på burrören istället för tvärtom. Vertikalt rör - vertikal sprutbild, horisontalt rör - horisontell sprutbild. Min erfarenhet är att det högre trycket i SprayMax gör det lättare att undvika rinn också. Mängdmässigt jättesvårt att bedöma, du har väl en del rör i den buren. - Gissar - att 3, kanske 4, burk kan vara lämpligt, 100% utnyttjandegrad när man aldrig. _________________ Christian Jansson BMWCS #10364 SVKG #661 BMW 332is E30 ![]() |
||||
Det låter ju lovande ändå. Har ingen erfarenhet av sprayburklackering under de senaste typ 25 åren så jag gissar att en hel del har hänt med både färger och burkar sen jag "rostlagade" nån gammal Saab. ![]() Tack Christian för goda råd ![]() _________________ Thomas Johansson De sa va gött å leva...annars kan de kvetta! ![]() https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=38049 |
||||
Nu börjar det bli rent.
![]() Nån som vet om man kan funktionstesta brakeboostern när jag har den löst ute ur bilen? ![]() _________________ Thomas Johansson De sa va gött å leva...annars kan de kvetta! ![]() https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=38049 |
||||
Bilddump från helgens mekande. Resultatet är en i stort sett helt rensad kaross:
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Tank, bränsleledningar och kablage ute ur bilen😊 _________________ Thomas Johansson De sa va gött å leva...annars kan de kvetta! ![]() https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=38049 |
||||
Du borde kunna testa den med en handjagad vacuum-pump. Finns billiga på Amazon t.ex. Det skall gå att bygga upp ett vacuum i klockan utan pys eller läckor. Med vacuum uppbyggt så skall ju även pistongen gå lätt att trycka in från kupésidan. _________________ Christian Jansson BMWCS #10364 SVKG #661 BMW 332is E30 ![]() |
||||
Om jag sätter tillbaka huvudcylindern och sen kör vacuumpumpen i hålet för vacuumslangen kanske? _________________ Thomas Johansson De sa va gött å leva...annars kan de kvetta! ![]() https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=38049 |
||||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5, 6 >> 8 besök senaste veckan (45592 totalt) |