Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 3439 besök totalt |
Alltför billig 968?
Jag skulle mer än gärna äga en Porsche 968 för att ha som Ringen-redskap, men enligt min uppfattning så ska de inte kosta så lite som den här: http://www.mobile.de/SID.h045ZwKELcT Den ser ju bra ut på bilden och lite mil har den också gått så vad är felet? Med god prutkunskap och lite tur så skulle man ju kunna ha den reggad och klar i Svedala för under 90 lök. High risk purchase? _________________ Nordschleife: 626 varv |
||||
En kompis till mig köpte en 968 för 159000 för nåt år sen men ac:n funkade inte... det var en dyr affär att få igång den igen...
Men det är ett ruggigt bra pris.. kolla så den är ok maskinellt. _________________ Svante Hoberg No turbos , no superchargers, just pure petrolhead heaven!!! |
||||
Det är bara att köpa, jag har set bilar som varit i samma prislapp men då har dom ofta gått uppåt 25000 mil.
Tänk på att du förmodligen får lägga ytterligare 40000 om den inte har M030 paketet eller är utrustad med liknande grejjer i efterhand. _________________ Magnus Svensson PCSR #8811 | 993 räääser Badanka Edt |
||||
Jag måste erkänna att jag är lite sugen, men priset är nästan för lågt för att det ska kännas seriöst...
Annars är väl 968:an välkänd för solid mekanik och byggkvalitet, en defekt klima kan man ju alltid riva ur om man ändå ska bygga banåkabil! ![]() Magnus, förklara närmare: M030? Dessutom, vad kostar försäkringen på en dylik bil i runda slängar? _________________ Nordschleife: 626 varv |
||||
M030 innehåller ställbara dämpare plus sänkning på 20 mm, jag har detta på min bil men är inte riktigt nöjd utan tycker den är lite för mjuk och sen är nog mina dämpare lite trötta också.
Sen får man större bromsar fram med hålborrade skivor, bak är det samma ok men hålborrade skivor. Grövre kräningshämmare vilka är ställbara bak.. Här är en sida om vad som ingår i M030 http://www.weissach.net/968_M030-option.html Jag betalar 14000:- per år för min bil helförsäkrad i centrala Göteborg men den skall entusiastförsäkras i PCS nästa år och då hamnar priset runt 4500:- om jag inte minns fel. Ett fel som varit relativt vanligt på 968:or är att pinionlagren i växellådan går sönder pga att dom varit för hårt dragna från fabrik men det hör man garanterat när man provkör för det viner rejält från lådan från 60 km/h och uppåt.. Annars är det en fantastiskt trevlig bil som är lättkörd och snäll ![]() Mvh Magnus _________________ Magnus Svensson PCSR #8811 | 993 räääser Badanka Edt |
||||
Tack för informationen!
Vad är det som skiljer en CS från en vanlig 968 med M030-pkt? Eller är M030 + LSD = CS? Försäkringen är nog inget problem då eftersom jag dessutom bor i Västervik = landsbygd. För skojs skull kollade jag häromsistens vad en -03:ans Carrera 4 skulle gå loss på hos If, svaret blev 12000:-/år. _________________ Nordschleife: 626 varv |
||||
CS är egentligen bara en lättad version utan baksäte och mindre ljudisolering varken M030 eller LSD var standard men det var nog en sänkning på 20 mm som ingick också.
Många CS har ju skalstolar med baksidan målad i samma färg som bilen men jag tror att även detta var ett option,, men mycket snyggare ratt utan airbag _________________ Magnus Svensson PCSR #8811 | 993 räääser Badanka Edt |
||||
Jag hörde ett rykte idag om att entusiastförsäkringen via PCS from januari 2005 endast kommer att gälla bilar äldre än 20 år!!!!!! _________________ /Fredrik Stjernlöf (Svensson) |
||||
Först ramlar rabatten på orginaldelar bort..o så nu detta ![]() ![]() ![]() _________________ Anders Larsson Porsche 997 GT3 Club Sport ![]() |
||||
Lägger man de pengarna så har man långt bättre grejer än det som M030 erbjuder. Personligen tycker inte M030 är något att hänga i granen. Bättre att köpa en bil utan för då är beg.priset lägre pga av att så många "måste" ha M030 på bilen. Sen köper man PSS9 eller Leda och ett bromspaket. Men det är mina cent ![]() /Björn _________________ /Björn Olander fd Nilsson Tel: 0704-847656 Porsche 944 TURBO |
||||
Jag håller med dig, M030 har rätt låg relevans idag. För det första så var det inte sådär överdrivet banmässigt (jag pratar iofs 944 nu, M030 till 968 är inte identiskt om än i samma riktning) Stötdämparna är säkert idag i de flesta bilar sedan länge utbytta pga att dom blivit utslitna. Den bakre ställbara till 968 M030 kränghämmaren kostar bara ett par tusen som orginalreservdel. Etc etc, så 40 kkr för att få till motsvarande som M030 tycker jag inte känns rimligt. Dessutom om man lägger ner jobbet att uppgradera en icke M030-utrustad bil så får man fräscha nya grejor, vilket ju inte är fallet med ett M030, det är ju minst 10 år gammalt. Min slutsats är helt klart att M030 till 944 och även till stor del till 968 är generllt kraftigt överreklamerat idag. (Skulle man hitta en bil med <6000 mil så är ju läget annorlunda) _________________ Pär Hylander |
||||
Är detta sant så är det tillsammans med den borttagna rabatten en rejäl skandal! ![]() _________________ /Mathias |
||||
Står lite om rabatten i senaste nummret av PÄ. Enligt ledaren så ska rabattmodellen göras om, så tydligen är inte ambitionen att försämra priserna för PCS medlemmar utan att bara att stuva om så att säga. Men man kan ju tycka att saker och ting görs i fel ordning.... Tydligen är det så fram till idag att PSE går in och täcker upp dom 10% som medlemmarna får när man handlar av dom olika PC. Det skulle tydligen slå snett på något vis. Vad gäller entusiastförsäkringarna så är det väl bara att konstera att nästan hela försäkringsbolagsbrancshen har börjat att dra öronen åt sig rejält, signalen tycker jag är tydlig att dom inte vill ha oss som kunder med tanke på prishöjningar och allmänna försämringar av försäkringvillkoren, kanske är det sant att det är olönsamma försäkringar att sälja och kanske beror det på omfattande missbruk.... _________________ Pär Hylander |
||||
Jag håller med om att det är ren hysterin runt M030 för grejjerna är ju trots allt 10 år,, min bil hade gått 6400 när jag köpte den och dämparna tog ganska fort slut eller så var det r-däcken som fick dom att ta slut.
Var det inte samma snack om entusiast försäkringen förra året? _________________ Magnus Svensson PCSR #8811 | 993 räääser Badanka Edt |
||||
ok, där ser man. Kul f ö med en fin bil med så lite mil! Mina Koni i 944 M030 dog ungefär vid 10kmil. Fast då var dom nog aldrig bankörda förrän jag köpte bilen vid 9kmil och aldrig på R-däck. Jo, dom höjde premien med 96% och förbjöd bilar nyare än 10 år om jag minns rätt. Nu är det tydligen 20 år som gäller.... _________________ Pär Hylander |
||||
Jag bodde i Hamburg till och från under 03, passade på att kolla 968or och lite annat skoj.
Mycket skrot. Fick tag på en CS som enligt säljaren var i toppskick. 30 mil enkel Autobahn körning. Bilen såg visuellt skabbig ut och provkörningen var värre, misstände duktigt när kall och var seg när varm. Jodå, den hade ett "bra" pris, men man får vad man betalar för. Jag skaffade en bättre. M030, min personliga uppfattning är att dämpare/fjädrar etc är förbrukningsvaror. Jag skulle aldrig betala mer för en bil utrustad med däck som var fantastiska när nya men nu är över 10 år gamla. Byt junket, kör bilstein/Leda istället. Växellådan fixar en AUDI verkstad för en tredjedel av vad en Porsche verkstad tar om man tar dit lådan, inga större pengar faktiskt. Mvh Anders |
||||
Amen! /Björn _________________ /Björn Olander fd Nilsson Tel: 0704-847656 Porsche 944 TURBO |
||||
Faktiskt bara 1500:- med frakt o allt hem till dörren (10% PCS-rabatt) ![]() _________________ Anders Larsson Porsche 997 GT3 Club Sport ![]() |
||||
Bakgrund till försäkringsryktet är: Jag sålde min 944S igår och uppmanade köparen att kontakta försäkringsbolaget för att försäkra sig om reglerna ang. PCS entusiastförsäkring. När han ringde så uppmanades han att återkomma senare samma dag då PCS var där igår och förhandlade. _________________ /Fredrik Stjernlöf (Svensson) |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 3439 besök totalt |