Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Procentfördelning av banåkare?
<<   1, 2, 3   >>
3975 besök totalt

Har du kört minst 15 varv på racerbana?
Är du dum på riktigt eller? Klart jag har.
85%
 85%  [ 145 ]
Njaeee... inte än men det kommer!
10%
 10%  [ 17 ]
Har bara kört några få varv än.
2%
 2%  [ 5 ]
Har bara åkt med än så länge.
1%
 1%  [ 2 ]
Nepp. Tänker inte köra bana heller.
0%
 0%  [ 1 ]
Totalt antal röster : 170

Eric Josefsson
Skänninge
Här sen Maj 2003

Jag har Licens

Har gått:
Förarlicens Sviestad våren -03 utan att skicka in papper
Funktionärslicens i Mars -04 Sviestad PSC och HPC i samarbete
Förarlicens, PSC regi på Gelleråsen Juni-04 (skickade in papper)

Citera
Mathias Johansson
Kåtebol
Här sen Nov 2002

Jag har förarlicens, men har inte tävlat. (än)

Jag har tittat på zatzy 1 gång (2 år sedan?) i nyfikenhets-syfte.

Jag kör ca 250-300 varv på svenska banor om året, samt en del slalom.

Jag har även en kombi men ingen hund.

Slåtte
Här sen Nov 2002

Alla svenska banor utom Sturup.

Alla fyra norska banor. (Inklusive Lånke)

Plus drygt 30 varv på Ringen.

"Raksträckor är bara en transport till nästa kurva"
Citera
Per Hansson
Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003

Benci skrev:
.......Tänker inte räkna in när jag körde Gotland-Ring i fjol, för då körde jag med Peugeotten.
och den räknas inte som en riktig banbil! , eller hur Pär?
Beror på hur envis man är, du vek dig ju och köpte småbil innan du ens givit den en chans!

(har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass)
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Kristian Larsson skrev:
"Är du dum på riktigt eller? Klart jag har" Låter inte som ett svar från en ödmjuk rejsa-användare

Nääää

Men jag kände mig ganska dum när jag gjorde pollen. Att ställa frågan om man hade kört bana, till alla här på Rejsa... De flesta skulle ju (hoppeligen ) svara "det var väl en attans korkad fråga här på rejsa med ett ganska uppenbart svar från de allra flesta?"

Så då blev det forumlerat sådär

Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Kristian Larsson skrev:
Wankelsport skrev:
Det vore intressant med en "har du tävlat på bana" också... Inte för att det skulle vara bättre eller sämre för att man gör/gjort det utan för att se hur många som enbart kör banträffar.

Går att utveckla frågan!
Hur många har kört på bana?
Hur många har licens?
Hur många tävlar?

Tror att antalet Ja på de första två frågorna är stor och att antalet Ja på sista frågan är förhållandevis stor.

Bra ide! thumbs up

Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Fyhr skrev:
Alexi Törnqvist skrev:
...
Jag har iof funderat på om jag inte skall börja med att bara köra konbana, innan jag ger mig på annan bankörning - som ju verkar mycket mer krävande.
...

....
Det är ingen större fara att ge sig ut på bana före konbana, bara ta det i ditt eget tempo i början, ett topptips är att försöka hitta en instruktör som kan åka med eller kanske ännu bättre åka med honom ett par varv först å se spårval osv!

Håller med om att bara man inte hetsar sig själv utan kör så det känns okej så är det bara ut på bana.

Men jag tycker också att konbana är ett mycket bättre verktyg att lära känna sin bil fullt ut. Vad den kan göra och vad man själv kan göra när man är på och över gränsen.... utan några risker. Dvs du kan satsa över 100% direkt i konbana och lära av dina misstag men som nybörjare på bana måste du se till att ligga lagom under 100% i alla lägen.

Skänninge
Här sen Maj 2003

Magnus Thomé skrev:
.... utan några risker.

Bortsett från risken att behöva köpa nya dimljus

Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Eric Josefsson skrev:
Magnus Thomé skrev:
.... utan några risker.

Bortsett från risken att behöva köpa nya dimljus

Men det tog flera års slalomåka innan jag fick byta ut den... Det var ju på Superstage som den till slut gick sönder. Annars har den ju bara trillat ur o hängt i sin sladd

EDIT: Sorry för OT....

Stockholm
Här sen Dec 2002

Var och körde en heldag på Kinnekulle i år. Blir mera nästa år som det ser ut i nuläget.

Licens har jag inte. Lutar åt licenskurs i vår

Tävlar gör jag inte. Min plan var att utvecklas lite som förare på div banträffar. Tävla är inget jag utesluter men jag är nog inte tillräckligt duktig för det.
Framförallt är det lite knapert ekonomiskt för det.

Lundin
Finspång
Här sen Apr 2004

Fick körkort i slutet av bansäsongen Hade tänkt åka till Sviestad den 4/10 men då kunde man såklart inte

Löddeköpinge
Här sen Dec 2002

Ett snabbt överslag säger att det borde vara fyrsiffrigt i antal varv på Knutstorp...

Dock har inte andra banor än Anderstorp, Falkenberg och Sturup förärats besök ännu. Bättring utlovas till nästa år!

Goteborg
Här sen Jan 2003

Magnus Thomé skrev:
Kristian Larsson skrev:
Wankelsport skrev:
Det vore intressant med en "har du tävlat på bana" också... Inte för att det skulle vara bättre eller sämre för att man gör/gjort det utan för att se hur många som enbart kör banträffar.

Går att utveckla frågan!
Hur många har kört på bana?
Hur många har licens?
Hur många tävlar?

Tror att antalet Ja på de första två frågorna är stor och att antalet Ja på sista frågan är förhållandevis stor.

Bra ide! thumbs up

Hur många har kört av banan

Alltså förutom in till depån.[/b]

Sigtuna
Här sen Nov 2003

Nisse Classon skrev:
Alexi Törnqvist skrev:
Nja, bankörning hade liksom kostat mer än det smakat. Utan oljekyl hade förmodligen vevlagrena rasat, eftersom kopplingen inte går att trampa ur ordentligt kanske lådan hade rasat efter lite hårda växlingar och att bromsa ned bilen från hastigheter över 140km/h kräver sin man/kvinna(drar snett och vibrerar ordentligt). Felaktiga hjulvinklar gör bilen lite allmänt orolig också. Så finns helt klart lite saker som behöver fixas innan jag börjar smiska bilen runt någon bana. Säkerhet och hållbarhet är trots allt viktigt om jag inte vill spendera väldigt mycket tid med att skruva, eller inte ha någon tid alls att spendera om det skulle gå riktigt illa. Så det handlar alltså inte om att jag bara har en original-bil, då hade ni garanterat sett mig ute på banorna.

och den osäkra och farliga bilen riskerar man alltså att möta i den vanliga trafiken?

Nej, sen bromsarna börjat bete sig illa har jag helst låtit bli att använda bilen. Annars är den knappast farlig om man inte kör riktigt fort.

Magnus Thomé skrev:
Men jag tycker också att konbana är ett mycket bättre verktyg att lära känna sin bil fullt ut. Vad den kan göra och vad man själv kan göra när man är på och över gränsen.... utan några risker. Dvs du kan satsa över 100% direkt i konbana och lära av dina misstag men som nybörjare på bana måste du se till att ligga lagom under 100% i alla lägen.

Det svåra, som jag ser det, är dock att veta vad 100% egentligen innebär. Innan man verkligen provat har man ju mest bara en vag känsla i ryggmärgen om hur fort man kan ta svängarna.
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Alexi Törnqvist skrev:
Magnus Thomé skrev:

Det svåra, som jag ser det, är dock att veta vad 100% egentligen innebär. Innan man verkligen provat har man ju mest bara en vag känsla i ryggmärgen om hur fort man kan ta svängarna.

Precis, så i en hyggligt lagd snabbare konbana kan du handfast prova var gränsen är hur många ggr du vill liksom...

Bromma
Här sen Nov 2002

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Magnus Thomé skrev:

Läs vad Magnus skrivit en gång till allihop! Det stämmer nämligen till 100%. thumbs up thumbs up

Det finns inget bättre sätt att lära sig hur man själv (och bilen) funkar utan att det är någon risk att man ställer till det för sig i någon större utsträckning. (Ett spräckt dimljus eller eller en liten skråma som går att rubba bort kan man ju leva med.)
Jag tor detta gäller i synnerhet för oss halvt ovana trackdayentusiaster som åker i relativt standardbetonade bilar.

Konbana är bra!

Rice and shine
Citera
Kunta
Karlstad
Här sen Apr 2003

Har licens o kör tävling för andra året, dock inte så många tävlingspass som jag har önskat. Kört på dom flesta banor i sverige utom GR, Midlanda och Sturup.

Har lyckats köra av på samtliga banor jag har kört på (har videobevis på hur bra det gick i premiärracet dessutom...)

Alfa 75 3.0 Potenziata #75
A4 Avant T
Citera
Alexi Törnqvist
Sigtuna
Här sen Nov 2003

Magnus Thomé skrev:
Alexi Törnqvist skrev:
Magnus Thomé skrev:

Precis, så i en hyggligt lagd snabbare konbana kan du handfast prova var gränsen är hur många ggr du vill liksom...

Låter som en mycket bra idé faktiskt. thumbs up
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
VEEEEEEEM har klickat i "Nepp. Tänker inte köra bana heller."

Stockholm/Skogås
Här sen Apr 2003

Det kan väl du kolla offentlig uthängning? Kanske nå'n stackars Yatzy-fantast?
Jag känner en del som lagt banåkat bakom sig (av olika skäl) men de har i alla fall "gjort det",
ibland väldigt lääääänge.

Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003

Magnus Thomé skrev:
VEEEEEEEM har klickat i "Nepp. Tänker inte köra bana heller."

f'låt!

(har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass)
Citera
Allmänt banåkaforum
Procentfördelning av banåkare?
<<   1, 2, 3   >>
3975 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande