Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Byta sida på mcpherson fjäderben? Samt bärarmslängd
334 besök totalt
patrikh
Karlskoga
Här sen Jan 2006
Inlägg: 316


Trådstartare
Byta sida på mcpherson fjäderben? Samt bärarmslängd

Lite spekulationer och funderingar :

Är det möjligt att skifta sida på mcpherson fjäderben, eller ställer det till det med geometrin på något sätt?
Tänker ifall man har fasta styrarmar som är på fel sida i förhållande till styrväxel.

Bonusfråga: om man fick välja fritt, skulle man vilja ha korta eller långa undre bärarmar?



Gäller "Ford Anglia 101E" under övriga projekt och mina olika spår på hur man skulle kunna uppgradera framvagn/styrning/bromsar. Absolut ingen rejsbil men finns ambitioner att kunna svänga lite mer kontrollerat i framtiden.

_________________
Patrik Hedlund

https://www.instagram.com/anglia_100e/
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5871



Det problemet man brukar få är att Ackermann blir fel, eftersom det påverkas av styrarmens vinkel. I vissa fall kan man göra nya styrarmar (om de är skruvade, som Capri eller Escort MkI/II RS fjäderben, det går också på Volvo 240 med lite trix).

Sedan får man ha koll på om det påverkar hur själva fjäderbenet är vinklat i förhållande till spindelleden och kanske även spindeln, med eventuell "trail".

Generellt sett skulle jag starkt rekommendera att man INTE ger sig på nåt sånt. Det är bättre att välja ett fjäderben som är rätt från början - eller, att man låter benet sitta på rätt sida men gör en ny styrarm om man absolut vill ha styrväxel på "fel" sida.

Långa bärarmar brukar vara bättre än korta, det ger oftast en lugnare rörelse. Men sedan beror det lite på hur man kanske vill att camberkurvan ska se ut också.

Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
patrikh
Karlskoga
Här sen Jan 2006
Inlägg: 316


Trådstartare
Tack för input, nej det låter kanske vettigt att använda ett fjäderben med allt rätt från början egentligen.

Funderingen grundar sig i att jag har tänkt på att eventellt uppgradera fram/bakvagn/styrning först och behålla sidventilsmotorn till en början, då är jag tvungen att ha styrväxel bakom balken pga tråget i framkant.

Har jag kvar sidventilaren finns det motivering till att ha kvar framvagnsbalken för enkelhetens skull, därav långa bärarmar (lånar Jannes bild från min tråd)



Det är bara ca 330mm c-c mellan bärarmarna original, Escort mk2 590mm som jämförelse. Jag tänker mig då en styrväxel med centralt placerade stag (typ saab 900?).
Med då tex Capri fjäderben så hade man kunnat göra egna styrarmar då, för det går inte att byta sida på styrarmarna bara? Blir det fel vinkel på dom då?

Kanske är vettigare att bygga på original fjäderben isåfall så länge styrningen ska ske bakom framvagnsbalken, går ju att få i modern stötdämpare, justerbara coilover-fjädrar, skivbromskonvertering etc. om man vill det.
Men det blir ju dubbelt jobb/kostnad om man ska göra om jobbet sen på andra fjäderben..

Finns så många varianter och möjligheter, lätt att bli snurrig

_________________
Patrik Hedlund

https://www.instagram.com/anglia_100e/
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5871



Det kanske kan funka med sådan styrväxel men den bygger rätt mycket på längden (alltså i bilens längsriktning).

En utmaning med att bara göra styrarmar åt "andra hållet" är att ibland är ett bromsok ivägen :-(

Men, när det gäller Capriben så är de såpass likformiga att de funkar nog att bara byta sida på, och fixa styrarmar som ger rätt Ackermann. Jag tror inte de bara går att byta sida på eftersom de har en "sväng" för att muttern till bärarmen ska rymmas.

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
patrikh
Karlskoga
Här sen Jan 2006
Inlägg: 316


Trådstartare
Tack för bra svar igen!

Om det inte finns några enorma fördelar med långa bärarmar så kanske man inte behöver uppfinna hjulet själv utan kan gå på mer beprövade koncept.. en escort framvagnsbalk med escort bärarmar och escort styrväxel funkar ju liksom från fabrik, och ett oljetråg går väl att bygga om om det är så.

Får börja samla på mig delar så man kan pussla på riktigt istället för att gissa efter bilder på internet

_________________
Patrik Hedlund

https://www.instagram.com/anglia_100e/
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4563



Jag har byggt med saab kuggstång på en tidigare bil, jag fick det att fungera och bilen finns idag hos en annan ägare. Hade dock inte valt samma lösning idag, det blir lätt en väldigt klumpig konstruktion med små nackdelar här och där.
En komplett beprövad framvagn med gott om eftermarknadsdelar är ju absolut den bästa och enklaste vägen att gå, så fort man börjar trixa med längd på styrarmar och placering av andra komponenter så kommer det att bli utmaningar i att få det att fungera bra.

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 55
Citera
Skruva banåkabil
Byta sida på mcpherson fjäderben? Samt bärarmslängd
334 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande