Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2, 3 >> 3944 besök totalt |
Re:
Eller... Ge dispens för ett eller ett par race så man kan testa på innan man behöver köpa nya dörrar? ![]() Fastnar man så är det ju något man kan fixa inför nästa race, eller säsong. _________________ T h o m a s P i h l Mazda MX-5 Miata -99 #78 MX-5 Standard Cup / Roadsport C Fd ERCup #98 - Caran Racing |
||||
Re:
Wildcard you mean? So smart, Thomas idea is.. ![]() |
||||
Re:
Många Trackday bilar har skruvad bur. Är det OK? _________________ Per Huzell Speed is Everything |
||||
Re:
Oftast kokar det ner till huvudbåge och bakåtsträvor i enlighet med utförande och dimensioner enligt TR. TR har i grunden beskrivning att fastsättningsplattorna ska bultas, oavsett om de dessutom svetsas. Det är många i serien som har bågar och burar med endast bultad fastsättning. Om det är ihopkopplade delar med skruvförband, kontakta närmaste vagnboksbesiktare. Det är för övrigt lämpligt oavsett frågor om utformning av säkerhetsutrustning, eftersom det är de som godkänner för vagnboken. |
||||
Re:
Tolkar jag reglementet korrekt när jag tror att man skulle kunna ställa upp i Modsport 3 med en Abarth 695 Assetto Corse? Det är en fabriksbyggd, ej gatreggad, tävlingsbil som har en 1,4 liters turbomotor på 215hk och sekventiell växellåda. Den har certbur och SBF-vagnbok för CAR Challenge. Bilen väger 920kg utan förare och skulle behöva viktas upp något om jag gjort beräkningen rätt. Följdfråga: Visst är däck fritt i Modsport? Dvs slicks är ok? ![]() Mer info och bilder på bilen här: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=123055 _________________ Mats Forssén Alfa 156 GTA SW, glassätarbil Alfa 147 GTA, banåkarglassätarbilsprojekt |
||||
Re:
Men ja! Klart cool bil som skall köras i modsport! Däck fritt . Så ja, slicks ok Edit: Hmm, osäker på vikten där.... _________________ Björn Davidsson Pontiac T/A GT1 (räser) Just nu:36 cylindrar Tack till: www.vattenskarning.net www.harryj.se www.jbverkstan.se www.huddingesteel.se |
||||
Re:
![]() _________________ Mats Forssén Alfa 156 GTA SW, glassätarbil Alfa 147 GTA, banåkarglassätarbilsprojekt |
||||
Re:
Hell yeah!! ![]() Välkommen till SPVM! _________________ /Torkel Kristensson Westfield Aerorace R1 - Modsport 2 "Best bad idea ever!" GMAB Ordsmedjan |
||||
Det borde gå alldeles utmärkt i Modsport 3 tycker jag.
Det enda frågetecknet jag kan se är vilken beräkningseffekt du ska använda, 215 hk är väl något mer än i originalmotorn, men detta bör kunna godkännas av SPVM då det är en välkänd motor från en hyfsat välkänd motorbyggare.... 😉 Enhetsklasser från OEMs brukar kunna få använda den specade effekten, under förutsättning att man inte ändrar något förstås. Vi har tex ett antal Ginetta bilar i Modsport 3, enligt samma upplägg. Men kan vara bra att få detta konfirmerat av SPVM, i övrigt bör det inte vara några problem alls. 👍 _________________ T h o m a s P i h l Mazda MX-5 Miata -99 #78 MX-5 Standard Cup / Roadsport C Fd ERCup #98 - Caran Racing |
||||
Re:
Om det är en spec-motor (vilket jag antar att det är pga enhetsklass osv) så anses en orörd sådan som 'Standardmotor' enligt 2.17.1 och den effekt som uppges blir densamma som grundeffekt (och tävlingseffekt). E85 tillägg beror helt på om spec-motorn är ursprungligen byggd för att köras på E85 eller om det är något du infört i efterhand sas, isåfall blir det 5% tillägg på effekten. 215hk rpm enligt spec laddtryck enl. spec (vi kommer veta ![]() 1075 kg målgångsvikt inkl. förare Om bilen väger 920 kg så har du 155 kg att vikta upp med förare och beroende på förarens matchvikt kan man vikta med vikter men även bränsle (man har helt enkelt mer i tanken kvar när man går i mål och nyttjar soppan som ballast). Vi kollar enbart på vågen och HUR vikt hanterats gör vi till en samvetsfråga för föraren.. ![]() |
||||
Re:
Tack för era svar! ![]() Japp, det är en orörd "spec-motor" som har väldokumenterad spec samt ett gäng plomberingar. Den är specad till 215hk på 102 oktan. Jag kör därför på AspenR 102 (som ju är ett miljövänligare alternativ än vanlig bensin). Jag hade en 500 Assetto Corse tidigare, den är specad till 190hk på 102 oktan och den körde jag både på 98, 99 (V-power) och AspenR 102 utan att märka någon skillnad. Med det sagt så tror jag inte det skulle vara några problem att åka på 98 ifall det inte är tillåtet med 102 oktan i Modsport. Största anledningen till att jag valt att åka på Aspen är att man då vet att kvalitén på bränslet är bra, tankar man från pump så finns det många saker som kan påverka vad man faktiskt häller i tanken just den dan... Bilen är specad till 920kg men väger nog några kg till. Så förare plus lite soppa kvar i tanken och lite vikter så är man hemma. 500an viktade jag upp i reservhjulsbaljan och det gick fint. Ett annat alternativ är att sätta i en passagerarstol vilket kan vara kul att ha ibland. En 500 AC skulle också passa i Modsport 3, dock skulle de behöva lättas en del då de har lite lägre effekt (190hk) och lite högre vikt (970kg) som utgångspunkt. Både 500 och 695 AC kördes med slicks i enhetsserien Trofeo Abarth och vad jag vet, har det inte funnits någon serie i Sverige där de passar in och tillåter slicks förrän nu, då SPVM öppnar upp för fler modeller. ![]() Jag har dock bilen ute på annons då tiden helt enkelt inte räcker till. ![]() https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=124997 Det innebär att jag inte kommer ställa upp i SPVM med bilen även om det hade varit grymt kul. ![]() Men jag ville undersöka möjligheten att ställa upp med en sån här bil så kanske det kan locka en presumtiv köpare till SPVM ![]() _________________ Mats Forssén Alfa 156 GTA SW, glassätarbil Alfa 147 GTA, banåkarglassätarbilsprojekt |
||||
Re:
SPVM följer SBF bränsleregler: Endast drivmedel enligt G 9.0 - G 9.1, G 9.5 och G 9.7 Av hänvisning till G.7 kan man dra slutsats att eldrift är tillåtet och det stämmer, Fabriksstandard hybrid/ kraftenhet (PU) är tillåtna. (Någon nämnde Tesla, jag uppfattar att vikten kan vara gränssättande) |
||||
Re:
Jag såg det efter jag gjort mitt inlägg och jag tolkar det som att AspenR 102 är ok!? ![]() _________________ Mats Forssén Alfa 156 GTA SW, glassätarbil Alfa 147 GTA, banåkarglassätarbilsprojekt |
||||
Re:
Så det går nog inte att köra 15 minuter utan att behålla hela batteripacket och därmed all vikt. Men dstr kan säkert visa riktig data från sin Model3. Hade vi kört 5 minuter eller nån kan nöja sig med att köra i långsammare klass (mindre bil/motor) så blir det nåt annat. Oavsett så räcker det inte med bilar, det behövs förare som vill tävla också. |
||||
Re:
Finns väl en säkerhets risk med Elbilar, är den anpassad till det? _________________ Sebastian Steiner Vw golf Mk5 cup Vombsmotorsport |
||||
Re:
Menar du att elbilar med PU och batteripaket från fabrik har större risk för brand osv än amatörbyggda eller kraftigt ombyggda bensinbilar på svenska banor? Är fullt medveten om att batteribrand i en elbil är mer komplicerad att hantera (lösningen är isolerad avställning och bilbadkar i två-tre veckor), men hur mycket större är risken? Hur hanteras tex frågan på trackdays, som sannolikt stöter på frågan i praktisk mening långt före vi kommer ha en deltagande bil? Att tillåta är egentligen en framtidsfråga där utveckling och säkerhet går fort (tex elbilar i elitracing 2023 och dess säkerhetsarbete), vi förväntar oss som en grundståndpunkt att bilar och bilmodeller som säljs har PU och batteripaket som är godkända för vägtrafik och upprätthåller den standard på krock- och brandsäkerhet som anses säkert för att få köras i trafik. När och om en elbil faktiskt dyker upp får tiden utvisa, vi skall åtminstone inte vara teknikhindrande. |
||||
Re:
[quote="matfo"]
Magnus hänvisade ju till ett stycke i SVFs gemensamma reglemente. Här är en länk: https://www.sbf.se/download/18.205c2 Det bästa är alltid, i alla lägen, att läsa själv direkt i reglementet. _________________ /Torkel Kristensson Westfield Aerorace R1 - Modsport 2 "Best bad idea ever!" GMAB Ordsmedjan |
||||
|
||||
Re:
Power unit, eg. hybridmotorer.. Rätt eller fel men buntat ihop alla varianter som använder batteripaket/el som kraftkälla för framdrift (även de som glömt fossilmotorn ![]() |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2, 3 >> 3944 besök totalt |