Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Nybörjarsvängåkaforum
![]() |
<< 1, 2 24 besök senaste veckan (2145 totalt) |
Re:
Den såg ju faktiskt riktigt intressant ut, en uppsättning coilovers och sitta-still-stolar med bälten och man är bra på väg. ![]() /C _________________ Carl Josefsson Porsche Cayman S 2011 Mazda MX-5 2002 - Såld https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1763213#1763213 |
||||
Instämmer, såg ut som ett bra utgångsobjekt med rätt spec och båge och hardtop.
Rent generellt rekommenderar jag verkligen att köpa en bil med rätt spec från början, det kostar oändligt mycket mer att behöva uppgradera senare, plus arbetsinsatsen. Så sikta på en 1.8 med torsen diff, kanske kostar 10-20 tusen extra men det är det lätt värt i slutändan. Om det sedan är en NA, NB eller NBFL spelar mindre roll, samtliga går att få konkurrenskraftiga. Bilen i länken har redan en del utrustning som du behöver (går att sälja hardtop för 7-10 tusen om du vill), behövs stol, bälte och stötdämpare också. _________________ T h o m a s P i h l Mazda MX-5 Miata -99 #78 MX-5 Standard Cup / Roadsport C Fd ERCup #98 - Caran Racing |
||||
Re:
Hur vet man om bilen har torsen diff eller inte? /C _________________ Carl Josefsson Porsche Cayman S 2011 Mazda MX-5 2002 - Såld https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1763213#1763213 |
||||
Re:
Annars är det lite knepigt att testa tvärsäkert, eftersom det behövs lagom greppskillnad mellan bakhjulen (max ca 2,4) för att märka skillnad mot öppen. Att plocka ut en drivaxel är iofs ett säkert sätt... Tex https://www.miata.net/garage/diffgui |
||||
Re:
Tack Niklas! /C _________________ Carl Josefsson Porsche Cayman S 2011 Mazda MX-5 2002 - Såld https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1763213#1763213 |
||||
Tack för tipset. Jag skall sikta på en 1.8L NA eller NB då. Torsen diff är ett stort plus över en vanlig öppen diff samt den extra effekten i 1.8L motorn är helt klart värd det.
![]() Jag hade gärna kollat på den i Lomma snart men en har inte riktigt den budgeten precis nu. Återbäringspengarna är kommer stå för en del så det är tyvärr därför jag måste vänta till Juni. ![]() Jag får bara hoppas att den är kvar tills dess eller en liknande bil finns på marknaden. En NC med 1.8L motorn har ungefär samma prestanda, iallafall när man kollar 0-100 km/h datan, som en NA eller NB 1.6L så de känns inte värt det i mina ögon tyvärr. Men I de nuvarande priserna på 1.8L NA och NB så känns MR2 Spyder lite väl lockande. ![]() _________________ Nicklas Karlsson-Söre Project Naomi : Peugeot 107 "S12" : SÅLD |
||||
Om du seriöst tittar på en MR2 så googla runt lite efter en båge som dels uppfyller SBF:s regler, och dels passar med original softtop, vilket jag gissar att du vill ha kvar?
Jag gjorde en snabb sökning och hittade denna som jag tror borde funka, men kräver att stödtorn svetsas. https://www.megillianmotorsport.com/ _________________ T h o m a s P i h l Mazda MX-5 Miata -99 #78 MX-5 Standard Cup / Roadsport C Fd ERCup #98 - Caran Racing |
||||
Nä inte riktigt. Har fortfarande planer på en 1.8L Miata. Har sökt runt på komponenter och som alla säger så är så är Miata alltid svaret.
![]() Som jag och min amerikanska vän sa. Miata, Miata Is Always The Answer, Miata. ![]() _________________ Nicklas Karlsson-Söre Project Naomi : Peugeot 107 "S12" : SÅLD |
||||
En annan sak att fundera på är driftbudget, ingen mening att ha en bil i garaget men inte ha råd att köra den. En lätt bil med mindre däckdimension har både billigare inköp av däck och bromsar, samt mindre slitage pga vikt. Detta påverkar driftbudget markant.
MX-5 Standard Cup är en officiell SPVM klass sedan förra året där fokus ligger på att erbjuda kul racing, med ett reglemente som ger jämna förutsättningar och håller ner kostnaderna genom att bara tillåta ett begränsat antal modifieringar. Detta ger ett relativt lågt insteg för att börja köra racing, kostnaderna hålls ner och man kommer in i vårt fantastiska gäng inom MX-5 Cup där man kan få all hjälp som behövs. Men... Då krävs det en MX-5. ![]() _________________ T h o m a s P i h l Mazda MX-5 Miata -99 #78 MX-5 Standard Cup / Roadsport C Fd ERCup #98 - Caran Racing |
||||
Ja i så fall så är det MX-5 Standard Cup är det jag vill delta i. Det är helt klart nu.
![]() Jag visste inte att de hade blivit uppdelat in en separat klass nu. Sista gången jag stod på SSM så var det, om jag tänker efter nu, en underkategori inom Roadsport C. Men jag stod sist som funktionär på SSM 2019 så saker har förändrats sedan dess. _________________ Nicklas Karlsson-Söre Project Naomi : Peugeot 107 "S12" : SÅLD |
||||
Hej allesammans
I år införskaffade jag Nationell racinglicens och har nu planer på klubbmästerskap på Hyllinge MS och någon DM tävling samt SSM på Knutan med Roadsport C 2025. Hittade en ny bil i år då det enligt Roadsport c Reglementet inte är mycket att göra på den. Bilen har Torsen diffen, 146 hp 1.8L motorn och en monterade Halvbur med bakotsträvor från Competition Cars. Behöver montera 6-punktsbälte, sportstol samt bogseröglor men utöver det "borde" det inte var allt för mycket att göra på den. Jag vill få erfarenheten på bana först och främst innan jag in för bygge av egen bil. Ser denna lovande ut som en bra bas för Roadsport C? https://www.blocket.se/annons/skane/mazda_mx_5_1_8_sport_nb_146hk_6_vxl_ht_miata_/1401313384 Mvh Nicklas Karlsson-Söre _________________ Nicklas Karlsson-Söre Project Naomi : Peugeot 107 "S12" : SÅLD |
||||
Tja, grunden finns ju där spelmässigt, men var noga med att kolla hur murkna främre rambenen är, mellan tornen och kylaren.
Även om trösklarna är fixade så lämnas ofta rambenen tills man kan köra fingrarna igenom dem. Och de är viktiga när det gäller att fånga energi när nån mir hoppar upp framför dig. |
||||
Det var mycket bra info att undersöka innan man kollar på en NA och NB Miata. Den info har jag nog aldrig hört innan om jag skall vara ärlig
Jag har bara sätt att det är viktigt att kolla tröskellådorna eftersom det blir som knapriga kex med tiden. _________________ Nicklas Karlsson-Söre Project Naomi : Peugeot 107 "S12" : SÅLD |
||||
Re:
|
||||
Den bilen har helt rätt spec för Roadsport C och MX-5 Standard Cup. Du kommer säkert vilja byta stötdämpare och hårdare fjädrar, men det funkar att testa med.
Niklas tips om rambalkarna är viktigt, skiljer väldigt mycket mellan bilarna trots att de lika ut på utsidan. Är väl framför allt på undersida och utsida av balk där det rostar, syns i hjulhus, inte så mycket i motorrummet. Men det går att fixa om man kan svetsa, bara rak plåt. _________________ T h o m a s P i h l Mazda MX-5 Miata -99 #78 MX-5 Standard Cup / Roadsport C Fd ERCup #98 - Caran Racing |
||||
Okej, så jag meddelade ägaren och de säger att där är rost på plåten på sidorna. Passagerarsidan skall vara lagad men hade planer på att fixa förarsidan också så som mekaniker låter inte det allt för betryggande. Jag vet att rost kan vara mycket värre än det ser ut som.
Jag skall skicka angående rambalkarna. Annars hittade jag en dyrare men hel "Ready to Race" MX-5 standard cup bil till salu. Dock är den uppe i Norrtälje vilket är in rätt så lång väg från Landskrona. Transport ner lär bli dyr. ![]() Dock så skiver ägaren i annonsen att den är Besiktigad och skattad. Frågan är om det går att köra ner bilen. Rätt lång att väg köra men om "Bilen levereras skattad och besiktigad m.a.o ready for race eller tracdays" så förväntar jag att den är laglig att framföra på allmän väg men kan inte var hundra procent säker. ![]() https://www.blocket.se/annons/stockh //Edit Har nu chattat mer med säljaren från Lomma och han hade gått igen bilen grundligt med besiktningsmannen, som han säger även byggt racingbilar, och att det endast är ytrost på plåt och inte något på chassit. Skall försöka få tid att kolla på den till nästa helg. _________________ Nicklas Karlsson-Söre Project Naomi : Peugeot 107 "S12" : SÅLD |
||||
Re:
Hej, Den här... https://www.blocket.se/annons/stockh ... är en ganska välkänt bil som jag mekat en del på. Du hittar bilder och lite info i min tråd. https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php Den bilen är mekaniskt i toppskick. Ingen rost, frisk motor, frisk låda och bra komponenter valda och en del bra uppgraderingar, som att golvet under stolen är sänkt och diffen förstärkt. Rent utseendemässigt har den varit och krigat lite, vilket du ser i min tråd. Den ser inte värre ut än någon annan bil i depån - jag skulle säga att den är en perfekt bil för MX-5 Standard. Du kan lätt köra hem den bilen på allmän väg, MEN bara om du kommer in bakom ratten. Stolen är fast monterad och säljaren är inte av den större sorten. _________________ /Torkel Kristensson Westfield Aerorace R1 - Modsport 2 "Best bad idea ever!" GMAB Ordsmedjan |
||||
Så med andra ord är 178cm lite långt för att kunna köra ner bilen kanske...
Är det okej om jag skickar PM till dig Torkel så jag kan få en bra inblick i bilen över lag? _________________ Nicklas Karlsson-Söre Project Naomi : Peugeot 107 "S12" : SÅLD |
||||
Re:
Visst, inga problem _________________ /Torkel Kristensson Westfield Aerorace R1 - Modsport 2 "Best bad idea ever!" GMAB Ordsmedjan |
||||
![]() |
Nybörjarsvängåkaforum
![]() |
<< 1, 2 24 besök senaste veckan (2145 totalt) |