Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Skruva banåkabil
![]() |
<< 1, 2, 3, 4 >> 8 besök senaste veckan (38353 totalt) |
Du har troligen toe-out, då blir det spårkänsligt. Ett par mm toe-in brukar hjälpa, styrstagen har gängade rör som man justerar med.
Inte ovanligt att det är mycket rost i gängorna på rören och styrlederna, dränk grejerna i rostlösare. Man kan justera camber lite grann, spindeln sitter med två skruv i fjäderbenet och den övre har ett lite ovalt hål i spindeln. Troligen inget du behöver justera såvida du inte haft loss fjäderbenet. Har tyvärr inga tips på verkstäder eftersom jag bor i fel stad. _________________ Anders Karlsson Opel Commodore GS/E -77 |
||||
Beprövad erfarenhet C20let sökes
Hej Jag har skaffat en Opel Corsa, närmare information finns här: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php Den är väl hyfsat känd här ;-) Till mina frågor: Bilen kommer användas till trackdays och åka till jobbet/glasskiosken när lusten faller på. Målsättning 500hk som är användbart till mitt användningsområde. Det som finns till förfogande är bland annat: Standard motorblock C20let Portat/bearbetat topplock Standard/original topplock Hydrauliska lyftare Mekaniska lyftare ENEM z21 kammar Original kammar C20let Borg Warner s300, VEMS 3.6 motorstyrning. Anpassad bränsletillförsel med dubbla 044 osv. Anpassad IC EGT-kontroll mm. Kanske det finns någon här som sitter på ett vettigt recept? Funkar VEMS 3.6 "idag"? Det har ju några år på nacken.. Jag tänker mig förstärka botten med smidda kolvar och H-profil. Tacksam för hjälp! Mvh Fredrik _________________ Fredrik Bergström Saab 9-3 TTID Racebil -08 Opel Corsa T16 AWD -94 https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=122706 |
||||
Skador nyrenoverad C20LET
Nu behöver jag tips av den samlade eliten här! Har uppmärksammat att vevhustrycket ökat efter hand och tog isär motorn idag. Motorn har en drifttid på ca 2-3 timmar efter renovering. Ej hårt belastad. Ej mappad men går på föregående mapp då bilen senast var i bruk. Blocket borrat till 87 och nya Wössnerkolvar monterat. Även nya vevstakar, lager osv. Kolvringsgap kontrollerat innan montering. Spridarna kontrollerade varav två st nya. Hydrauliska lyftare. Inga missljud men högt vevhustryck uppkommit efter hand. Vad har jag gjort för fel? ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() _________________ Fredrik Bergström Saab 9-3 TTID Racebil -08 Opel Corsa T16 AWD -94 https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=122706 |
||||
Inte bra.
Jag killgissar på att du har ett problem med att oljepumpen inte förmår leverera tillräckligt flöde/tryck. Hur er oljesilen/filtret ut? Kontrollera flankspel på impeller i pumpen. Gå igenom alla oljekanaler med piprensare och tryckluft. vad för slags luftfilter har motorn haft? _________________ Tony Jonsson Grace, Space and Pace. |
||||
Skulle säga att du har haft orenheter i oljan (återanvänd oljekyl/-pump från rasad motor?). Utgår från att du har en oljetrycksmätare i en fin maskin som det där är, sen känns det som att vevaxeln borde ha blivit blå på sina ställen av värmen om det hade varit för dåligt flöde eller att något lager hade nypt/spunnit och/eller kastat ut en stake genom blocket.
_________________ André Westersund Instagram: Andre_Westersund & Westersund_Motorsport BMW M2 LCI, BMW Z4 MC, BMW E46 M3, BMW Z3 Coupe, BMW E34 M5, BMW E28 M535i... |
||||
Tror hemligheten ligger i varför kolven skuffat så väldigt i cylindern.
Det har blivit massvis med spån i oljan som då farit runt i lager etc etc. Varför har kolven skuffat så väldigt? Det kan ha flera anledningar. Överhettad kolv,(e85 och på tok för hög tändning pga misstag vid mappning?) Fel kolvspel Ej varmkört riktigt E85? och syntetolja. Lite film: https://www.youtube.com/watch?v=aCr9 https://www.youtube.com/watch?v=6uK7 _________________ Patrick Wetterskog Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ |
||||
Re:
Hej, nej på alla frågorna. _________________ Fredrik Bergström Saab 9-3 TTID Racebil -08 Opel Corsa T16 AWD -94 https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=122706 |
||||
Re:
Nytt K&N öppet luftfilter. Oljesil okej, ny oljepump... _________________ Fredrik Bergström Saab 9-3 TTID Racebil -08 Opel Corsa T16 AWD -94 https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=122706 |
||||
Re:
Tack för input, skulle det kunna bero på en luftficka i kylmanteln för den skadade cylindern? _________________ Fredrik Bergström Saab 9-3 TTID Racebil -08 Opel Corsa T16 AWD -94 https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=122706 |
||||
Det beror på hur hårt du pressat den?
De extra hål man borrar för att få ur lokala fickor som kan skapa punkt överhettning är mellan cylindrarna är just där, mellan cylindrarna. Du ser i så fall ut att ha överhettat hela sidan på cylindern, vilket låter osannolikt pga där flödar vattnet bra. Men kikar man lite närmre så ser jag att skuffningen är gjord av kolvringarna. Hur mycket gap körde du med? Minimum rekommenderat på 86mm borr med överladdat är 0.43mm på toppringen och 0.5 på 2a ringen. _________________ Patrick Wetterskog Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ |
||||
Re:
Om du monterat en ny oljepump så bör man mäta upp flankspel. Impellrar liksom drivningen av pumpar slits. På en del motorer skall pumpen shimsas in till specifikation. _________________ Tony Jonsson Grace, Space and Pace. |
||||
Re:
Du kan nog vara något på (kolvrings-) spåret där. Om det varit helt nya kolvringar monterade så får inte spelet bli för tight. Kanske går att mäta upp ringarna i skadade cylindrar och se om de är kraftigt förslitna? _________________ Tony Jonsson Grace, Space and Pace. |
||||
Re:
Nu måste jag missat något med C20XE/C20LET, var ska de extra hålen vara? _________________ Mvh /Marcus I garaget: Påffe 944 & Martini Seven |
||||
De rödmarkerade.
Det är nåt mer hål men minns inte exakt vilka, jämför med bilden här. Eller jämför med en cometic packning. ![]() _________________ Patrick Wetterskog Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ |
||||
Re:
Dubbelkollade gapet nu och det ligger inom värdena enligt ovan. Har lämnat insprutarna på en kontroll för att utesluta det. _________________ Fredrik Bergström Saab 9-3 TTID Racebil -08 Opel Corsa T16 AWD -94 https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=122706 |
||||
_________________ Patrick Wetterskog Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ |
||||
Re:
Nu trillade poletten, ner. Tack! ![]() _________________ Mvh /Marcus I garaget: Påffe 944 & Martini Seven |
||||
_________________ Fredrik Bergström Saab 9-3 TTID Racebil -08 Opel Corsa T16 AWD -94 https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=122706 |
||||
C20let vs z20let
Vad skiljer skiljer mellan c20let och z20let? Block och topplock endast. Tacksam för info :-) _________________ Fredrik Bergström Saab 9-3 TTID Racebil -08 Opel Corsa T16 AWD -94 https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=122706 |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
![]() |
<< 1, 2, 3, 4 >> 8 besök senaste veckan (38353 totalt) |