Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar BMW 325i -89 "Gulan" lever vidare.... | 1, 2, 3 ... 53, 54, 55 >> 3 besök senaste veckan (142219 totalt) |
Här är en bild på mitt nya projekt i blött tillstånd Det är rätt mycket som ska göras om i vinter, chassi, krängninghämmare, en del bussningar, viss uppgradering och kylning av bromsar, race-stolar, förbättrad styrning, 15" alu med r-däck. om tid och pengar räcker till blir det även en total urrensning och bur ( SBP-godkänd ) samt en ny diffklump med diffbroms och lite fördelaktigare utväxling...... _________________ / Martin Spetz Racern: |
||||
Lite skit var det ju allt, men det vill jag bli av med fort så jag ska lämna bilen på GA:s på fredag, där ska bromsrör x 3 bytas, läckaget i oljetermostaten ( ? ) åtgärdas, samt det lilla droppandet från bensintanken ( påfyllnadsslangen ) tätas på ett eller annat sätt. Sedan börjar det roliga, och det är väl inte helt osannolikt att du kanske tom. själv blir involverad i vissa ingrepp....? _________________ / Martin Spetz Racern: |
||||
Lägger upp lite bilder och info om nya projekt allt under tidens gång. Det första att åtgärda blir nog chassit, är tänkt att det ska bli ett LEDA, väldigt ställbart och bra..... _________________ / Martin Spetz Racern: |
||||
Hej!
Ja, ett det verkar vara ett riktigt lovande utgångsobjekt! Den är verkligen otroligt fin! Av det lilla jag hann se den innan mörker och regn gjorde entré skulle jag nästan trott att den var fabriksny... Ska bli jätteskoj att se hur det utvecklas. Lycka till! M.v.h. Uffe _________________ Ulf Lögdberg |
||||
Säg till när du har det hemma så kan jag komma förbi på ett garagebesök Skulle gärna vilja kika på ett sånt lite närmare _________________ /Mvh M|cke F@.gner |
||||
Skulle vara kul, bilen blir ju borta några dagar from fredag, men till nästa helg ska bilen vara hemma igen så då får du gärna komma förbi, kan dra iväg ett PM om när jag är hemma etc..... _________________ / Martin Spetz Racern: |
||||
Snygg!!!
Har du möjlighet så tycker jag att du skall försöka göra så mycket som möjligt själv! Tummen kommer så sakteliga att flytta sig utåt från mitten... Man lär sig en massa om bilen, vet vad som händer med den, och har en gladare plånbok!! _________________ Klubbräser: Porsche 951-86 Tävlingsräser: Opel Kadett GSi 2,0 16v |
||||
Det är det som är tanken......och jag hoppas lära mig en hel del på vägen !! _________________ / Martin Spetz Racern: |
||||
Lite bilder från mitt garage:
Inget baksäte kvar.... Inga framsäten kvar.... Rensat bagage.... Garagebild.... Framsäten som redan är sålda, har dock inte blivit hämtade eller betalda ännu.... Två Sparco Rev är beställda, liksom ställbara skenor och ett Sabelt 4-punktsbälte till förarsidan. En sak som jag inte är riktigt på det klara med är hur man brukar göra med diverse kablage och slangar etc, bur ska ju in, sedan har jag väl tänkt att måla det mesta grått i bilen, men som sagt vad ska jag göra med allt kablage etc då, bara låta vara och typ måla lite runt omkring eller !? Sedan vet jag inte riktigt hur mycket av inredningen som ska ut, klädsel i tak, klädsel på sidorna bak, framdörrarnas innersidor etc........, ska man spara en del kanske !? _________________ / Martin Spetz Racern: |
||||
Tja, så här resonerade jag: (på S2an då)
Jag är inte Stig Blomqvist's okända son (såvitt jag vet ) och inte lever jag på det här heller-så för att säga det kort:jag är i sanningens namn inte speciellt mycket snabbare även om bilen väger sju kg mindre...och dessutom-jag kan alltid skylla på att bilen är för tung/taskigt balanserad med all ljudisolering Jag tog bort golvmattan, rensade så mycket ljudisolerande/brännbart matreal jag hittade (och det var både lättantändligt och mycket-undermattan ) Sen lade jag tillbaka mattan igen, för att slippa det värsta av burkigheten när man kör någon annanstans än på banan. Mattan vägde fem kg-det har jag råd med, i synnerhet som den ligger lågt. Innertak och dörrsidor är kvar, innertak kommer att förbli kvar-dörrsidor....tja, än sitter dom där iaf. _________________ Tobias Persson Kör: Banbil: S2 coupe -93 Familjebil: Sharan V6 4 motion -04 Andrabil: Audi A3 Sportback 2.0 q - 12. |
||||
Så hade jag också resonerat. Det är nog bra med någon form av komfort om man ska åka långt till någon träff och så måste man ju ha något kvar att ta bort när man vill utveckla bilen
Fast, om du ska i med en bur så måste det ju ur så att det går att svetsa utan att paja eller elda upp inredningen förstås, och det ska du väl... M.v.h. Uffe _________________ Ulf Lögdberg |
||||
Många kloka tips.
Men ska man ha en "riktig" bur i en dag, för att tävla med, så ska takluckekasetten ur först så man får bort den vikten samt att man får upp huvudbågen nga cm till...och det är inte så dumt om olyckan skulle vara där. Så jag skulle nog säga att om du bara sätter i en enklare båge nu så låt innertaket sitta. Den dagen du ska rejsa med bilen är det mer än så som ska bort. För att frugan, och du, inte ska bli allt för lomhörda kan man klä in plåten bakom stolarna med tex "högtalarmatta". |
||||
Den buren som ska i är en sådan som går att besiktiga bilen hos SBP med, så länge man har bilen inreggad för gatbruk ska ju den buren även funka att tävla med vad jag förstått !?
Angående takluckan då, bort med den och dit med någon liten plåtlucka istället då, eller vadå ?? ( Hmmmm, det där får vi titta närmare på Andreas.... ) Har idag avlägsnat asfaltsmattan under baksätet ( jädra pill alltså... ) och monterat bort mittkonsollen och det sista av stereon. Lite konfunderad över hur man får bort instegslisterna vid trösklarna, de måste ju bort för att man ska kunna avlägsna mattan.... Har även lite huvudbry angående hur mycket av klädsel och inredning man vågar ta bort, verkar ju som att så mycket sitter sammanfogat, tex de lister som håller rutorna på plats, de verkar ju även hålla tex. takklädseln på plats, vad händer liksom då när man sliter bort klädseln, kanske hänger rutorna på trekvarten etc.....!? I övrigt kan jag väl bara säga till de som inte hajat det, komforten har ingen prio överhuvudtaget, finns väl tex. öronproppar...... _________________ / Martin Spetz Racern: |
||||
Rutorna kommer inte falla ur. (Dom ska nor tas ur iaf om man ska slipa och svetsa i bilen...)
SBF/SBP bur skaaaa gå...men senaste given om det är att ingen kan hela frågan. Men det kommer garanterat lösa sig. oki, du ska ta steget mao... Då är det bara att riva. Innertaket får du ALDRIG ut helt...säger jag. På instegslisterna är det "bara att dra". Luckan tar man bort och rensar för att svetsa dit igen. Allternativt limmar man en kloakfiberbit där eller ngt annat lämpligt. Innerkassetten ryker med hjälp av vinkelslip... |
||||
Angående att "ta steget" vet jag inte riktigt vad du menar Andreas, det är ju inte frågan om att tävla nästa säsong precis, men som jag sagt tidigare vill ändå göra allt jag gör reglementsenligt så att man inte behöver göra om en massa grejer i framtiden om bilen skulle bli aktuell för tävling !!
_________________ / Martin Spetz Racern: |
||||
Våra race- och banåkarbilar BMW 325i -89 "Gulan" lever vidare.... | 1, 2, 3 ... 53, 54, 55 >> 3 besök senaste veckan (142219 totalt) |