Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Bromsvåg + hydraulisk handbroms.
4 besök senaste veckan (9490 totalt)
GMV
Norge
Här sen Feb 2007

Trådstartare

Tjena, har prescis börjat bygga om bromssystemet på min 240a. Ska åka med S60R bromsar, bromsvåg, och håndbroms från Sellholm. Jag har en fråga: Hur koblar man inn handbromsen på den bakre krätsen? Ska aven åka med den fördelningsventilen Sellholm har. Nogon som kan fixa en vettig ritning, och lägga här?

Citera
Kristian Hesselmark
ring knutstorp
Här sen Jan 2003

Så kanske ?

Daniel Steiner
Sjöbo
Här sen Apr 2003

Hjälpmoderator

Re: Bromsvåg + hydraulisk handbroms.

GMV skrev:
Tjena, har prescis börjat bygga om bromssystemet på min 240a. Ska åka med S60R bromsar, bromsvåg, och håndbroms från Sellholm. Jag har en fråga: Hur koblar man inn handbromsen på den bakre krätsen? Ska aven åka med den fördelningsventilen Sellholm har. Nogon som kan fixa en vettig ritning, och lägga här?

Fördelningsventilen - hoho.

Du får ringa NASA för en ritning Jag har en sån som ligger och väntar i verkstan också.
Jag hade nog mailat sellholm om en ritning för den där ventilen är rätt skum.

Annars har Kristian rätt på sin ritning.
En cylinder tar du ner till ett T-kors och ut till vars ett framhjul.
Andra cylinder tar du bak till handbromsen och sen vidare till ett T-kors och vars ett bakhjul.

Med den här ventilen så ska du ha fram en slang till på nåt sätt... man får lixom för många utgångar
jag får inte riktigt ihop det själv.

Horred
Här sen Dec 2004

Anslutningen mitt på ventilen skall till bakbromsarna.
Anslutningen på ena sidan skall vara från bakbromscylinder (spelar ingen roll vilken).
Anslutningen på andra sidan skall vara från handbromscylinder.
Tänk på att använda samma bromsvätskebehållare till bakbroms och handbroms, eller sätta behållarna på samma höjd. Annars överfylls den behållare som sitter lägst.
Det bästa är att ha samma behållare till både bakbroms och handbroms.

/Martin

Norge
Här sen Feb 2007

Trådstartare
Går det bra att åka utan ventilen? Eller rekomenderas det att ha den monterad...

Citera
Daniel Steiner
Sjöbo
Här sen Apr 2003

Hjälpmoderator

Re:

GMV skrev:
Går det bra att åka utan ventilen? Eller rekomenderas det att ha den monterad...

Jag har kört med hydralisk handbroms sen 03 utan ventilen och inte haft några problem.

Du kan inte bromsa med foten och dra i handbromsen samtidigt då de jobbar ihopa så att säga,
har man otur kan det låsa sig om du drar handbromsen och sen trycker på fotbromsen men det har
aldrig hänt mig.

Jönköping
Här sen Apr 2003

Jag fick lite knas när jag luftade mina bromsar, det rann över i bakcylindern. Kan ha varit så att handbromsen var lite åtdragen eller nåt.
Kör utan konstiga ventilen, men har nog fortfarande lite luft i bakre kretsen eftersom det tar dåligt när man drar kryckan.
Det fanns nån engelsk sida där det förklarades hur man skulle konstruera och ställa in ett bromssystem med våg, har för mig att det var Rallydesign men de är "under construction" just nu så den funkar inte.

Daniel Steiner
Sjöbo
Här sen Apr 2003

Hjälpmoderator

Re:

Anders Karlsson skrev:
Jag fick lite knas när jag luftade mina bromsar, det rann över i bakcylindern. Kan ha varit så att handbromsen var lite åtdragen eller nåt.
Kör utan konstiga ventilen, men har nog fortfarande lite luft i bakre kretsen eftersom det tar dåligt när man drar kryckan.
Det fanns nån engelsk sida där det förklarades hur man skulle konstruera och ställa in ett bromssystem med våg, har för mig att det var Rallydesign men de är "under construction" just nu så den funkar inte.

Ja det kan vara lite struligt att lufta. Jag brukar hissa upp bakändan på bilen så bromsarna bak är högre upp
än handbromsen och cylindrarna, sen får den jobba själv

Annars är tävlingssystem med våg mycket lättare/enklare än gatbilars.

Jönköping
Här sen Apr 2003

Re:

Svartlock skrev:
Anders Karlsson skrev:

Ja det kan vara lite struligt att lufta. Jag brukar hissa upp bakändan på bilen så bromsarna bak är högre upp
än handbromsen och cylindrarna, sen får den jobba själv

Annars är tävlingssystem med våg mycket lättare/enklare än gatbilars.

Det var ju ett bra trix, lite svårt att lösa i mitt garage som är väldigt lågt i tak och saknar lyft tyvärr. Men om man kopplar loss framcylindern och låser vågen så borde det ju gå att lufta bara bakkretsen, och likadant med fram också?

Daniel Steiner
Sjöbo
Här sen Apr 2003

Hjälpmoderator

Re:

Anders Karlsson skrev:
.../

Det var ju ett bra trix, lite svårt att lösa i mitt garage som är väldigt lågt i tak och saknar lyft tyvärr. Men om man kopplar loss framcylindern och låser vågen så borde det ju gå att lufta bara bakkretsen, och likadant med fram också?

Nu är jag inte riktigt med. Varför koppla loss nåt? Du luftar ju bara en i taget ändå?

Jönköping
Här sen Apr 2003

Tänkte typ att man pumpar upp tryck i båda kretsarna, sen när man släpper på luftnippeln kanske inte bakre cylindern trycks in tillräckligt innan bromsvågen låser sig och då blir det ju stopp eftersom man har tryck i framkretsen. All luft kanske inte kommer ut riktigt.
Kan vara min bromsvågs konstruktion också, det blev inte helt 100. Står på "att göra" listan framöver.
Ska testa att lufta bromsarna igen, det kan säkert finnas lite kvar nånstans.

Daniel Steiner
Sjöbo
Här sen Apr 2003

Hjälpmoderator

Re:

Anders Karlsson skrev:
Tänkte typ att man pumpar upp tryck i båda kretsarna, sen när man släpper på luftnippeln kanske inte bakre cylindern trycks in tillräckligt innan bromsvågen låser sig och då blir det ju stopp eftersom man har tryck i framkretsen. All luft kanske inte kommer ut riktigt.
Kan vara min bromsvågs konstruktion också, det blev inte helt 100. Står på "att göra" listan framöver.
Ska testa att lufta bromsarna igen, det kan säkert finnas lite kvar nånstans.

Ah nu är jag med. Det är precis så det måste vara faktiskt.
För om du får bortfall på en krets så ska du ha broms på den andra ändå.

Skåne
Här sen Nov 2009

Jag har installerat en hydraulisk handbroms i min bil enligt ritningen ovan men när jag trampar på fotbromsen "gäspar" eller "sträcker"hand bromscylindern på sig och pedalen blir svampig

Någon idé om vad som är galet?

Johan

Sjöbo
Här sen Apr 2003

Hjälpmoderator

Har du en eller två bromscylindrar? Med eller utan ventil?

Torde vara luft kvar nånstans imho.

[/img]

Skellefteå
Här sen Dec 2002

Kolla också att cylindern till den hydrauliska handbromsen går tillbaka helt. Om tryckstången eller spaken är justerad så att den är lite intryckt kommer bromstrycket att trycka tillbaka den, och då blir det ju lång pedalväg (det går lättare att trycka tillbaka kolven i handbromsens cylinder än att påverka bromsokens kolvar).

Citera
JMB
Skåne
Här sen Nov 2009

Jag har en fram och en till handbromsen. Ingen ventil, men har luftat den till handbromsen

Skåne
Här sen Nov 2009

Jag misstänker att du har rätt och justerade så att kolven utan problem kan gå helt tillbaka. Men då pallar den inte för trycket och låsringen som håller kolven på plats hoppar ur sitt spår. Kan det vara att jag valt fel slags bromscylinder?

Sjöbo
Här sen Apr 2003

Hjälpmoderator

Vad är det för cylinder du har?

hyffsat nära Gelleråsen
Här sen Nov 2002

Att du skjuter låsringen är inte konstigt, cylindern är inte gjord de krafterna.
Det hela löses med stödhylsa och stödplåt så att inte låsringen måste ta kraften från bromspedalen.

JMB
Skåne
Här sen Nov 2009

Jag har denna
[/img]

Skåne
Här sen Nov 2009

Ska testa detta. Tack!

4 besök senaste veckan (9490 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande