Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Nürburgring
![]() |
2347 besök totalt |
McLaren F1 på Ringen - videoklipp
Några korta filmklipp. http://www.pistonheadstv.com/videos/ http://www.pistonheadstv.com/videos/ http://www.pistonheadstv.com/videos/ Alltid svårt att bedöma från en video men går den inte väldigt dåligt? Verkar ha noll grepp och vara alldeles för mjuk. Jag hörde tidigare att ägaren inte var nöjd med hur den gick på bana och planerar en omfattande uppgradering - nu förstår jag varför! Eller? _________________ Med vänliga hälsningar Anders Jonsson |
||||
Re: McLaren F1 på Ringen - videoklipp
Hur kan man avgöra om den är mjuk eller inte när det filmas från en handhållen kamera? Vad gäller greppet så är nog kombinationen 1100 kg, 640 hk, gatdäck och förare ovan med bilen på Ringen rätt avgörande eller vad tror du? Har för mig att han klagade på att det understyrde, det gör ju i princip alla bilar om man har för hög ingångshastighet i kurvan. |
||||
Jag har en TopGear Video där Tiff kör F1:an, där ser den otroligt mjuk ut.
Intressant video, men lite mesig den jag såg. Bättre än inget. Kryllar ju inte precis av videos på den bilen ![]() _________________ Erik B Såld: Megane RS Cup 250 |
||||
Fjöskörning, men otroligt kul att se!
![]() ![]() McLaren F1 och Ringen, kan det bli mycket bättre? ![]() Sen att avgöra ifall den går bra eller dåligt är väl en smula optimistiskt att göra via den här filmen... ![]() Det var väl nån tidning som gjorde ett test med Maccan runt Ringen och den gjorde väl en imponerande tid om jag inte missminner mig... _________________ Johan Meissner |
||||
Jag fick bara för mig att den var mjuk. Det "kändes/hördes" som så vid ett par tillfällen. Tex QH och ingången till Schwalbenschwanz men det är ju möjligt att det är kameran som spelar ett spratt. Att bilen väger lite och har mycket effekt bör ju inte påverkar greppet om man inte gasar. Att däcken inte hänger med är ju uppenbart. Slutsatsen är väl att det är ganska meningslöst med +600 hästar om man inte har riktiga däck - utvecklingen har ju gått framåt på 10 år. Min "kritik" var inte alls av föraren - jag hade nog inte kört fortare i motsvarande sits. Däremot är jag lite besviken på bilen. Tex när jag såg videon innifrån Davids Clio så tänkte jag "Wow, jäklar vad den bilen går, en sådan skulle man köpa till gumman." Här fick jag känslan "Vad tusan, går den inte bättre än så där? Vad är allt snack om?" ![]() Vad gäller ljudet var det också lite av en besvikelse. En M3 CSL, 360 stradale eller tom en GT3:a låter häftigare inne i kupén tycker jag. Allt ovan med reservation för att det trots allt är en video som jag grundar min uppfattning på. Troligen hade det kännts helt annorlunda om man varit med i verkligheten! _________________ Med vänliga hälsningar Anders Jonsson |
||||
Det är klart att mycket effekt och låg vikt påverkar även då man inte gasar i kurvan, iaf om man gasar innan kurvan och har för hög fart in i den. Var det ngt speciellt ställe du tänkte på att det var dåligt grepp? Vad gäller däcken och hans kommentarer om hur bilen bettede sig mer om honom än om just bilen i min mening, iaf om han nu har samma typ ac däck på den. |
||||
Jag tänkte på exempelvis utgången ur Brunnchen och även Hohe Acht. Tycker inte han har för mycket ingångsfart och inte verkar han gasa speciellt hårt men ändå så verkar han ha dåligt grepp. Hans kommentar? Jag såg inte att han kommenterat videon men kanske syftar du på det jag hört om att han planerar en uppgradering av bilen? Bilen stod (står?) nere på Manthey och personalen berättade ingående om att ägaren planerade att låta Manthey utföra omfattande modifieringar av den - däck och fälgar var en av många punkter som nämndes. Jag har ingen åsikt om huruvida det är rätt eller fel men jag blev inte imponerad av videon och jag tyckte mig se mer fel på bilen än föraren, men som sagt bedömningsunderlaget är inte det bästa. _________________ Med vänliga hälsningar Anders Jonsson |
||||
Håller med om att det är svårt att bedöma hur bilen uppför sig, men jag får känslan av att den är mjuk när man ser videon, och ändå verkar han inget gasa.
![]() om man jämför med videon när "John Nilsen" kör på 7,30 ![]() Men Jaguaren hade fast monterade kameror på bilen, och det kan ju göra sitt att man upplever Jaguaren som stadigare. _________________ Mvh Lennart Jarmyr! |
||||
Just Hohe Acht var ett av ställen där han missa Apex totalt. Om han gör det så kör han ju uppenbart fortare än vad bilen har grepp. eller hur? Går han då på gasen lite för tidigt/hårt så är det inte konstigt att det släpprt. Jämför med Roland Asch bravad i Brünnchen, på tok fört fort in ger konsekvent understyrning dock mycket värre i det fallet, lite senare går det som det går också. Hans kommentarer är de vi både hört om jämförelsen med hans GT3 RS. Hur kan man förvånad att en lätttare bil med massa mer effekt, gatfjädring och gatdäck beter sig annorlunda än bil med mer vikt, mindre effekt, snudd på race-chassi och R-däck? ![]() Även om man meskör med McLaren F1 så når man lätt hastigheter som är betydligt högre än med en GT3 RS och sedan skall denna tas ner mer med däck som är avsevärt sämre. Vari ligger det konstiga i att han inte får till ingångarna här och där? NU kommenterade väl du främst greppet ut men jag tycker inte det heller är speciellt märkligt i en bil med den vikten, den effekten och vridet som ges på hjulen. Jag får dock flika in att jag själv inte är speciellt imponerad, framförallt pga den mesiga körningen. Han skall dock ha en eloge att han öht tar ut bilen på Nordslingan, videofilmar varvet samt publicerar det så vi kan stitta och kommentera det. ![]() Har sett betydligt sämre och tråkigare varv inkl. en del av mina egna. ![]() |
||||
Nu har jag tittat igen och är det ngt han har problem med så är det understyrning, både in och ur böjarna.
Tittar man noga så ser man att han försöker styra mer (istf mindre) då det släpper fram, inte enbart bilen mao utan föraren, kanske endats föraren tom. Sen tycker jag mig se att han långtifrån utnyttjar hela banan men det kan vara perspektivet. Därmed inte sagt att bilen är perfekt för NS. |
||||
Detsamma X 3. Tror ni att det finns en anledning till att filmen är klippt genom AF? Han ser vid ingången ut att ha för avsikt att följa raceline snarare än "ord. spår" men sedan är det klippt. Hälsade han på curbsen? _________________ Mvh/Micke Regnell ![]() |
||||
Bara en liten observation. Jag jämförde hans tid från tangeringspunkten i Hocheichen till passagen under bron efter Aremberg men en gammal video där jag själv kör kör bakom en 993 RS.
McLaren behövde 57 sekunder, jag själv 52 sekunder så uppenbarligen tar han det väldigt lugnt. Skulle nog jag också göra i den bilen! _________________ Med vänliga hälsningar Anders Jonsson |
||||
Det var i alla fall den som stod hos Manthey. ![]() _________________ ///Mvh Sören Hall (fd Kristensson) "Raksträckor är bara en transport till nästa kurva" |
||||
![]() |
Nürburgring
![]() |
2347 besök totalt |