Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Skruva banåkabil
![]() |
3645 besök totalt |
Kyla laddluften
Jag har problem med laddluftkylningen på min bil. Att ha en vanlig IC är inte att tänka på då rören skulle bli för långa. Turbon sitter bakom motorn (SAAB 900) där gammla torpedväggen satt. Att den hamnade just där beror på många orsaker b.la avgasrör, plats för grenrör mm + min nya framvagn med coilovers tar lite platts. Min första tanke var att kyla med vatten med en kylare typ sådana som sitter på stora marindislar mm. Men jag har letat på olika skrotar och inte hittat något lämligt. Sedan såg jag en tråd om någon som tänkt använda värmepaket mm. Jag tror inte att det kommer att bli tillräkligt för min motor. Sen slog det mig ![]() ![]() _________________ Per Wahlqvist |
||||
Har du sett denna tråden? https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php
Vad är det för grenrör du kör med? Saab har ju lite olika varianter om man tittar på og900/9000/9-3 o 9-5 och med motorn satt i nord-sydlig riktning så passar det som sitter i 9-3 o 9-5 ganska bra... ![]() Nackdelen med kolsyra är ju begränsningen pga av att gasen tar slut och inte är så enkel att fylla på - då tror jag att vatteninsprutning är ett lämpligare alternativ. Hur långa blir rören till/från IC:n om du kör med IC:n i fronten? Har du byggt om inloppsröret så att spjällhuset kommer i motorns framkant istället för att peka bakåt? _________________ M a t s K l i n g l ö f MGB GT 1967 |
||||
Jag har en OG900 med det vinklade blocket. Grenröret är byggt efter egna ideer om gashastighet mm. Har försökt läsa runt på nätet och kommit på en ide som jag vill prova. Jag skulle gissa att längden på IC rören skulle bli ca 3m inkl. IC. Utan IC blir röret ca 700 mm. Dom grenrör som SAAB har i original är inte att tänka på då turbon skulle ta i blocket. Om man tänker sig en og900 framifrån så viker sig grenröret runt bakåt i stället för som i original framåt. Motorn sitter sedan längre ner och bakåt än vad den gjorde från början.
Att gasen inte skulle räcka specielt länge är såklart ett hinder men om den skulle räcka vad skulle man då kunna hitta på med gasen? _________________ Per Wahlqvist |
||||
Bild på bilen om någon vill se
![]() [/url]http://www.saab4fun.com/upload/uppladd/25563PICT0578.JPG[url] [/url]http://www.saab4fun.com/upload/uppladd/30649PICT0579.JPG[url] [/url]http://www.saab4fun.com/upload/uppladd/31151PICT0590.JPG[url] Det synns ju inte något om den aktuella frågan men det är i allafall denna bil det handlar om. Turbon ska sitta till höger där man ser ett fjäderben sticka fram på den bilden som är från bakluckan.[/url] _________________ Per Wahlqvist |
||||
Bilderna funkar inte ![]() _________________ /Daniel Kihlgren VW 1200 -65 Punto GT -96 |
||||
Du kan inte lägga IC:n ovanför motorn? Inte den mest idealiska platsen kanske, men det
förekommer som standard på en del modeller. Som sagts tidigare, kolsyra är nog inte att tänka på. Räcker väl inte ens till en vända i konbanan, än mindre på banan ![]() _________________ Jörgen Eriksson |
||||
Jag försöker ladda upp bilderna på rejsa men dom är för stora. Jag laddade ner Infran och halverade bilderna men dom är fortfarande förstora. Hur gör man?
Det finns inte platts att lägga en IC ovanför motorn. _________________ Per Wahlqvist |
||||
En dum fråga bara, varför skulle ic-rören bli FÖR långa? Att turbon sitter bakom motorn är ju inte nått konstigt då den gör det på t.ex volvo 850 oxå. Jag hänger liksom inte med på problemet här.
![]() ![]() ![]() |
||||
Det gick till slut
![]() Huven ska ersättas av en i plast. Fjädebenen kommer att sticka upp i höjd med huven så jag tror jag måste göra hål för dom. Vill helst inte men jag tror jag blir tvungen ![]() ![]() En bild bakifrån. Utrymmet ovanför bakvagnen är utfomat för att passa runt bensintanken. Spindellederna är utbytta mot uniballs och bärarmarna är "boxad". Det går även att justera övre fjäderfäste en hel del. Bilen är bara ihopskruvad för transport på bilderna. ![]() Bilen på väg hem till mitt nya garage ![]() _________________ Per Wahlqvist |
||||
Frågan är hur långa är i så fall förlånga. Jag menar nnan det börjar bli en massa fördröjning innan trycket kommer osv. _________________ Per Wahlqvist |
||||
Har kört med cirkus 3m inklusive laddluftkylare och med vattenkyld laddluftkylare mellan spjällhus och turbo och under 1m sträcka och inte märkt någon som helst skillnad i bilen avseende fördröjning etc. Då användes lagom rördimensioner och inga 100mm rör... _________________ Roland Johansson |
||||
Jag tror inte att rörlängden (från turbo till insug) kan skapa så mycket extra lagg att det märks. Vet du vad du har för aggregat kan du ju ta reda på hur mycket luft det orkar skyffla och jämföra det med volymen i ditt tryckrörssystem. Då får du ju ett humm om hur lång tid det tar att "fylla upp" piporna. Eller så gör du på ett lite annat vis, du kan titta lite på vad du får för gashastigheter med olika dimensioner på tryckrören och sedan välja diameter efter vad du tycker verkar vara lämpligt. Jag vet inte om det är lämpligt att dimensionera map. gashastighet, men gör man det har man i alla fall tänkt till lite grand
![]() tack för mig! _________________ Martin Öling |
||||
Har inte så många tips på din ic lösning mer än att kanske ta en titt på www.laminova.se. De har speciella "rör" som man kan bygga in i insuget. Har själv 4stycken sådana liggande framför mig som jag har tänkt att bygga in i mitt insug.
Måste säga att det verkar vara en av de första roliga Saabarna som jag har sett! Äntligen en bil som driver på rätt hjulpar! ![]() _________________ Jonas Edling |
||||
om den driver på båda hjulparen får man ju det bästa från två världar eller hur ![]() Jag har ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() _________________ Per Wahlqvist |
||||
Du menar den farmhjulsdrivna bilens trista egenskaper och viljan att understyra tillsammans med den bakhjulsdrivna bilens lynnighet vi halka?! ![]() Blir det någon form av herrejösses maskin med effekt i massor också? Ballt och annorluna bygge! MVH Jonas _________________ Jonas Edling |
||||
Det blir ingen värsting, men lite mer än original blir det väll. En lagom turbo, Rosenkrantz wastegate,större ic, nya kolvar, kortmotor topp (bättre flöde) andra kammar tryckare fjädrar osv. Sedan har jag knåpat ihop ett megasqurt system. Tänker köra med saabs DI tändsystem så länge. Jag kommetr även att köra med katalysator för miljöns skull.
_________________ Per Wahlqvist |
||||
Tror också du oroar dig lite för mycket för lagg på grund av långa rör. Vid fullt ös kanske motorn får i sig 150 liter luft per sekund (måttligt trimmad 2-liters turbo), vid atmosfärstryck. Även vid låga varv kanske turbon pumpar 50 liter per sekund, så det behövs många meter rör innan det märks. (Sen tillkommer massa andra faktorer, till exempel är luften i röret mellan kompressor och IC varmare, och det går alltså lite fortare att få upp trycket där.)
Fördröjningen på turbobilar kommer nästan alltid till största delen av fördröjningen i själva turbon, alltså att få upp varvet på turbinen. Sen är det ofta ett lika stort problem att turbon börjar ladda först vid ett visst varvtal, och det är egentligen ingen fördröjning, men det kanske upplevs som en fördröjning när man kör. mvh/Rolf _________________ Rolf Gustafsson V40 T4 |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
![]() |
3645 besök totalt |