Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Factory Five Racing GTM Supercar -22 | 1, 2 >> 2 besök senaste veckan (1704 totalt) |
Hej,
Jag tänkte presentera mig och min bil. Johan heter jag och bor i Örnsköldsvik. Har under de senaste åren byggt en GTM Supercar vilken jag tänkt testa köra lite bana med. Bilen i kort är en byggsats från Factory five racing i USA och består av ett rörchassie med kompositöverdel. Mittmonterad motor och porsche 911 växellåda. Viktfördelning 60/40 (bak/fram) Bilen är 1070mm hög och väger 1080kg och togs ut färdiglackad och klar i Maj i år efter en intensiv byggperiod. Den är registrerad som amatörbyggt fordon (Stort tack till Gustaf på SFRO) Bilen är en av 3st (vad jag vet) i Sverige varav den 2a som är registrerad. Så det som saknas nu är att hitta en vettig banförsäkring och sedan testa den lite. Vi har Mittsverigebanan ganska nära så det blir väl vettigt att börja där. Med vänlig hälsning, Johan _________________ Johan Svanholm |
||||
Att slutföra nåt hela vägen till reggning är många tummar upp
Vilken reggningsspec blev det på motorn? |
||||
Grym bil!
Hur svårt var det att regga byggsats? Har själv kollat på factory fives deras Type 65 Coupe ligger bra till den dagen jag startar ett nytt projekt. _________________ Christian Svensson BMW E39 540 - Vinterbilen. Z4M Coupé - Sommar bilen. E31 850 - Eviga projektet. |
||||
Ja den är lite speciell Jo det finns ganska mycket information om dem på Factory fives hemsida. Lite tråkigt att de från 2023 slutat tillverka GTMén _________________ Johan Svanholm |
||||
Tack så mycket. Det är en Ls1 från Camaro den är reggad med. Mvh Johan _________________ Johan Svanholm |
||||
Tackar! Jag tyckte det gick bra hela vägen, fick dock bygga om lite för att den skulle leva upp till svenska krav. Type 65an är riktigt läcker, och säkert riktigt rolig Mvh Johan _________________ Johan Svanholm |
||||
Jo jag har en hel drös med bilder. Lägger in lite bilder på saker jag gjort nya eller gjort om. Just denna bil har stått i Sverige sedan 2008 och har gått igenom 2st byggare, dock ingen av dem som färdigställde den. Jag var dock inte helt nöjd med det som var gjort så det slutade med att jag plockade ned den helt och började om. Byggboken är ca 6cm tjock och inte helt i ordningsföljd, så man får läsa igenom den några svängar innan man hoppar till nästa steg Det som däremot var bra med att den hängt med ett tag var att växellåda (Porsche G50), nya bromsar från Corvette C6 Z06, elsystem från Inifinity box redan var inköpt. Så man slapp dom utgifterna. Framförallt växellådan som är näst intill omöjlig att hitta idag. Karossen hade de spacklat och dragit på ett varv färg för att lyfta fram eventuella sättningar i spacklet. Sen är jag lite nördig då det gäller bearbetning så jag har inrett garaget med cnc svarv och fräs vilket verkligen kom till hands under det här projektet. Här kommer bilder: Klicka för större bilder! Följande är luftintaget för oljekylaren till växellådan, cirkulationspumpen aktiveras av termokontakten som sitter i botten på den lilla catchtanken under växellådan. Från FFR som kommer det en 1mm aluplåt som pryder runt växelspaken, jag fräste nya konsoller i aluminium som kompisen pulverlackerade, sedan fräste jag in texten. Växelspaken är också fräst ur ett stycke aluminium. Jag byggde egna små luftcylindrar som kan höja bilen 90mm fram om man skulle komma till ett besvärligt fartgupp eller liknande. Höj och sänk styrs via en knapp på mittkonsolen. Dörrsidorna från FFR var väldigt tråkiga, just dessa lät jag få tillverkade i kolfiber istället, utan armstöd och högtalarfäste. Dörrhandtagen är gjorda för att spara vikt där man drar i bakre remmen för att öppna och den främre för att stänga. Bilder tagna på svänghjulet jag fick tillverka. Adaptern mellan motor och låda följde med, men svänghjulet var till en tidigare generation cheva smallblock i gjutjärn. Då jag ville ha en aluminium Ls så fick det bli ett annat svänghjul. Bild tagen från då jag höll på klä inredningen i alcantara. Jag slutade räkna då jag passerade 88timmar krypandes inuti bilen Bild tagen på första motorn jag köpte, tyvärr blev jag blåst på denna och den havererade i bänken, jag hade dock tur och hittade en likadan motor fast ett par år nyare i fint skick. Den gamla motorn blir nog återställd i original utförande. Bilder från tillverkning av vingfästen. Först fräste jag ett i aluminium, men blev inte nöjd med vikten, så jag 3d printade en form och gjöt nya med klippt kolfiber. Blev otroligt starkt, vingfästena är gjorda så att man drar ut 4st spärrbultar, då frikopplas övre vingfästet med det som sitter under i ramen under huven. På så sätt slipper jag skruva bort vingen då jag ska öppna motorhuven. Lite övrigt. Instegslister gjöt jag själv i kolfiber, alla hjulhus ytbehandlades med bedliner, det dubbla luftintaget sitter bakom förardörren och matar oljekylaren samt luftfiltret, gallren frästes ur en aluplåt sedan valsade jag dom över en aluminiumrundstång för att få rätt kurva mot karossen sedan pulverlackerades dom. Sista bilden är fäste för bränslefilter och malpassi regulatorn Splittern fram gjorde jag en .dxf ritning av sedan fick ett lokalt företag skära kärnan i vattenskärare. Kärnan skickades sedan till Gustavsson komposit och gjöts i kolfiber. _________________ Johan Svanholm |
||||
_________________ Markus Schneberger Kommentera gärna Austin mini 2,8 AWD https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=108448 Leon Cupra 2016 |
||||
Tack, kul att höra Får man fråga vilken försäkring man bör använda då man åker bana? Jag fick pris från Moris på 14k för 5 dagar. Vet inte om det är bra eller dåligt? Kanske finns andra bolag att kolla med? Mvh Johan _________________ Johan Svanholm |
||||
Ammen lägg aaav!!
Jag blev faktiskt erbjuden att bygga ihop en GTM åt en bekant för kanske 15 år sedan. Jag är inte direkt blyg av mig, men kände att det var mer än jag kunde klara av just då. Riktigt cool kaross det där. ..Kanske skulle ringa och fråga om han har kvar den? Du måste ösa på med bilder nu. Jag fullkomligt älskar växelspaken, panelen och vingfästet. Vilken finnish och innovation. Ge oss mer! _________________ Henrik Ryberg BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu www.maxxecu.se 021 Motor @Oggeracing |
||||
Jasså? Det kanske var den här bilen? Vet du vart i Sverige den GTMén fanns? Mvh Johan _________________ Johan Svanholm |
||||
_________________ Henrik Ryberg BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu www.maxxecu.se 021 Motor @Oggeracing |
||||
Det där är väl en sådan som Carl Rydquist tävlade med i TransAm serien i USA?
Googlade lite snabbt, det stämde: https://www.factoryfive.com/whats-ne _________________ T h o m a s P i h l Mazda MX-5 Miata -99 #78 MX-5 Standard Cup / Roadsport C Fd ERCup #98 - Caran Racing |
||||
Ja precis, han är duktig att köra! _________________ Johan Svanholm |
||||
Ja, det dräller ju inte av dem. Så det är nog den. Kul att den blev byggd till slut. Skit läcker bil. _________________ Henrik Ryberg BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu www.maxxecu.se 021 Motor @Oggeracing |
||||
Våra race- och banåkarbilar Factory Five Racing GTM Supercar -22 | 1, 2 >> 2 besök senaste veckan (1704 totalt) |