Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Skruva banåkabil
![]() |
1 besök senaste veckan (3985 totalt) |
Har eventuellt en begagnad racetank i plast på gång till mitt bygge och funderar på detta med tankmätare... Hur gör man om man har en skumfylld tank men ändå vill kunna ha koll på bränslemängden i tanken utan att lämna förarplatsen? Är det OK att sätta en mätare i locket på tanken?
_________________ M a t s K l i n g l ö f MGB GT 1967 |
||||
Tex Merca 124 har sin givare i tanken, sitter i ett rör. Det måste ju funka i en skummfylld tank.
Problemet är att hitta en mätare som stämmer. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
Någon av volvos modeller (tror att det är senare 740, iallafall från -88) har en flottör i ett rör och inte på en arm (vilket inte fungerar i en skumfylld tank). Du kan ju plocka både givaren och mätaren så är det fixat.
![]() _________________ Staffan Lindén Nuvarande banbil: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=34343 Före detta banbil: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=31967&highlight= |
||||
>>Staffan
Vet du möjligen mellan vilka motstånd signalen går mellan (full - tom). VDo har en bränslemätare som är kalibrerbar mellan följande värde: 60-90 ohm tom tank, -0,3 ohm full tank. Hade ju varit mumma att kunna ha VDo rakt över och inte blandade mätare - fast man kan ju alltid gömma en tankmätare och bara ha varningslampan på instrumentpanelen ![]() _________________ M a t s K l i n g l ö f MGB GT 1967 |
||||
Jag tror att jag har en sådan tankmätare liggande i Klippan.
![]() Jag kan ju mäta lite på den i helgen.... ![]() _________________ Staffan Lindén Nuvarande banbil: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=34343 Före detta banbil: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=31967&highlight= |
||||
Jo VDo finns ju alltid, men det kan ju vara bra för plånboken att kolla upp billigare alternativ också... Fast känner jag mig själv rätt så blir det nog VDo till slut - brukar nästan alltid sluta med det dyraste alternativet!
![]() _________________ M a t s K l i n g l ö f MGB GT 1967 |
||||
Låter skrämmande bekant.. ![]() _________________ Mikael Persson |
||||
Menar du nu eller då? Kollade upp värdena på vattentempgivaren på B204 med värdena på VDo-mätaren och de var inte ens i närheten ![]() _________________ M a t s K l i n g l ö f MGB GT 1967 |
||||
Självklart då ![]() _________________ Ragnar Burenius ![]() |
||||
Jag fick tag på en från en BMW 2002:a på en skrot, den hade suttit i en äldre dams bil och bara gått typ 500mil... 75spänn var rimligt tyckte jag.
Är ett aluminiumrör med flottör innuti, du kan ju komma och kolla den om du vill. Jag och Björn kommer ut och kollar era byggen en dag men jag har lite mycket just nu med lillen.. _________________ Svante Hoberg No turbos , no superchargers, just pure petrolhead heaven!!! |
||||
>>Svante
Du har redan visat den - minns du inte det? ![]() om ni skall komma på besök så passar det mig bäst i December - har sista rycket i projektet på jobbet nu och är sedan på uppstart i England hela November. Därefter har jag två månader kompledigt och kommer att ha gott om tid att leka i garaget! ![]() _________________ M a t s K l i n g l ö f MGB GT 1967 |
||||
Nu har jag mätt på mätaren: Den ger ca 4 ohm vid tom tank och ca 290 ohm vid full tank. Värdena är uppmätta med en biltema multimeter så de är inte vidare exakta..... ![]() _________________ Staffan Lindén Nuvarande banbil: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=34343 Före detta banbil: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=31967&highlight= |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
![]() |
1 besök senaste veckan (3985 totalt) |