Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 3380 besök totalt |
Framtida inköp av sportbil/banbil
Jag sitter här i min lilla drömvärld och har kommit på att jag kanske inom en snar framtid skulle kunna ha råd med en hyffsat billig sportbil, men frågan är vad skall jag välja när den dagen kommer? Jag skulle vilja ha en bil som funkar både på gata och är rolig på bana. Jag har en ganska limiterad budget kan man säga. Jag har funderat lite på antingen porsche 944 el. 968. Tycker att 968:an är väldigt läcker. Vad tycker ni man ska satsa på? Är absolut öppen för andra förslag än dessa två ocskå givetvis. _________________ Anders Hedlund |
||||||
Hehe, jag är i samma sits. Tar körkort i juni men har redan börjat planera. Har väl sisådär 30 000kr att spendera, så det står mellan en 924 och en 318is. Vad ska jag välja?
![]() ![]() _________________ Peter Plewinski |
||||||
Inlägg med bara ett enda ord:
tillför diskussionen vadå? ![]() ![]() ----------------------------- Så jag bifaller det kontruktiva tipset att söka på forumet först! Det finns många långa diskussioner i frågan ![]() ![]() ![]() _________________ ![]() |
||||||
Det som inlägg med "ett bilmärke" tillför är att det visar hur man inte ska välja bil...genom att lyssna på inbitna märkesentusiaster.
![]() om alla föreslog samma bilmärke så skulle det inte vara något problem då fanns det ju bara ett "rätt". Så är det ju tyvärr inte, utan olika bilar passar olika bra för olika personer. Porsche eller BMW blir kanske i slutändan ditt val ändå - eller båda...inget fel alls på dessa bilar. Men: Bilda dig en egen uppfattning. Börja istället att hänga runt folk som har bilar och be att få åka med eller köra själv om de är snälla. Prata med folk som äger flera olika bilar eller ägt flera olika märken. om man tvekar mellan två biltyper så se till att ha åkt båda innan du bestämmer dig. Inte bara kolla vad bilen kostar i inköp utan även delar och reparationer. Hur händig är du? Köpa färdig bil eller bygga själv? Vill du vara ensam om udda märke eller dela tryggheten med flera? och framförallt hur vill du använda bilen? Ska det vara en bil som du gladeligen åker 50 mil i till banan eller tänker du traila dit den och göra en motorrenovering var 20e varv? Sportbil är ett bedrägligt begrepp - luras inte av sportigt utseende eller märke, vissa kompaktbilar kan vara ruggigt mer potenta och roligare än lågprisvarianterna av prestigemärken. huvudsaken är väl att man själv har kul, inte vad som står i grillen, eller? Jag saknar själv tillräcklig erfarenhet av banåka för att säga vad andra ska ha däremot vet jag hur det är att få många "goda" råd. Detta inlägg kanske inte direkt hjälper men även om jag inte har något att klaga på när det gäller mina bilar så önskar jag ändå att jag hade tänkt lite mer på dessa saker innan jag öppnade plånboken... ![]() _________________ M a g n u sS o l l e n b e r g ![]() |
||||||
Jag måste slå ett slag för Mazda Miata, som är en fantastiskt lättkörd lekbil. Otroligt välbalanserad och körglad, som inte heller skämmer ut en nybörjare. Alltså, en mycket bra banleksak om man inte redan har 100 timmars bantid i ryggraden och hur kul som helst att balansera med lite slip på gränsen. Det finns mycket färdigt godis att beställa, som burbågar, väghållning etc. Driftsäkerheten är dessutom på topp!
|
||||||
Med den budgeten hade jag köpt en bil för absolut max 15.000:- kronor och varit väldigt noga med att den är i superskick och inte behöver någonting den närmaste tiden. _________________ Anders Hansson |
||||||
Jag tror också att man har betydligt roligare i en "o-sportigare" bil för 15' så man har massa pengar kvar till bensin och att slita på däck på slalom och banträffar än en "sportigare" bil och inte råd att åka på banträffar. ![]() Dvs glöm inte driftsbudgeten ![]() Man kan ha attans kul o köra i många olika sorters bilar. _________________ ![]() |
||||||
Hm med den budgeten hade nog jag satsat på någon äldre bakhjulsdriven bil som tex någon av följande.
Opel. Ascona/Manta-A, Ascona/Manta-B, Kadett-C Volvo. 140, 240 och Amazon Ford. Escort-Mk-I, II, III (eller hur det nu blir) Eventuellt en Capri Porsche. Får man en 924 för dom pengarna???? Fast då blir det väl inte billigt med vare sig delar elelr försäkring : ( Finns ju fler roliga, men ovanstående är väl hyfsat billiga i inköp och att få "roliga" för liten peng ; ) Mvh. _________________ Ascona_A |
||||||
En 924 som är hyfsat bra mekaniskt men kass i lack och inredning kan man få för runt 15kkr om man letar lite. Nu kanske alla blir förvånade men jag hade nog skaffat en E30 för de pengarna i stället. _________________ Anders Hansson |
||||||
Joo, men den lär ju inte vara så vacker. Mkt VW-delar. Till stor en myt att 924 skulle ha dyra delar. Man trafikförsäkrar ju normalt ändå bara en bil 15kkr-klassen, så det är ju inte avgörande IMHo _________________ Pär Hylander |
||||||
Jag håller helt med SuperSwift! Fundera igenom vad du vill ha bilen till... Bara gatåka (tabu här!) alt. banåka i sportvagnsklubb eller en märkesklubb alt. tävling i nån klass? Vad du kan tänka dig att göra själv på bilen för att den ska uppfylla dina krav? Det blir antagligen lite skruvande & mekande så att ha lite praktisk kunskap om tekniken i den tilltänkta bilen är en bonus, för alltid går nåt sönder/slits ut. Tipsen om att köpa en billig men OK bil och spara halva tilltänkta beloppet till modifieringar och driftbudget är väl värda att tänka igenom en extra sväng! Lycka till i klurandet! ![]() Mangan _________________ Magnus Karlsson, Scott Genius 750 The older I get, the faster I was... |
||||||
Det här var en jättebra "att-tänka-på-lista". ![]() Sen är det ju bara att konstatera att det första bilvalet man gör, sällan blir optimalt... ![]() Misstänker liksom att det -helt naturligt - behövs några fallgropar och missar, innan man vet vilket håll man vill utvecklas med sin körning och med sitt bilägande. Att lägga några timmars läsande på rejsa.nu innan första köpet, kan förhoppningsvis göra insteget billigare och missarna mindre. ![]() _________________ -- |
||||||
Jo, det är i de banorna jag tänkt. Problemet är bara att hitta en bil ![]()
Problemet är att jag inte är sugen på någon av dessa. Har tre alternativ i nuläget, antingen 924 (kört, den var heltrevlig), 318is (inte kört, men den ligger rätt till prismässigt och 318is-maffian verkar nöjda) eller att vänta och köpa en 944 (om 924 var heltrevlig lär 944 vara ganska rolig ![]()
Det är väl ungefär det jag är ute efter, en bil som är schysst mekaniskt sett (syftet är ju att få en bus/banbil, för "finåka" har jag familjens bil) utan att för den saken skull vara i utställningsskick. 318is tycks dock vara billigare både i inköp och kringkostnader (någon som kan bekräfta/dementera?), så det lutar ju mer åt en sådan. Äh, jag får se i vår ![]() _________________ Peter Plewinski |
||||||
om en 924 eller 318 är billigast i drift beror nog mer på det individuella exemplaret. Så leta efter lite olika bilar och slå till på en som är bättre och billigare än de andra som du sett. Det gäller att ta tid på sig, jag kikade t.ex. på 11 stycken 928:or innan jag bsetämde mig.
![]() _________________ Anders Hansson |
||||||
Nej, det är ju inte så bra att köpa första bästa
![]() Vad finns det för annonsplatser för bilar egentligen? Jag kollar i DN och på www.annonsguiden.nu, men fler måste det ju finnas. Autopower.nu och 944sverige.com finns ju för 318is respektive 924, men jag hittar ärligt talat inte mycket av intresse där. _________________ Peter Plewinski |
||||||
Mitt tips är att åka och kolla på alla modellerna nämnda ovan som du kan hitta och mer tänka på att du får ett bra exemplar snarare än att först bestämma vad du ska ha och sen leta & titta.
Både BMW 318is och Porsche 944 är goda val tycker jag. Några andra modeller i originalskick har jag inte erfarenhet av på bana. |
||||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 3380 besök totalt |