| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Tillverka egna bromsslangar?
|
<< 1, 2 7 besök senaste veckan (18890 totalt) |
|
Vad händer egentligen om en slang går av, tex en i framsystemet..
Har ju vanlig bromscylinder och då är frågan, försvinner bromsverkan både fram och bak eller i det fallet bara fram? |
||||||
Goodridge, går även att få i en massa klatschiga färger för den modeintresserade
Lustigt nog har de två satser till E30 av min årsmodell : 4 slangar (utan ABS) och 6 slangar (med ABS) Enligt ETK har min 320 Touring -89 6 stycken slangar, men har ingen ABS ... Ska kasta iväg ett mail till Goodridge och påpeka ... Frågan är om det blir billigare att beställa via nätet; 4 x slang, exkl frakt BrakeHoseShop : 707 kr lite styvt med dagens valutakurs ... KH Motorsport : 820 kr _________________ Mvh Jonas 'Folxam' Eklund - Husqvarna 701 Enduro |
||||||
|
Jag lät tillverka mina med dom gamla orginalslangarna som mall hos Nostalgia i Göteborg, snabbt enkelt och billigt. (passade även på att fixa stålomspunnen PTFE slang till kopplingen, otroligt lyft för känslan
)
PTEF är INTE silikon utan en flourpolymer, finns i olika kvaliteter och flera av dem är otroligt hårda och lämpar sig utmärkt för denna applikation, stålflätan som ligger runt är väl mest ett nötningsskydd. (nu är väl PTFE RÄTT nötnings beständigt i sig själv.) EFTE är väl ÄNNU tuffare men har problem med vissa lösningsmedel, om jag kommer ihåg riktigt.. http://www.scantube.com/ har trevligt sortiment av slangar till tex bränsleslang, men är dyrt som skammen. Vet inte om scantube säljer till konsument, men dom har rätt mycket och informativ data på sin hemsida. Som en hänvisning så kostar PTFE granulatet väl sådär 3-400 kr kg för tillverkarna. _________________ Niclas Dahlgren Alfa Romeo Alfetta 1.8 Allegerita |
||||||
"förmedlas"?
Trots att du är väl medveten om reglerna för forumet och ändå fortsatter att göra reklam för din verksamhet i din däckstråd genom att bumpa upp den och fortsätta skriva i den om hur man når dig för priser osv. plus nu det här, med tanke på ditt agerande i din andra tråd, lite lattjo formulerade inlägget samt ditt mycket trista och bitvis direkt otrevliga bemötandet mot Nisse och mig...
Du är härmed den första i Rejsas historia som får sitt konto avstängt >
Det är VÄLDIGT lätt att få ett okej att lägga upp företagsreklam här på rejsa i köp & säljforumet. Jag säger aldrig nej om det finns en koppling till det vi pysslar med här. Men jag vill att man frågar först. Och om man missar det och blir påmind om att man missat det så begär jag att man inte är otrevlig. Är man otrevlig i det läget så får man ett garanterat nej. om du har lust att visa att du kan agera på ett vuxet sätt och följa de ganska enkla reglerna i min soffa (du kan maila mig) så öppnar jag ditt konto igen. _________________ Magnus Thomé
|
||||||
Är de något att ha, goodridgekitten till alfor, eller är det mest for show?
Jag blir lite förvirrad också, brakehoseshop har inte något kit till 75an, men KH har, dessutom finns det ett till modell "116" vilket väl inbegriper både 75, 90 och GTV? (kanske fler? alfetta också?) Jag behöver desperat bättre känsla i mina bromsar, tänkte åtgärda med nya belägg men nya slangar hade nog inte skadat när jag ändå är igång å harvar runt i bromssystemet
_________________ Pontus Fyhr |
||||||
|
116 serien dvs allt från alfetta, giulietta, GTV, 75, 90 osv.
Bakoken är likadana på alla dessa bilar. På 75TS o V6, GTV6 och 90 V6 sitter brembooken ist för som tidigare ATE, men det är samma gänga på den lilla rörstump som sitter på oket så det funkar på hela 116 serien. (tror tillockmed att det skall funka på ZS och ZR, iallfall bak) ALLT är garanterat ett lyft från dom fömodligen rätt mögiga orginalslangarna. Är du tveksam, så går du till din lokale hydralverkstad och ber dom knåpa ihop dom åt dig. _________________ Niclas Dahlgren Alfa Romeo Alfetta 1.8 Allegerita |
||||||
Jag sökte lite på bromsslangar i detta eminenta forum, och hittade bl a ovanstående information. Kan väl till viss del förstå problematiken, men måste undra i alla fall om man inte likaväl kan misslyckas med att kona egentillverkade bromsrör, vilket om jag har förstått det korrekt, är OK i amatörbyggda/ombyggda bilar? /Christian _________________
/LOLA-Christian |
||||||
|
Re: Tillverka egna bromsslangar?
Mangan. ge mig längderna & så så kan jag kolla på lokala mc-skroten istället åt dig ! - 100kr/slangen gav jag senast. jag köpte även en extra lång bromsslang till min koppling ! nu är det som att trycka på en tegelsten istället för en svamp / känslan i pedalen asså
MVH/ .......K _________________ Kristian Hesselmark EVO'n S Å L D ! |
||||||
|
hm, tråden är ett år gammal =). Men frågan likväl aktuell, nu är det jag som letar efter slangar, mina har nog hängt med sen bilen lämnade bandet. Ett billigt alternativ sökes. Kristian, hur är det med dimensioner på hojjar, är det samma nippelstorlek eller måste det bytas ?
_________________ Cédric Nyberg Porsche 924 Turbo Toyota GT86 Formel Vee Veemax MKIVB 1970 www.instagram.com/garagecedric/ |
||||||
Visst kan man det. Man kan misslyckas med det mesta ;-) En anledning är förmodligen att det förekommit ett antal tillbud med tvåhjuliga farkoster och hemgjorda slangar, där slangarna släppt under SFRo-besiktningen. Bättre då än senare, men man ledsnar nog rätt fort på att åka långgaffel utan bromsar... /Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||||
|
Jag har gjort egna bränsleslangar med earlskopplingar och det är ganska bökigt att få till det trots att soppaslangarna är rejälare att ta i.
Jag skulle inte göra egna bromsslangar när det finns folk som gör det snabbt, hyfsat billigt och rätt. _________________ Arne Lindgren |
||||||
|
Det finns en firma som heter BOAB ligger i spånga dom tar ca 250 kr styck lite beroende på längd klart prisvärt med tanke på att dom e pressade i maskin me riktiga nipplar vilket kan vara en billg livförsäkring me tanke på vad som kan hända när man gör dom själv .Inget on i det men personligen tycker jag man ska över låta sådana grejer till proffs
AFFE _________________ Alf ryhn |
||||||
|
Det finns ett antal firmor som klarar av att fixa detta.
Själv så jobbar jag på en av dessa hydraulfirmor å pressar minst en hojuppsättning slangar per dag.
Skulle aldrig i livet lita på ett par ihopskruvade bromsledningar, utan kör pressat istället. Jag har det både på Harleyn och Se7en _________________ Jonas Zetterman Västerås Sonens Race Insta https://www.instagram.com/philiptangerstad63/ |
||||||
vad betalade du för dina ? _________________ Cédric Nyberg Porsche 924 Turbo Toyota GT86 Formel Vee Veemax MKIVB 1970 www.instagram.com/garagecedric/ |
||||||
Jag gjorde 6st på Dunlop-Hiflex i Norrköping och fick kompis pris, under 1000kr betalade jag. Normalpriset skulle visst vara drygt 200kr/st. _________________
|
||||||
Det är där jag jobbar
Fast i Västerås förstås _________________ Jonas Zetterman Västerås Sonens Race Insta https://www.instagram.com/philiptangerstad63/ |
||||||
|
Hade tänkt byta mina gamla stålomspunna slangar eftersom de saknar plasthölje.
Hur ser jag om de Goodridge jag införskaffat är skruvade eller pressade?
/Andreas |
||||||
|
Slangen du har på bilden har en hylsa som är pressad.
Jag kan inte tänka mig att Goodridge är annat än pressade _________________ Jonas Zetterman Västerås Sonens Race Insta https://www.instagram.com/philiptangerstad63/ |
||||||
![]() |
Skruva banåkabil
Tillverka egna bromsslangar?
|
<< 1, 2 7 besök senaste veckan (18890 totalt) |