Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Porsche Cayman GT4 -16
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6
7 besök senaste veckan (12669 totalt)
i96danma
Enebyberg/Danderyd/Stockholm
Här sen Okt 2013

Trådstartare
Njuter varje dag (som jag kör, så inte alls varje dag) av att originalsystemet är tillbaka.

Men lite annat har jag stått i med. Förbereder trippen ner till Nürburg så smått. Cup 2 på bilen och en språjtans uppsättning Trofeo R som jag fortfarande hoppas kan åka med mer till Europa (hej Jonas ). Till och med tvättat bilen...

Blev inspirerad av Magnus GoPro-hållare och hittade en customizer som jag skulle vilja rekommendera: https://www.thingiverse.com/apps/customizer/run?thing_id=62800

Tanken är god men tyvärr är fästet för kameran lite smalt och passar inte, måste kolla upp modellen.

Men veckans höjdpunkt...

Jo. Jag vet att jag sa att jag inte skulle göra nåt med den här bilen. Men jag råkade bara.

Bilstein Clubsport - det blir bra som tusan! Lite synd att det bara är en vecka tills jag åker till Ringen, annars hade jag nog försökt få på dem.

Sålde ett meshnätverk till en kille, han dök upp i en superfin 944. 😍

Patrik Skoog

Här sen Apr 2005

Re:

i96danma skrev:

Bilstein Clubsport - det blir bra som tusan! Lite synd att det bara är en vecka tills jag åker till Ringen, annars hade jag nog försökt få på dem.

Är det så att orginal GT4 dämpare med PASM blir begränsande för varvtiderna? De går väl att justera i höjd + justerbara krängare fram/bak orginal? Så utöver däcktryck/hjulvinkar/aero så borde det finnas en del att skruva på?

Är det förändring i fjädersättning eller själva dämparsättningen (eller båda) du känner är begränsade?

Här sen Okt 2013

Trådstartare
Jag är ju så makalöst snabb så det är i princip alltid materialet som är begränsande.

Skämt åsido, jag använder den i princip bara för bankörning och är beredd att offra komfort för kontroll. Min bil har lite mer aero än original och min förhoppning är att de nya fjäderbenen ska matcha. Jag har försökt att styva upp bilen med DSC Sport-kontroller men har fortfafande väl mycket nigning vid inbromsning - skulle vilja ha lite mer skillnad mellan komfort- och sportläge.

Original har 45/80 N/mm och Clubsport-kitet har 80/120 N/mm - inte extremt. Bilsteins filosofi är att fjädrarna är grundparametern och sen kan man finjustera med dämparna.

De befintliga har ju gått 4400 mil och en del bana. Men sen är det väl så att jag tycker det är kul att fixa med bilen.

Patrik Skoog

Här sen Apr 2005

Tack för svar, ja allt blir en kompromiss med orginal grejerna då det skall passa alla kunder. Procentuellt i fjädersättning är det en stor skillnad, skall bli intressant att se hur du upplever det på bana.

Här sen Okt 2013

Trådstartare
Ja, jag är också nyfiken. Var i kontakt med en kille som satt Bilstein Clubsport på sin GT4 och han bytte fjädrar till 120/160 N/mm och var svinnöjd. Då schimsade han om dämparna också men det har jag inte lust att göra i det här läget, tror original blir prima.

Hade Öhlins R&T på min Boxster, där var det 24/30 original (30/37 för sportchassit) och Öhlinarna 70/80. Det kändes absolut inte styvt eller stötigt i jämförelse och GT4:an är ju ett helt annat djur. Bilstein-benen kommer i a f väl rekommenderade.

i96danma
Här sen Okt 2013

Trådstartare
Som vanligt så skrev jag ett halvt inlägg, åkte på tjänsteresa och kom tillbaka till en dator som hade startat om...

Så - på't igen! Jag konstaterar att det var ganska precis ett år sedan jag senast postade här - något av en forumperiodare. Det finns också andra orsaker:

'
Men jag återkommer till det. Istället får det börja med att handla om resan som var planerad, Ringen med Porscheklubben. Det började med ett pit stop i Östergötland och då stötte jag på den här rapphönan(?).

Vi var ett gäng som skulle åka ner och hade hyrt ett hus, bra början. Några åkte bil, andra tog bil på släpvagn och en del lät bilen gå på transport och flög ner. En tapper själ körde MC och fick på köpet slutföra Saddle Sore 1600K - på en 390-kubikare! Men jag körde, som sagt, och hade fint sällskap på färjan.

Väl nere kände jag mig tvungen att fixa gallren från höns-incidenten. Ingen bankörning utan mek, det är se'n gammalt!

Banmötet inleddes med en samling där anordnarna inte sparat på krutet. Peppande film, finbesök av Christian på Manthey och Porsches testförare Jörg Bergmeister stod på schemat.

Vi började på kvällen med turistkörning på GP-slingan. Det var det mest kaotiska jag någonsin upplevt! Långa köer, folk som var desperata med att komma ut på bana, MC blandat med bilar - supersnabba och långsamma. Inga säkerhetskrav. Kul att testa, men att för första gången ge sig ut på en snabb bana som den här med en sån herrejösses-blandning av förarkompetens och material var inte superskoj.

Kul att ha gjort, men efter två sessioner drog vi vidare till Nordslingan där det för en gångs skull var lugnt eftersom alla var på GP-slingan...

Well, Pistenklause och säng och ladda för morgondagen. Det var trots allt 8 år sedan jag var här senast.

Lägger ni märke till hur väl bakdäcken fyller ut hjulhusen? Det kan vara för att jag köpt fel dimensioner.. Tog i vid högfartspartier som Fuchsrörhre, tur att Jonas körde servicebussen och jag tiggt till mig plats för en extra uppsättning hjul. Gamla, trötta Cup 2 är trots allt bättre än Trofeo R som skrapar så fort man står på. Utöver det var dagen utan större händelser utan kul att vara tillbaka! Började sakta, så klart, men tyckte jag fick upp tempot lite på slutet. Synd att det bara var en dag.

Jag hittade ett klipp från ett av första dagens varv. 150 genom Flugplatz och Schwedenkreuz är ju inte så respektingivande. Gillar karusell-till-karusell bäst, lite mer teklniskt och inte så cojones-krävande...

En dag var det, ja. Min polare Mange skulle dock stanna två dagar till då han bokat plats på DN Events trackday de följande två dagarna. Dessvärre fick han trubbel med bilen så vi sa att vi körde båda två med min bil, det var open pit så körtid skulle inte vara något problem. Dagen började dock hos Manthey för att sätta på nya Trofeo R, den här gången i rätt dimension...

Sagt och gjort, vi körde om vartannat hela dagen och bytte plats vi förarsätet i min bil. Så skoj och utvecklande, det är ovärderligt att ha någon i högersätet som har ett antal Scuderior och några hundra NS-varv under bältet! Min personliga "win" var att hålla fullt genom Lauda Links, alltså hela vägen från Ex-Mühle till Bergwerk. Kändes som jag lärde mig massor den här dagen. Tyvärr var det många som inte höll sig på det svarta så det blev en del av den här varan:

Men vi fick körning så det räckte och det här var en av höjdpunkterna bankörningsmässigt de senaste åren.

Otroliga bilder av Jochen och gänget på Frozenspeed. 😍

Dagen därpå regnade mer eller mindre bort och Jonas och jag hade en till sak planerad på vägen hem - trackday på Bilster Berg! Det är en bana som jag varit sugen på att testa ganska länge och nu blev det av. Kul som tusan, massor av höjdskillnader, kolla bilden på Jonas 964 nedan. Superfin annläggning dessutom.

Tyvärr hade det regnat jättemycket och min Trofeo R var USLA i vätan! Blev ifrånkörd av Jonas som ingenting och tyckte jag höll på att snurra i varenda kurva. Code Brown, innan jag fick justera ned tempot till gångfart.

Trots det skoj, skulle vilja komma tillbaka nån mer gång och kan rekommenderas som pit stop till/från Ringen. Locals kom fram till oss och tittade storögt på GT4:an, det var en lokal klubb som anordnade och de flesta var ganska unga. Jag var tvungna att berätta för dem att det borde vara 964 RS de tittade på istället, oddsen att de skulle få se en sån på bana igen är nog så nära noll att det inte är mätbart.

Hemfärden efter det var utan överraskningar. På det hela en riktig håll käften-resa - goda vänner, schyssta bilar, road trip, nya banor. 💞

Jag hann med en till bankörning till, Gotland Ring i mitten av oktober. Lite kallare och lite blötare än vanligt men samma gamla 7,3 km-slinga. Dit kom jag med Bilstein Clubsport dämparna på, det blev helt klart en ny dimension av dämparprestanda.

Den stora behållningen den helgen var dock att bytlånas lite bilar. Jag hamnade först i en 991 GT3. Snacka om lättillgänglig prestanda, och vilken drivlina sen! 😍 Efter det två slicks-bilar - en 996 GT3 Cup, vilken vild resa! Kortstegad växellåda, klassisk urstark Mezger-motor, chassi som ett strykjärn. Hur cool som helst. Slutligen 981 GT4 Clubsport, tävlingsvarianten av min med PDK och lättad några kilo. Det här sådde ett frö, kände jag. Gatbil med stor motor och PDK, rå tävlingsbil helt utan lull-lull eller nånting mitt emellan? 🤔

Bilen hamnade i vintervila och för första gången på länge så hade jag ingenting som behövde/skulle fixas. Ut igen på våren till Gelleråsen.

Det skulle visa sig bli den sista banåkningen med denna bilen. Det där fröet som såddes på Gotland med 991 GT3/996 GT3 Cup/981 GT4 Clubsport hade på nåt sätt liksom växt och när jag körde Manges 982 GT4 med PDK föll bitarna på plats - jag saknade PDK-lådan... Jag vet, "save the manuals" och allt sånt men just nu får nån annan stå för räddandet. Jag kommer säkert att ångra mig vid någon punkt men det har inte hänt än...

Så bilen är såld och ersatt med en annan. Hint: det finns minst en bild på den i den här tråden...

Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Kul läsning! Vilken schysst resa! Jag har ju haft turen att få köra Bilster Berg jag också, den är riktigt skoj!

Jönköping
Här sen Sep 2004

Cayman med PDK? Kanske i tävlingsutförande? 👌

Porsche 996 GT3 Cup 2004
Citera
jonblo
stockholm
Här sen Feb 2011

Re:

JohnC skrev:
Cayman med PDK? Kanske i tävlingsutförande? 👌

Fel, den har han inte huggit 😉

Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Det finns fler ledtrådar i andra trådar

Här sen Okt 2013

Trådstartare

Jag ska samla mig och lägga upp en ny tråd snart...

Tord
Ekerö
Här sen Jun 2004

Kul läsning! Tack för att du delar med dig om dina eskapader!

Porsche Cayman GT4 -16
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6
7 besök senaste veckan (12669 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande