Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Generator och värme.
1 besök senaste veckan (434 totalt)
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2242


Trådstartare
Var ute och körde men 924 busbil i långsam trafik, då blir det väldigt varmt under huven. JAg såg att spänningen sjönk och till slut så låg den på eller strax under 12 volt.
Stannade då, öppnade huven kollade om jag kunde se något, såg inget uppenbart. Men jag lät i alla fall bilen stå i ~20 minuter tills trafiken lättade något och då körde jag vidare.
Då laddade den helt plötsligt i princip fullt ett tag, fortfarande under lite långsam trafik så sjönk laddningen igen, dock inte till samma nivå.

Är det "vanligt" att generatorer är värmekänsliga*, eller inbillar jag mig och problemet är något annat?

Generatorn i fråga är den lilla universella från Biltema.

*hade ingen termometer, men den var för varm att ta på, knappt nuddbar.

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo)
Citera
Bamsefar
Lidingö
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2917

Namndispens
Namndispens

Vart sitter batteriet i bilen?

_________________
Lars H
Bamsefar kan vara närmare än du tror....
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2242


Trådstartare
Bamsefar skrev:
Vart sitter batteriet i bilen?


Mellan motorrum och vindruta. Det är lite öppet mellan motorrummet och batteriet, men samtidigt nästan öppet mellan batteri och värden utanför.

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo)
Citera
Bamsefar
Lidingö
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2917

Namndispens
Namndispens

Jag skulle gissa att batteriet tar laddning sämre i värmen och att det är det du noterat...

_________________
Lars H
Bamsefar kan vara närmare än du tror....
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2242


Trådstartare
Bamsefar skrev:
Jag skulle gissa att batteriet tar laddning sämre i värmen och att det är det du noterat...


Intressant synvinkel, så kan det ju vara. Skulle testa att hålla koll på temperaturen runt batteriet.

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo)
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8040



Bamsefar skrev:
Jag skulle gissa att batteriet tar laddning sämre i värmen och att det är det du noterat...


Funkar det verkligen så? Generatorns output voltmässigt brukar ju ligga på 14 volt eller lite mer för att mata batteriet och voltmätaren mäter ju bara högsta tillgängliga spänningen oavsett om den kommer från generatorn eller batteriet. Detta torde tyda på att generatorn eller laddregulatorn tar stryk i värmen. (generatorn bryr ju sig inte om batteriet tar laddningen eller inte, den mosar ut 14,3-14,7 volt oavsett om batteriet är stendött eller inte)

Jag skulle försöka upprepa körfallet med ta med en multimeter och mät direkt på generatorn vad du får ut från den. Värme och "billiga" komponenter kan ju ge intressanta effekter.
Citera
Bamsefar
Lidingö
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2917

Namndispens
Namndispens

Jag kan bara referera till hur min f.d. Ferrari FF brände batterier pga värmen. Och det faktum att just batterispäningen var indikerad lägre och lägre ju mera bränt batteriet vart. Så ja värme och batteri är inte en match made in heaven.

Men det finns säkert flera möjliga felkällor.

_________________
Lars H
Bamsefar kan vara närmare än du tror....
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2242


Trådstartare
Googlade lite nyss. Ju högre tempereratur destå lägre spänning vill batteriet ha vid samma laddningsgrad. 24 mV lägre per grad C.
Men generatorn vet ju inte tempen på batteriet (så smart är inte detta bygge) så den borde ju bara överladda och i förlängningen förstöra batteriet.

Men batteriladdning är grekiska för mig, batteriets spänning kanske sjunker och tar med sig generatorn ner med ökad värme.
Jag förstår inte hur en generator fungerar Själva generatorn ett antal tampar förutom gen grova, en till laddnings lampan i instrumenteringen och en gick till batteriet i någon förenklad koppling.

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo)
Citera
blixten
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1503

Namndispens
Namndispens

Ursäkta trådstöld. "Intressant" att en italiensk bils batteri, Ferrari, inte tål värme så bra.

_________________
Johan B
Citera
Bamsefar
Lidingö
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2917

Namndispens
Namndispens

blixten skrev:
Ursäkta trådstöld. "Intressant" att en italiensk bils batteri, Ferrari, inte tål värme så bra.


Mmm 7 år och 4 batterier typ. A 10 kkr per byte....

_________________
Lars H
Bamsefar kan vara närmare än du tror....
Citera
Janne O
Falkenberg
Här sen Jul 2004
Inlägg: 132



Sitter generator på originalplatsen?
Det är rätt varmt där under grenröret så därför hade originalgeneratorn en kåpa som ledde in kalluft. Antar att generatorerna tenderade att ge upp i värmen.

_________________
Janne Ojanen
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5742



Jag har absolut upplevt att varm generator = dålig laddning = i längden trasig generator. Speciellt med Biltemas lilla. Den jag hade, 45A, för kanske 10 år sedan, var marginell även när den var hel i en bil med elektriska bränslepumpar och lite sånt.

Jag flyttade generatorn till motorns "kalla" sida och bytte till en "riktig" generator på typ 95A från en Suzuki. Inga problem sedan dess :-)

Senast i somras gjorde jag SFRO-besiktning på en bil (med 2JZ) som led av samma problem.

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2242


Trådstartare
Janne O skrev:
Sitter generator på originalplatsen?
Det är rätt varmt där under grenröret så därför hade originalgeneratorn en kåpa som ledde in kalluft. Antar att generatorerna tenderade att ge upp i värmen.


therealpinto skrev:
Jag har absolut upplevt att varm generator = dålig laddning = i längden trasig generator. Speciellt med Biltemas lilla. Den jag hade, 45A, för kanske 10 år sedan, var marginell även när den var hel i en bil med elektriska bränslepumpar och lite sånt.

Jag flyttade generatorn till motorns "kalla" sida och bytte till en "riktig" generator på typ 95A från en Suzuki. Inga problem sedan dess :-)

Senast i somras gjorde jag SFRO-besiktning på en bil (med 2JZ) som led av samma problem.


Det var ju bra att få det bekräftat.
Tror denna generatorn är på 60A, det borde vara tillräckligt. Tror inte Biltema har den kvar så jag får väl leta upp något annat , helst något som passar på samma ställe...

Generatorn är flyttad till den "kalla" sidan då den satt i vägen för grenrör och snigel....

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo)
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2242


Trådstartare
Browsade på Biltema, trots varningar för billiga generatorer...
Hittade en liknande, 65A, men den har ett fläkthjul bakomför remskivan.
Det borde ju hjälpa till ur värmesynpunkt.

https://www.biltema.se/bil---mc/bilreservdelar/elsystem/generatorer/ge . . . .

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo)
Citera
Kadett4wd
Ludvika
Här sen Dec 2005
Inlägg: 1759



Litet minne.
Förr då jag hade lite bilstereofetish(som blossat upp igen) så hadjag en Ascona B fullpreppad i massa ljud.
Jag noterade då att Delco remy generatorn laddade bättre då den var varm jämfört med Bosch generatorn., båda på 65ah

Och nu i lite modernare tid, så ser jag på min pickup(chevrolet colorado) att de har en snorkel oem som går från generatorn till framför kylaren.
Samt vissa bilar har ju mer avancerad kylning såsom vattenkylning på generatorn.

Så givetvis märks skillnad, ju högre last på kopparen desto mera motstånd, och amperen går bara ut i värme istället för ut i kablen, enkelt förklarat.

_________________
Patrick Wetterskog
Citera
Skruva banåkabil
Generator och värme.
1 besök senaste veckan (434 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande