Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Trims VS Väghåll? Svar: Bromsar!
<<   1, 2, 3, 4, 5   >>
1 besök senaste veckan (14413 totalt)
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



Magnus Thomé skrev:
Men jag tycker det låter lite skumt

Men även det här förbryllar mig:
"När jag rullar ut på nästa pass så är pedalen lite mjuk den första inbromsningen men sen är det som vanligt."


Det där tolkar jag som att bromsarna kylts av när ilen stått stilla och diverse värmeexpanderad metall och bromsvätska och krympt ihop igen, då får man trampa lite extra första gången

_________________
Pär Hylander
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



beepbeep skrev:
För er som åker 911 Turbo, titanplattor mellan bromskolvar och belägg hjälper mot överhettning av bromsvätska.

Man ska naturligtvis ha i åtanke att titanplattor inte hjälper vid överhettning av belläggen, enda dom gör är att isolera kolvar (pga. titans dåliga värmeledningsförmåga).

Mvh.


Det där låter lite snurrigt tycker jag, visserligen stämmer säkert tabellen att titan leder värme sämre än många metaller, med det leder säkert värme väldigt mycket bättre än mycket annat, t.ex isolerplattor som är tillverkade för just sådana ändamål, som isolering där det är höga tryck.

Jag misstänker att våra kära grannar på andra sidan Atlanten som återigen gjort ett materialval som låter coolt

Ska kolla upp värmeledningstal för garanterat ändamålsenligt material på jobb på måndag! Som vanligt finns ju risken att jag har helfel, det har liksom hänt förr..... Denna gången kan t.ex mitt resonomang falla på att det blir så j*kla varmt att dom isolermaterialen som tål trycken inte tål tempen! Hur mycket temp kan det bli på baksidan av belägget?

_________________
Pär Hylander
Citera
Staffan Bergholm
Täby
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2324



Karlsson skrev:
staffanbe skrev:
Kör med Porsche orginal belägg, kommer inte ihåg vad dom heter.
Min kompis körde med Performance Friction (likadan bil) och hade exakt samma problem och symptom.


kanske är ute och seglar: textar?


Jepp, Textar är det dom heter, men som sagt samma symptom med Performance Friction.

Jag tycker själv att det borde vara bromsvätskan, brukar finnas lite luft i systemet efter ett banmöte, det borde väl komma av att det kokat ?

Det brukar det droppa bromsvätska ur "överfyllningsröret" också, vet inte om det är en ledtråd, men det skulle iofs kunna vara pga av det "skvimpar" ?

Jag upplever inte att bromsarna tar sämre, behöver baras "pumpas" lite innan det funkar som det ska. Kan det vara något problem med bromstrycket ?

Varför avslutar jag varje mening med ett frågetecken ?

_________________

Staffan Bergholm, 911 TURBO -91
Citera
Spiidfriik
Piteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 293



Min erfarenhet av kokad bromsvätska är att den blir helt SVART och luktar j-vel, samt att man tappar allt vad bromsar heter även sedan den svalnat.

_________________
Daniel Sundström
Nissan Skyline GT-R R33 -95
Toyota Celica GT-Four ST205 JDM -94
Eagle Talon TSi AWD G1B
Aprilia RSV Mille R -02
Citera
bmwsson

Här sen Jan 2003
Inlägg: 1043



Trims VS Väghåll? Svar: Bromsar!

Jag har också samma fenomen eller rättare sagt, jag trodde det var normalt. Efter en dag på banan blir pedalen mjuk men bromsarna är fortfarande bra. Dagen efter är det normalt. Kanske kan vara någonting med huvudbromscylindern.

Det har varit likadant i över 2 år vare sig det har varit original belägg eller bättre. Jag har bytt till stålomspunna och renoverat oken, dessutom använder jag motuls bromsvätska. Körde första året med vanlig bromsvätska utan problem men då luftade jag alltid genom oken efter varje bankörning.

Jag har aldrig haft problem med vare sig glasering, fadening eller överhättning. Det beror antagligen på att jag bromsar som jag kör, BRUTALT.

_________________
bmw bmwsson
Citera
Micke Fredriksson
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2295



staffanbe skrev:
Karlsson skrev:
staffanbe skrev:
Kör med Porsche orginal belägg, kommer inte ihåg vad dom heter.
Min kompis körde med Performance Friction (likadan bil) och hade exakt samma problem och symptom.


kanske är ute och seglar: textar?


Jepp, Textar är det dom heter, men som sagt samma symptom med Performance Friction.




Textar- precis, men? När jag köpte mina Porsche GT3 ok till pv:n "blev fö. för stora" av Daniel Spinola som kör någon form av racing med Porsche. Sa han, att han skickar med orginal "Pagid" belägg till oken, vilka det stod TEXTAR på och Porsche/textar på kartongen. Jag förstod som att det var Pagid som gjorde beläggen till Porsche. Men jag kan ha missuppfattat honom
Lite OT men. Det finns även Textar klossar till Volvo 140. De skall klara lite högre temeraturer "och godkänner bilen till 180hk"..

_________________
Datsun 240z vq35de
Escort MK1 cosworth turbo -68
Escort MK1 16v turbo+kompressor -74
Mride C42 TURBO sportscar
Mride T42 TURBO trike.
Citera
blixten
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1682

Namndispens
Namndispens

Är det förresten någon som vet om det sälj motul rbf 600 någonstans i Göteborg med omnejd?

/Johan

_________________
Johan B
Citera
Karlsson
Vaggeryd
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1848



blixten skrev:
Är det förresten någon som vet om det sälj motul rbf 600 någonstans i Göteborg med omnejd?

/Johan


nu så är jag ute och seglar geografiskt. Men quattro.se har sådan olja för 72 kr halvlitern. Men det ligger i el stockholmo så de hjälpte kanske inte dig så mycket

_________________
/Andreas Karlsson
Camaro V8TC
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8463



Magnus Thomé skrev:
Men jag tycker det låter lite skumt
Speciellt det här:
"Efter ett banmöte är pedalen mjuk i någon dag eller så sen är allting som vanligt."
Men även det här förbryllar mig:
"När jag rullar ut på nästa pass så är pedalen lite mjuk den första inbromsningen men sen är det som vanligt."


Exakt så här känner jag också!

Mvh /Micke

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
Stacke
Vaggeryd
Här sen Nov 2002
Inlägg: 341



Min syn på problemet med den mjuknande pedalen är som Johann är inne på; kokande bromsolja. När oljan börjar kokar så kommer det sannolikt in luft i systemet som även skulle förklara droppandet ur 'överfyllningsröret' då luften tränger upp genom systemet. Luft i systemet kan även komma från otäta packningar, men det låter som oljan kokar.

När beläggen fadar så blir pedalen oftast inte mjuk, utan det känns mest som att det 'tuggar' utan att bromsa. Däremot genereras mkt värme vid detta tillstånd så ett mer värmetåligt belägg kan vara en lösning tillsammans med reviderad bromsteknik. I detta fallet låter det dock mer som att problemet är bilmodell-relaterat. Bättre olja än Castrol SRF
finns inte att köpa för pengar vad jag vet.

Har du luftat någongång mellan passen eller bara före varje träff? oftast kan man se att oljan har kokat då den får svarta/bruna utfällningar (lite beroende på oljan). Nyfiken på vem kompisen är som har haft samma problem med PFC belägg, eftersom jag inte hört något om detta.

_________________
Per Stacke
323ti E36
M3 E36
Citera
Staffan Bergholm
Täby
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2324



Stacke, har inte luftat någon gång mellan passen.
Mycket lite fällning i vätskan som jag tappar ur vid luftningen, kanske 1-3 st mycket små "flingor".

Det man är lite nervös för är att tappa bromskraften helt.
Vill inte vara med om samma upplevelse som föraren av en gul 993 C2 förra säsongen på Mantorp. När det var 125m kvar av flygrakan så gick bromspedalen i botten, han hade ca 200 km/h när han dök in i leka-kulorna. Jag såg inga märken på bilen efteråt, helt ofattbart.

Patrik var den som köpte belägg av dig, hans 964 turbo är numera i bilhimlen (eller Västerås) efter en snurr som vare sig var hans eller beläggens fel. Han är numera lycklig ägare av en 964 RS.

BTW Perka på Podium Racing tycker att Castrol SRF smakar sämst av alla bromsvätskor han smakat
Själv tycker jag att priset är det som är mest motbjudande.

_________________

Staffan Bergholm, 911 TURBO -91
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3457



Bromsvätskor innehåller estrar som är starkt giftiga och bör inte ens komma i kontakt med skinnet.

Sväljning kan ge upphov till allvarliga konsekvenser.

_________________
G o r a n A m c o f f
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



Stacke skrev:
När oljan börjar kokar så kommer det sannolikt in luft i systemet som även skulle förklara droppandet ur 'överfyllningsröret' då luften tränger upp genom systemet. Luft i systemet kan även komma från otäta packningar, men det låter som oljan kokar. .


Intressant! Men jag förstår inte hur de hänger ihop, varför kommer det in luft iom att bromsvätskan kokar?

_________________
Pär Hylander
Citera
Mattias Hellöre
Insjön
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1084



Kanske med tiden då bromsvätskor är hygroskopiska d.v.s de är vattenupptagande, vatten expanderar 4x sin egen volym när det blir till ånga.

En teori bara

_________________
Kör cheva numer.
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4121



Pär Hylander skrev:
Stacke skrev:
När oljan börjar kokar så kommer det sannolikt in luft i systemet som även skulle förklara droppandet ur 'överfyllningsröret' då luften tränger upp genom systemet. Luft i systemet kan även komma från otäta packningar, men det låter som oljan kokar. .


Intressant! Men jag förstår inte hur de hänger ihop, varför kommer det in luft iom att bromsvätskan kokar?


När vätska kokar så blir det bubblor och bl a eftersom systemet står under tryck och är hyfsat tillslutet så kommer inte dessa bubblor ut.
Citera
Micke Fredriksson
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2295



Bubblorna i oljan innehåller en gas. Gasen frigörs från oljan likt syre frigörs från vatten, när oljan blir tillräckligt varm "kokar". Gasen kan inte ta vägen någonstans eftersom den ligger i en tät ledning. Detta medför att den bildar gasfickor i ledningen som funkar som fjädrar i systemet, eftersom gasen komprimeras MKT lättare än olja. Oljan som ligger närmare värmekällan (oket) kan inte fördela värmen vidare till resten av systemet då gasfickan funkar som isolering, och medför att oljan inte kan göra sig av med värmen- och i sin tur utvecklar MER gas... Osv.

_________________
Datsun 240z vq35de
Escort MK1 cosworth turbo -68
Escort MK1 16v turbo+kompressor -74
Mride C42 TURBO sportscar
Mride T42 TURBO trike.
Citera
Morty
NYC
Här sen Jan 2003
Inlägg: 370



OK, så det är Castrol SRF som är den "bästa" bromsvätskan, eller???

_________________
Mårten Olsson
PCS 7003
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4121



Morty skrev:
OK, så det är Castrol SRF som är den "bästa" bromsvätskan, eller???


Ja.
Citera
Morty
NYC
Här sen Jan 2003
Inlägg: 370



Vicken tur att jag har en liter sånn hemma då!!!!!!!!! (tack för tipset förresten!)

Nu skall jag bara få på nya RS -92 skivor/belägg fram...ty de gamle har spruckit!

_________________
Mårten Olsson
PCS 7003
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



Pär Hylander skrev:
Stacke skrev:
När oljan börjar kokar så kommer det sannolikt in luft i systemet som även skulle förklara droppandet ur 'överfyllningsröret' då luften tränger upp genom systemet. Luft i systemet kan även komma från otäta packningar, men det låter som oljan kokar. .


Intressant! Men jag förstår inte hur de hänger ihop, varför kommer det in luft iom att bromsvätskan kokar?


Hej!

Flera svar, men svaren förklarar ju vad kokning är för något, inte hur luft kommer in i systemet!

Eller avses igentligen vattenånga när man skrev luft?

_________________
Pär Hylander
Citera
Whitewheels
Långviken - Umeå
Här sen Jan 2003
Inlägg: 156



Såg tidigare i denna tråd bromskylnings-projektet. Jag gjorde något likande på Subban. Har dock tagit bort dom i förebyggande syfte under vintern o ska dit med nya aluminiumiserade förvärmingsrör ist. för PVC-rör nu i vår.
......nää,hittade inte bilden på det. Ska fixa. Jag kopierade i stort sett Scoobymanias bromskylsats fast jag tog luften från det lilla luftintagt som finns i framspoilern på Impreza my99-00.
Visste ej att luften ska till navet av skivan så det blir det nästa gång. Hade det dock på känn för jag har kollat mycket på sk. "flytande"-skivor(asså med bells) o dom klarar ju högre temp,.........ja ja nog om detta.
Jag har då beställt Castrol SRF för första gången(har alltid annars kört med AP 550). Billigast i stan blev 417kr/L
Synd att det inte fanns titan-plattor till Impreza-bromsoken thumbs down
Håller med en av föregående talare som hade symtomet att bromsarna blir "normala" förns efter ett par dagar efter en banträff, samma här! Ändå så luftar jag alltid innan en ban-dag.

_________________
Glenn Levisson - Långviken
Nissan Skyline GT-R
Citera
Allmänt banåkaforum
Trims VS Väghåll? Svar: Bromsar!
<<   1, 2, 3, 4, 5   >>
1 besök senaste veckan (14413 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande