Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5 >> 1 besök senaste veckan (14413 totalt) |
Det där tolkar jag som att bromsarna kylts av när ilen stått stilla och diverse värmeexpanderad metall och bromsvätska och krympt ihop igen, då får man trampa lite extra första gången ![]() _________________ Pär Hylander |
||||||
Det där låter lite snurrigt tycker jag, visserligen stämmer säkert tabellen att titan leder värme sämre än många metaller, med det leder säkert värme väldigt mycket bättre än mycket annat, t.ex isolerplattor som är tillverkade för just sådana ändamål, som isolering där det är höga tryck. Jag misstänker att våra kära grannar på andra sidan Atlanten som återigen gjort ett materialval som låter coolt ![]() ![]() Ska kolla upp värmeledningstal för garanterat ändamålsenligt material ![]() ![]() _________________ Pär Hylander |
||||||
Jepp, Textar är det dom heter, men som sagt samma symptom med Performance Friction. Jag tycker själv att det borde vara bromsvätskan, brukar finnas lite luft i systemet efter ett banmöte, det borde väl komma av att det kokat ? Det brukar det droppa bromsvätska ur "överfyllningsröret" också, vet inte om det är en ledtråd, men det skulle iofs kunna vara pga av det "skvimpar" ? Jag upplever inte att bromsarna tar sämre, behöver baras "pumpas" lite innan det funkar som det ska. Kan det vara något problem med bromstrycket ? Varför avslutar jag varje mening med ett frågetecken ? ![]() _________________ ![]() Staffan Bergholm, 911 TURBO -91 |
||||||
Min erfarenhet av kokad bromsvätska är att den blir helt SVART och luktar j-vel, samt att man tappar allt vad bromsar heter även sedan den svalnat.
_________________ Daniel Sundström Nissan Skyline GT-R R33 -95 Toyota Celica GT-Four ST205 JDM -94 Eagle Talon TSi AWD G1B Aprilia RSV Mille R -02 |
||||||
Trims VS Väghåll? Svar: Bromsar!
Jag har också samma fenomen eller rättare sagt, jag trodde det var normalt. Efter en dag på banan blir pedalen mjuk men bromsarna är fortfarande bra. Dagen efter är det normalt. Kanske kan vara någonting med huvudbromscylindern. Det har varit likadant i över 2 år vare sig det har varit original belägg eller bättre. Jag har bytt till stålomspunna och renoverat oken, dessutom använder jag motuls bromsvätska. Körde första året med vanlig bromsvätska utan problem men då luftade jag alltid genom oken efter varje bankörning. Jag har aldrig haft problem med vare sig glasering, fadening eller överhättning. Det beror antagligen på att jag bromsar som jag kör, BRUTALT. ![]() _________________ bmw bmwsson |
||||||
Textar- precis, men? När jag köpte mina Porsche GT3 ok till pv:n "blev fö. för stora" av Daniel Spinola som kör någon form av racing med Porsche. Sa han, att han skickar med orginal "Pagid" belägg till oken, vilka det stod TEXTAR på och Porsche/textar på kartongen. Jag förstod som att det var Pagid som gjorde beläggen till Porsche. Men jag kan ha missuppfattat honom ![]() Lite OT men. Det finns även Textar klossar till Volvo 140. De skall klara lite högre temeraturer "och godkänner bilen till 180hk".. _________________ Datsun 240z vq35de Escort MK1 cosworth turbo -68 Escort MK1 16v turbo+kompressor -74 Mride C42 TURBO sportscar Mride T42 TURBO trike. |
||||||
nu så är jag ute och seglar geografiskt. Men quattro.se har sådan olja för 72 kr halvlitern. Men det ligger i el stockholmo så de hjälpte kanske inte dig så mycket ![]() _________________ /Andreas Karlsson Camaro V8TC |
||||||
Exakt så här känner jag också! Mvh /Micke _________________ Mvh/Micke Regnell ![]() |
||||||
Min syn på problemet med den mjuknande pedalen är som Johann är inne på; kokande bromsolja. När oljan börjar kokar så kommer det sannolikt in luft i systemet som även skulle förklara droppandet ur 'överfyllningsröret' då luften tränger upp genom systemet. Luft i systemet kan även komma från otäta packningar, men det låter som oljan kokar.
![]() När beläggen fadar så blir pedalen oftast inte mjuk, utan det känns mest som att det 'tuggar' utan att bromsa. Däremot genereras mkt värme vid detta tillstånd så ett mer värmetåligt belägg kan vara en lösning tillsammans med reviderad bromsteknik. I detta fallet låter det dock mer som att problemet är bilmodell-relaterat. Bättre olja än Castrol SRF finns inte att köpa för pengar vad jag vet. Har du luftat någongång mellan passen eller bara före varje träff? oftast kan man se att oljan har kokat då den får svarta/bruna utfällningar (lite beroende på oljan). Nyfiken på vem kompisen är som har haft samma problem med PFC belägg, eftersom jag inte hört något om detta. _________________ Per Stacke 323ti E36 M3 E36 |
||||||
Stacke, har inte luftat någon gång mellan passen.
Mycket lite fällning i vätskan som jag tappar ur vid luftningen, kanske 1-3 st mycket små "flingor". Det man är lite nervös för är att tappa bromskraften helt. ![]() Vill inte vara med om samma upplevelse som föraren av en gul 993 C2 förra säsongen på Mantorp. När det var 125m kvar av flygrakan så gick bromspedalen i botten, han hade ca 200 km/h när han dök in i leka-kulorna. Jag såg inga märken på bilen efteråt, helt ofattbart. Patrik var den som köpte belägg av dig, hans 964 turbo är numera i bilhimlen (eller Västerås) efter en snurr som vare sig var hans eller beläggens fel. Han är numera lycklig ägare av en 964 RS. BTW Perka på Podium Racing tycker att Castrol SRF smakar sämst av alla bromsvätskor han smakat ![]() Själv tycker jag att priset är det som är mest motbjudande. _________________ ![]() Staffan Bergholm, 911 TURBO -91 |
||||||
Intressant! ![]() ![]() _________________ Pär Hylander |
||||||
När vätska kokar så blir det bubblor och bl a eftersom systemet står under tryck och är hyfsat tillslutet så kommer inte dessa bubblor ut. |
||||||
Bubblorna i oljan innehåller en gas. Gasen frigörs från oljan likt syre frigörs från vatten, när oljan blir tillräckligt varm "kokar". Gasen kan inte ta vägen någonstans eftersom den ligger i en tät ledning. Detta medför att den bildar gasfickor i ledningen som funkar som fjädrar i systemet, eftersom gasen komprimeras MKT lättare än olja. Oljan som ligger närmare värmekällan (oket) kan inte fördela värmen vidare till resten av systemet då gasfickan funkar som isolering, och medför att oljan inte kan göra sig av med värmen- och i sin tur utvecklar MER gas... Osv.
_________________ Datsun 240z vq35de Escort MK1 cosworth turbo -68 Escort MK1 16v turbo+kompressor -74 Mride C42 TURBO sportscar Mride T42 TURBO trike. |
||||||
Hej! Flera svar, men svaren förklarar ju vad kokning är för något, inte hur luft kommer in i systemet! ![]() Eller avses igentligen vattenånga när man skrev luft? ![]() _________________ Pär Hylander |
||||||
Såg tidigare i denna tråd bromskylnings-projektet. Jag gjorde något likande på Subban. Har dock tagit bort dom i förebyggande syfte under vintern o ska dit med nya aluminiumiserade förvärmingsrör ist. för PVC-rör nu i vår.
......nää,hittade inte bilden på det. Ska fixa. Jag kopierade i stort sett Scoobymanias bromskylsats fast jag tog luften från det lilla luftintagt som finns i framspoilern på Impreza my99-00. Visste ej att luften ska till navet av skivan så det blir det nästa gång. Hade det dock på känn för jag har kollat mycket på sk. "flytande"-skivor(asså med bells) o dom klarar ju högre temp,.........ja ja nog om detta. Jag har då beställt Castrol SRF för första gången(har alltid annars kört med AP 550). Billigast i stan blev 417kr/L ![]() Synd att det inte fanns titan-plattor till Impreza-bromsoken ![]() ![]() Håller med en av föregående talare som hade symtomet att bromsarna blir "normala" förns efter ett par dagar efter en banträff, samma här! Ändå så luftar jag alltid innan en ban-dag. _________________ Glenn Levisson - Långviken Nissan Skyline GT-R |
||||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5 >> 1 besök senaste veckan (14413 totalt) |