Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 9 besök senaste veckan (37373 totalt) |
Re:
Just nu försöker jag hitta bilder på motorn XU10J2TE så jag kan lokalisera generator och startmotor. Att nå underifrån är såklart lite begränsat med alla klockor ![]() Ja jag har hört att vulkningen inte är att lita på. Men är det nödvändigt att låsa drevet när det är en 8v ? Tänkte om man nollar motorn ( ser till att alla kolvarna är i samma höjd ), märker upp dreven, släpper remmen utan risk för "sallad" som du säger, byter rem, vattenpump och löphjul och ser till att kammen kommer tillbaka på sin uppmärkta plats? Eller ligger det alltid en spänning på drevet så det är "omöjligt" att göra utan låsning? Att jag frågar så specifikt är för att komma åt att borra en låsningspunkt för bult i motorn känns svårt med alla klockor m.m. ivägen. _________________ Per Pettersson |
||||||
Man uppdaterar inte på några månader, och så kommer det en massa bra info i tråden! Alex har definitivt bättre koll på kamremsbytet; jag har ett kit liggande som jag ska ta tag i "snart", jag börjar misstänka att det blir lagom till att jag bygger ihop nya motorn ...
Ur huvudet borde det gå ganska enkelt att komma åt startmotorn, men att generatorn nog är mycket svårare utan att öppna huven. Jag kan försöka ta bilder när jag är ute i garaget i veckan! Stötfångaren är demonterad för tillfället, men det borde inte ändra vilken tillgång man har till delarna. _________________ MVH/ Fredrik Henriksson "But this car is full of my two least favorite things: rust and electrical issues." / _\_(ツ)_/_ Dork @ GRM Forum |
||||||
Re:
Jag kan uppgradera erbjudandet - du kan få motorn och bråtet gratis om du hämtar under veckan. ![]() _________________ ![]() Ibland kör jag bana. Fast rätt sällan ändå. |
||||||
Re:
Vad kan en sådan historia frambringa för effekt och vrid jämfört med en XU10J2TE där man pyser upp turbon, spridarna, bränslepumpen och byter till kamaxel från en 205 gti ? _________________ Per Pettersson |
||||||
Re:
Lite långt bort, även om det vore kul att bygga något herregösses-effekt vid sidan om i lugn och ro och sedan hinka i när det är klart. Men ska nog först fokusera på att: Komma in i bilen, byta kamrem och besikta, rost/lack-laga, plugga hålen i hjulhusen, börja åka bana och lära mig bilen och hur man kör bana. Då det är en 1997, ska man behöva vara orolig att stötdämperiet hoppar ur och knögglar huven? Fast blir det inte "värre" än så, så blir det väl anledning till glasfiberhuv som ersättande och lättning ![]() _________________ Per Pettersson |
||||||
Re:
Stötdämparna i sig är sällan något problem (det är ju LHM, så de kan det inte vara något fel med! Så är det alldeles bestämt, inga hydraulikprylar har någonsin havererat. Nejdå), men fjäderbensfästena/tornen är lite läskiga eftersom gummivulkningen kan separera och infästningen kan rosta sönder. Det verkar vara generellt på både Xantia och XM, och ganska oavhängigt årsmodell. Det bästa är att inspektera dem och se hur skicket på dem är. Det finns en del begagnade i bra skick att köpa, och det finns ett om jag minns rätt litauiskt företag som renoverar dem. Jag har det antecknat någonstans vad företaget heter, men jag vet att det finns på Citroënakuten om inget annat. _________________ MVH/ Fredrik Henriksson "But this car is full of my two least favorite things: rust and electrical issues." / _\_(ツ)_/_ Dork @ GRM Forum |
||||||
Hur ställer sig en TCT mot en V6 i total vikt och viktfördelning? Rent spontant känns det som att v6 är tyngre och mer vikt över framhjulen = mer understyrning?
Och hur vad har du gjort för att lätta bilen? Hur många kilo har du skalat bort? _________________ Per Pettersson |
||||||
Re:
V6 är nog tyngre, men jag skulle inte tro att det är mycket det skiljer i slutändan: V6an är alublock och -toppar, medan TCT är gjutjärn rakt igenom. Turbon och tryckrören är inte heller lätta, på något vis. Det bilen behöver för att sluta understyra, är nog en bromsad diff, oavsett motorval. Vid instyrning kan man ändå rotera aktern genom trailbreaking ganska bra (jag jobbar fortfarande på att lära mig göra detta konsekvent), men ut ur kurvorna finns inte mycket att göra. Vad gäller lättning har jag nog bara tagit bort några enstaka kilo, i ratt och stol. I övrigt är allting original. Mer skall dock komma, för att få ned bilen på mer acceptabel vikt. _________________ MVH/ Fredrik Henriksson "But this car is full of my two least favorite things: rust and electrical issues." / _\_(ツ)_/_ Dork @ GRM Forum |
||||||
Re:
Tyvärr inte, skulle jag säga. Mer med ägaren: jag har gått och blivit doktor, och fått lite jobbuppgifter som tagit alldeles för mycket tid. Men nu är det väl dags att ta tag i det hela. Första målet blir att få bilen besiktningsbar, och sedan får jag jobba på en ny motor/drivlina. Jag får se om det blir körning i år, men nästa år ska den ut och vara jobbig på banorna igen! _________________ MVH/ Fredrik Henriksson "But this car is full of my two least favorite things: rust and electrical issues." / _\_(ツ)_/_ Dork @ GRM Forum |
||||||
Re:
Grattis! _________________ Magnus Wennerberg Porsche 911 Targa -77 (originalish) Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana) Porsche 924 -79 (busbil för gata) Porsche 931 -79 |
||||||
Re:
Det där gick ju ... sådär. Under tiden har jag funderat, letat i förråden, och kontaktat SFRO. Mest funderat. Nu finns i alla fall någonting som liknar framsteg.
Först detta: jag hämtade ju motorn från Meantek. Har det någonsin suttit en XU9 i en Xantia? Nope, men det ska väl gå att lösa. Jag behöver bara fixa ett grenrör, eftersom turbon med nuvarande grenrör sitter precis där jag har LHM-tanken. Som är i plast. Fylld med olja. Högst okompatibelt med en lagom stressad turbo, tänker jag. Men jag har ju ett eftermarknads grenrör för en XU10-turbo, som borde gå att använda tillsammans som utgångspunkt. Det blir lite pill, men jag tror att jag kan häfta ihop båda grenrören till ett passande. ![]() Så här ser det ut när britter hjälper fransmän. Jag får erkänna att MGn var mer lättlastad än MR2an är, men vi kommer till det i en annan tråd. Så med en lättare och lite trevligare motor, borde jag ha de flesta delar jag behöver av vad som går att köpa. Det som jag vet saknas är en växellåda till en tidig XM V6 (för att uppfylla SFROs rekommendationer, skillnaderna mot den som sitter i bilen är minimala i spec men XMens satt aldrig i Xantia). Lite långsamt har jag också börjat rota i förråden som sagt, och börjat fundera på saker igen. Brembooken behöver ju kontrolleras och konverteras för att tåla LHM, så vi börjar där. Dammskydden fick åka i ett bad med LHM över natten, med förväntat resultat. ![]() Överst ser vi ett väldigt trött dammskydd, och under två mindre oförstörda diton. Jag behöver alltså hitta ett sätt att få dessa gjorda i nitrilgummi, istället för vad de nu är gjorda i. Men vem eller vilka ger sig på såna jobb? Alla tips på företag eller privatpersoner som kan tänkas göra något liknande är av intresse, min erfarenhet är att en vanlig mekanisk verkstad är djupt tveksam till att arbeta i gummi. O-ringar oroar mig mindre, där tror jag att jag kan hitta lösningar. Tanken är också att byta ut Alfaskärmkanterna mot någonting lite mer beständigt och i en väldigt liberal tolkning av ordet originalliknande. Men vänta nu, jag köpte ju Lanciaglasfiber för en massa år sedan? ![]() Sju år gammalt foto, men jodå. De ligger ju någonstans. Bara att börja leta! ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Framrotat och fotograferat. Det jag har är framskärmar och bakskärmen, det jag skulle behöva är bakdörrarnas del av breddarna. Men vilket kit är det jag har? Det är ju inte original Integrale av någon sort, tror jag. Till det verkar det vara för avrundat och för brett. Vissa kit jag hittar på nätet, som verkar vara för hillclimbfolk, är ännu bredare och har luftutsläpp i bakkant av framskärmarna. Är det någon som är bra på Lanciaplast här inne, som kan ge tips? Kan jag hitta rätt kit så är jag både intresserad av att köpa de resterande delarna och att få möjlighet att scanna eller åtminstone mäta upp kitet, så att jag kan replikera det. _________________ MVH/ Fredrik Henriksson "But this car is full of my two least favorite things: rust and electrical issues." / _\_(ツ)_/_ Dork @ GRM Forum |
||||||
Hade jag haft firman kvar hade jag kunnat hjälpa dig med att tillverka dammskydden. Sedan jag sålde den så har det blivit lite känsligt med försäljning till privatpersoner men jag skickar dig ett PM med kontaktuppgifter så kan du kolla vad dom kan tänka sig att göra
_________________ Lasse Sandström |
||||||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 9 besök senaste veckan (37373 totalt) |