Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Skruva banåkabil Slagskruvmejsel? | 13 besök senaste veckan (831 totalt) |
Ska byta bromsskivor och vet av erfarenhet på tidigare bilar att de små hållapåplatsskruvarna kan sitta som attan, har dragit sönder några små insexskruvar...
Tänkte att det vore bra att ha en slagskruvmejsel i bakfickan för det här? Tips på var det finns en vettig att köpa och om en kan hjälpa när skruvarna inte riktigt vill komma loss? _________________ Magnus Thomé |
||
https://www.amazon.se/COLFULINE-slag
På med rostlösande ngn dag före våldet. _________________ Tony Jonsson |
||
bilbutteriks har fungerande slagskruvmejsel, glöm inte att köpa till passande bits om det inte är vanlig spårskruv eller fyrstjärna (philips Ursäkta stavning) Som bits vid enstaka användning brukar vanliga bits överleva. _________________ Roland Johansson |
||
jag brukar borra ur skallen direkt när jag känner att dom sitter för hårt, när skallen å skivan e borta kan man gänga ur resterna för hand, ny skruv brukar ju följa med när man köper skivor ändå så.
_________________ M @ g n u s k @ l i n Golf sportscombi MB e220 All terrain RS4 4.2 raggarbil...såld |
||
Men en banåkabil brukar inte ha skivor som suttit så länge, bruksis är nåt annat... |
||
Jag har kört med slagskruvmejsel för sådana skruvar. Tycker det funkar för det mesta utmärkt, Den stora fördelen är att den faktiskt har tryck in mot skruven. Till banbilen är det lugnt då skruvarna inte hinner rosta fast, värre på bruksbil men hittills har den inte gått bet. Gäller bara att sätta mejseln i rätt läge så att den faktiskt försöker lossa och inte dra åt.
Jag har nån Biltema eller liknande, den har funkat förutom att bitsen inte är av allra bästa kvalite. Mutterknack, slagskruvmejsel, glidhammare och en tryckluftshammare så klarar man det mesta. Annars kan man ju alltid borra eller kapa med vinkelslip. _________________ Bromsar bäst som bromsar sist... Renault 5 GTE -88 |
||
Köpte den här på Biltema, bra-o-ha även om Porschens bromskive-håll-på-plats-skruvar nog inte sitter för överjävligt eftersom det ju inte är en bruksis som får leva ett elakare liv året runt.
Tyckte den här såg vettig ut med adapter till 3/8", 1/2" och feta bits. _________________ Magnus Thomé |
||
Den är nog helt okej. I mina feta bits har det lossnat bitar men då har det varit saker som har suttit fast på riktigt med spår eller stjärnbits.
Skruvarna till bromsskivorna har lossnat ganska lätt numera. Men då har skivorna ofta demonterats varje vinter när man har meckat med annat. Men slagskruvmejsen fick även användas på bruksbilens skivor _________________ Bromsar bäst som bromsar sist... Renault 5 GTE -88 |
||
Gör inte min tabbe...
Se till at bitsen kommer hela vägen in för att hålla, min var inte det och gick av. Tog en jävla tid att få bort skruven efter det. Penetrerande olja någon dag innan och sen rejält med värme precis innan du går på med slagmejseln. _________________ Svante Hoberg No turbos , no superchargers, just pure petrolhead heaven!!! |
||
Har också Biltemas variant.
Oslagbart verktyg när det kommer till spår och krysskruvar som sitter hårt. Men lite kopparpasta på den skruven (konan) så kommer den inte vara ett problem i framtiden, varken på banbilen eller bruksbilen. _________________ Magnus Wennerberg Porsche 911 Targa -77 (originalish) Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana) Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo) |
||
Skruva banåkabil Slagskruvmejsel? | 13 besök senaste veckan (831 totalt) |