Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1092 besök totalt |
Engelskt banracing-upplägg
Intressant koncept som håller på att utvecklas i England. Betala en årlig avgift till en klubb. Få utbildning i bankörning och få tillgång till ett "stall" av mer eller mindre avancerade banpreppade bilar som du får låna vid trackdays du avgör själv. Om man har egen bil kanske det inte är intressant men om man vill ha chansen att prova olika biltyper och dessutom köra bilar som är mer anpassade för ändamålet än sin egen är ju detta lysande. Men de har lite andra traditioner därborta... ![]() Någon som tror på konceptet i Sverige? Tveksamt... ![]() http://www.pistonheads.com/trackdays Direktlänk till initiativet: http://www.track-sense.com/ ![]() _________________ Fredrik Bolander --VVR-- ![]() ![]() |
||
Ja, det finns några som tror på i stort sett samma koncept. Nämligen MotorEvents som driver Mantorp Park, dom har köpt/ordnat ett antal superbilar och kommer hyra ut dom för trackday körningar på Mantorp....... kolla hemsidan för Mantorp så ser ni någon kryptiskt länk till följande text
Nyhet på Mantorp Park! Med start under våren 2005 kommer vi att erbjuda Dig möjligheten att uppleva en Ferrari 360 Modena, med flera exklusiva sportbilar, på Mantorp Park. Så nog kan det funka, bara man har rätt förutsättningar. |
||
Det tror jag med. Men iden är inte dum , sedan om det skulle bli verklighet så blir man ju inte ledsen precis ![]() _________________ ![]() --VVTS-- ![]() |
||
_________________ ///Mvh Sören Hall (fd Kristensson) "Raksträckor är bara en transport till nästa kurva" |
||
Saken är väl den att det är snordyrt att köra banträffar i England jämfört med Sverige då vi här har en tradition att köra med ideela klubbar ansluten till ett paraplyförbund i stället för individuella företagare som driver en vinstgivande verklighet.
Jag snackade med en polare och han var helt tvärsäker på att jag ljög när jag berättade att man kunde komma ut på svenska banor för lite drygt en hundring i timmen om man bara var medlem i rätt klubb. Vi har det bra på det viset. ![]() _________________ Anders Hansson |
||
Som sagt, priserna för Track Days i UK är ju inte att jämföra med våra. Går ju även igen lite i de exempel vi ser här. ca. £700 för en heldag blir ca. 10 000
![]() Men som idé är det ju fortfarande intressant, även om jag föredrar att köra mitt eget. Synd bara att vi inte har en bana på anständigt avstånd från vår kungliga huvudstad ![]() _________________ Fredrik Bolander --VVR-- ![]() ![]() |
||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1092 besök totalt |