Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Engelskt banracing-upplägg
1092 besök totalt
7-11
Stockholm
Här sen Jun 2004

Trådstartare

Intressant koncept som håller på att utvecklas i England. Betala en årlig avgift till en klubb. Få utbildning i bankörning och få tillgång till ett "stall" av mer eller mindre avancerade banpreppade bilar som du får låna vid trackdays du avgör själv. Om man har egen bil kanske det inte är intressant men om man vill ha chansen att prova olika biltyper och dessutom köra bilar som är mer anpassade för ändamålet än sin egen är ju detta lysande. Men de har lite andra traditioner därborta...

Någon som tror på konceptet i Sverige? Tveksamt...

http://www.pistonheads.com/trackdays/index.asp?storyId=9304

Direktlänk till initiativet: http://www.track-sense.com/

Göteborg
Här sen Nov 2003

tror tyvärr att sverige är en för liten marknad för att det ska finnas lönsamhet för detta thumbs down

men motbevisa mig gärna

/Erik

Stockholm
Här sen Jun 2004

Trådstartare
Erik Norberg skrev:
men motbevisa mig gärna

/Erik

Önskar jag kunde , men det är inget jag skulle kliva in som investor i... Tyvärr!

Här sen Nov 2002

Ja, det finns några som tror på i stort sett samma koncept. Nämligen MotorEvents som driver Mantorp Park, dom har köpt/ordnat ett antal superbilar och kommer hyra ut dom för trackday körningar på Mantorp....... kolla hemsidan för Mantorp så ser ni någon kryptiskt länk till följande text
Nyhet på Mantorp Park!
Med start under våren 2005 kommer vi att erbjuda Dig möjligheten att uppleva en Ferrari 360 Modena, med flera exklusiva sportbilar, på Mantorp Park.

Så nog kan det funka, bara man har rätt förutsättningar.

Maciek Matwiejczuk
Göteborg
Här sen Jul 2003

Erik Norberg skrev:
tror tyvärr att sverige är en för liten marknad för att det ska finnas lönsamhet för detta thumbs down

men motbevisa mig gärna

/Erik

Det tror jag med. Men iden är inte dum , sedan om det skulle bli verklighet så blir man ju inte ledsen precis thumbs up

--VVTS--
Citera
Joakim Winkler
Ronneby
Här sen Sep 2003

Sturup Raceway har väl redan något sådant?
Jag har för mig att man ska kunna köra med ett helt gäng olika bilar där. Från go-karts till Ferrari.

JohanR
Jönköping
Här sen Dec 2002

Då slipper man ju fattigmansracingens största gissel. Det eviga skruvandet.

Slåtte
Här sen Nov 2002

"Raksträckor är bara en transport till nästa kurva"
Citera
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004

Saken är väl den att det är snordyrt att köra banträffar i England jämfört med Sverige då vi här har en tradition att köra med ideela klubbar ansluten till ett paraplyförbund i stället för individuella företagare som driver en vinstgivande verklighet.

Jag snackade med en polare och han var helt tvärsäker på att jag ljög när jag berättade att man kunde komma ut på svenska banor för lite drygt en hundring i timmen om man bara var medlem i rätt klubb.

Vi har det bra på det viset.

Stockholm
Här sen Jun 2004

Trådstartare
Som sagt, priserna för Track Days i UK är ju inte att jämföra med våra. Går ju även igen lite i de exempel vi ser här. ca. £700 för en heldag blir ca. 10 000 Från £2 000 för det jag startade tråden med, knappa 30 000 Sek per år och undrar vad det blir utslaget per körning.

Men som idé är det ju fortfarande intressant, även om jag föredrar att köra mitt eget. Synd bara att vi inte har en bana på anständigt avstånd från vår kungliga huvudstad

1092 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande