Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Radiellt monterade ok
1, 2   >>
5019 besök totalt
Nisse Classon
Lidköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4439


Trådstartare
Radiellt monterade ok

Vad innebär det?

En på jobbet har köpt sig en ny hoj och han påtalade att framoken var radiellt monterade och det hade enligt tester förbättrat varvtiden på någon bana med si och så många sekunder.

Hur och varför?

_________________
/Niße

Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 9885

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

tror att han fått ngt om bakfoten
radiellt är när bultarna som håller oken sitter riktade längs med skivan och axiellt är således när bultarna sitter i vinkel mot skivan.

att detta skulle göra ngn skillnad är jag ytterst tveksam till. kanske Dr Jones kan svara på det.

_________________
Dodge pickup -58
Dodge Dart -67
Plymouth Cuda -71
Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Inget nytt under solen, som vanligt...

Porsches ok har väl mer eller mindre "alltid" varit radiellt monterade.

Bultarna monteras "utifrån skivkanten" och in kan man säga.

Kom för nga år sedan i MotOGP och gav bättre kännsla osv. Nu är det väl dax för gatnissarna att oxå ha detta på sina cyklar och då låter det så.

Ger en stabilare mintering och ökad kännsla, men inget han kommer känna om jag tror rätt...

Halv OT.
Pratade med Peter Linden, världsmästare på hoj i endurance, i vårat team i helgen om provkörningen av supersporthojjarna i MJ. "Tror att max fem i detta landet kör skiten ur Kawan...men jag vet f*n inte vilka dom fem är...jag tycker inte jag är en av dom".

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Nisse Classon
Lidköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4439


Trådstartare
Jaså, var det så enkelt... Jo, men det borde ju göra minst sekunden på Kinnekulle. Måste nog bygga om.

_________________
/Niße

Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18
Citera
Spirou944t
Askeby->7 min från Sviestad
Här sen Dec 2003
Inlägg: 1016



Det skall minska flexet i oket och "okhållaren".
oket vill ju följa med skivan, och sitter delningsplanet
mellan ok och hållare parallellt/i plan med skivan så
blir det en viss rörelse där.
Det är ju friktionen mellan som skall stoppa!!
(vet inte hur stort "hålkanttryck" man kan tillåta)
Men sitter planet radiellt, så är det både material
och planets friktion som stoppar.

_________________


Klubbräser: Porsche 951-86
Tävlingsräser: Opel Kadett GSi 2,0 16v
Citera
Jonas Jarlmark
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 379



Man kan ju annars svetsa oket i spindeln, borde ju ge en tre-fyra sekunder, minst. Eller så.

Rent kraftmässigt kan jag inte se någon skillnad mellan de två sätten att montera, eftersom bromsarna bara går i en riktning (om man inte kör backnings-tävling) så sätter sig oket mot bultarna och de ligger under skjuvning oavsett montering. Men man kanske kan göra den ena varianten styvare på samma vikt, vilket definitivt är en fördel.

Detta är en rätt bra anledning att INTE ha bromsskivorna monterade i andra änden av ett par drivaxlar (typ Jagga-Alfa-Citroen) det blir lätt ganska vekt mellan däck och skiva (drivknutar och drivaxel) med självsvängning som följd.

/ Jonas Jarlmark
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523



Jonas Jarlmark skrev:
Man kan ju annars svetsa oket i spindeln, borde ju ge en tre-fyra sekunder, minst. Eller så.

Rent kraftmässigt kan jag inte se någon skillnad mellan de två sätten att montera, eftersom bromsarna bara går i en riktning (om man inte kör backnings-tävling) så sätter sig oket mot bultarna och de ligger under skjuvning oavsett montering. Men man kanske kan göra den ena varianten styvare på samma vikt, vilket definitivt är en fördel.

Detta är en rätt bra anledning att INTE ha bromsskivorna monterade i andra änden av ett par drivaxlar (typ Jagga-Alfa-Citroen) det blir lätt ganska vekt mellan däck och skiva (drivknutar och drivaxel) med självsvängning som följd.

/ Jonas Jarlmark


Men hur blir det då med bromsar och framaxel som BAR försökte få laglig på F1an? som skulle föra över kraft till andra hjulet på något bra sätt...... men det kanske är annan sorts överföring som inte mår dåligt av att vara i andra änden på en drivaxel....

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
Jonas Jarlmark
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 379



Har man BAR:s ekonomi kanske man inte behöver hålla sig till delar från Citroen GS...

/ Jonas Jarlmark
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893



Jonas Jarlmark skrev:
Man kan ju annars svetsa oket i spindeln, borde ju ge en tre-fyra sekunder, minst. Eller så.

/ Jonas Jarlmark


Absolut, vi måste fundera på djupet hur vi ska få fast oken ordenterligt.
Göran Malmberg

_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 9885

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

är det nån mer som känner dom sarkastiska tonerna i tråden

_________________
Dodge pickup -58
Dodge Dart -67
Plymouth Cuda -71
Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
Nisse Classon
Lidköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4439


Trådstartare
Jonas Jarlmark skrev:
....Detta är en rätt bra anledning att INTE ha bromsskivorna monterade i andra änden av ett par drivaxlar (typ Jagga-Alfa-Citroen)....


Jag tror bestämt att du missade VW K70.

_________________
/Niße

Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18
Citera
Robert Reinsson
Almunge - Uppsala
Här sen Nov 2002
Inlägg: 287



Nisse Classon skrev:
Jag tror bestämt att du missade VW K70.

Mmmmm, vilket åk!
[OT] Min Moster hade en gul K70, den var fin... [/OT]

Nisse, tänk en rejält banpreppad K70 på GTI-klubbens träffar, snacka om blickfångare



_________________
//Robban
Livsnjutare, inte bara med hjälp av bilar...
http://robsonsblogg.blogspot.se/
Citera
Daniel Kihlgren
Vagnhärad
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2334



Nisse Classon skrev:
Jonas Jarlmark skrev:
....Detta är en rätt bra anledning att INTE ha bromsskivorna monterade i andra änden av ett par drivaxlar (typ Jagga-Alfa-Citroen)....


Jag tror bestämt att du missade VW K70.

och gamla audi 100. Den som fanns som Audi 100 Coupé

_________________
/Daniel Kihlgren
VW 1200 -65
Punto GT -96
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



Jonas Jarlmark skrev:

Detta är en rätt bra anledning att INTE ha bromsskivorna monterade i andra änden av ett par drivaxlar (typ Jagga-Alfa-Citroen) det blir lätt ganska vekt mellan däck och skiva (drivknutar och drivaxel) med självsvängning som följd.

/ Jonas Jarlmark


om vi ska teoretisa lite mer, är det helt säkert att ev "vridvekhet" (eller vad man ska kalla det) helt och hållet är av ondo? Det blir väl en sorts fjädring som kanske kan ha någon effekt vid ojämnt underlag.

_________________
Pär Hylander
Citera
Magnus L
Umeå
Här sen Maj 2004
Inlägg: 1847



Men de som sett drivaxlarna och hjullagren på en DS brukar inte tro att de sviktar vid inbromsning.

Fast å andra sidan så är kanske nästan 200 mm hjullager och 50 mm drivaxlar väl tunga grejjer.

Vissa brukar missta DS'ns hjullager för bromstrumma

_________________
//Magnus Lundstedt
Citropat och sevenfrälst.

--VVTS--
Citera
triple
Detroit (Göteborg)
Här sen Okt 2004
Inlägg: 170



Re: Radiellt monterade ok

Nisse Classon skrev:
Vad innebär det?

En på jobbet har köpt sig en ny hoj och han påtalade att framoken var radiellt monterade och det hade enligt tester förbättrat varvtiden på någon bana med si och så många sekunder.

Hur och varför?


Vad var det för hoj? GSXR1000 hade problem med sinna vanliga ok, dom höll inte måttet original (med racebelägg är det en annan sak) Så när Suzuki bytte till radial ok blev det mycket bättre, men det berodde nog mer på att man helt enkelt satte på bättre ok, inte hur dom sitter fast!

Sen blir det bättre "kännsla" bara för att MotOGP-hojarna kör med det också (lackar man som en MotOGP-hoj går det också snabbare...) I MotOGP sammanhangen handlar det om att man sabbt och enkelt skall kunna byta mellan olika storlekar på skivan, coh använda mellanlägg för att behålla samma ok. Hojar är ju merkännsliga för skivdiameter än bilar...

Tekniken på hojar är ju som bekant ytterst trendkännslig, ena året är det radialmoterat ok, för några årsedan skulle alla ha med motorn som en bärande komponent, men nu går man från det igen.
Samma grej är det med USD gaffel (upp-och-ner monterad gaffel, så att innerröret är neråt istället för uppåt): Nu MÅSTE all ha USD fast det är tyngre bara för att ofjädradevikten blir mindre...
Har du en skiva som inte har vågiga kanter på en cross skrattar folk ut en... O.s.v...

Mycket snack och lite verksatad helt enkelt!

_________________
Martin Engström
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893



Re: Radiellt monterade ok

triple skrev:


Sen blir det bättre "kännsla" bara för att MotOGP-hojarna kör med det också (lackar man som en MotOGP-hoj går det också snabbare...) I MotOGP sammanhangen handlar det om att man sabbt och enkelt skall kunna byta mellan olika storlekar på skivan, coh använda mellanlägg för att behålla samma ok. Hojar är ju merkännsliga för skivdiameter än bilar...

Tekniken på hojar är ju som bekant ytterst trendkännslig, ena året är det radialmoterat ok, för några årsedan skulle alla ha med motorn som en bärande komponent, men nu går man från det igen.
Samma grej är det med USD gaffel (upp-och-ner monterad gaffel, så att innerröret är neråt istället för uppåt): Nu MÅSTE all ha USD fast det är tyngre bara för att ofjädradevikten blir mindre...
Har du en skiva som inte har vågiga kanter på en cross skrattar folk ut en... O.s.v...

Mycket snack och lite verksatad helt enkelt!


Jag försöker göra mitt bästa för att skjuta sönder sådana här trender. Om man tar en trend för vad den är så kan det vara kul, tex en röd hoj eller bil i år. Men när den fysiska verkligheten snedvrids till trendens fromma så är det inte kul längre. Vi får vara glada så länge trenden inte är direkt livsfarlig.

Allt bottnar i dåligt självförtroende som kompenseras med att visa att man åker med det som gäller. Sedan behövs en fysisk förklaring som legitimerar handlingen eftersom sanningen skulle framställa offret i dålig dager.

SÅNT HÄR HINDRAR KERATIVA PERSONER ATT VISA UPP EGNA IDEER OCH KONSTRUKTIONER.

Jag har testat BILTEMAS bromsbelägg bak på bilen och dom som såg det höll på å ramla ur skorna av fniss. Min jättebakvinge har blivit föremål för samma åtlöje när vinge gick ur trenden. Men genom att jag förklarar vad jag gör så ACCEPTERAS det. Så det är inte helt nattsvart.

Jag är ju gammal och medveten om vad som händer, så det är inga problem, utan hoppas kunna ge yngre motorintresserade inspiration att utveckla saker i stället för att bli slav under sanslösa trender.

Göran Malmberg

_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5267



"Porsches ok har väl mer eller mindre "alltid" varit radiellt monterade. "

Stor del av deras ok har väl och är fortfarande 'konventionellt' monterade?


"Kom för nga år sedan i MotOGP och gav bättre kännsla osv. Nu är det väl dax för gatnissarna att oxå ha detta på sina cyklar och då låter det så. "

Är ju lite snudd på ute nu, det viktigaste nu är radiellt monterad bromscylinder på styret för den rätta känslan.
Men jag kan köpa att det är skillnader, med 6kolvs ok istället för 4kolvsok (snarlik area) kör man på framhjulet mycket bättre och säkrare.


"Pratade med Peter Linden, världsmästare på hoj i endurance, i vårat team i helgen om provkörningen av supersporthojjarna i MJ. "Tror att max fem i detta landet kör skiten ur Kawan...men jag vet f*n inte vilka dom fem är...jag tycker inte jag är en av dom".[/quote]"

Fråga Peter hur fort det går att åka i kurvpartiet på Assen och hur han tog reda på det

_________________
Roland Johansson
Citera
triple
Detroit (Göteborg)
Här sen Okt 2004
Inlägg: 170



Rolle Scirocco skrev:

Är ju lite snudd på ute nu, det viktigaste nu är radiellt monterad bromscylinder på styret för den rätta känslan.
Men jag kan köpa att det är skillnader, med 6kolvs ok istället för 4kolvsok (snarlik area) kör man på framhjulet mycket bättre och säkrare.


aj, aj glömde huvudbromcylindern, klart den skall vara radialt monterad

6kolvar är inte altid bättre än 4. Men vad jag vet är alltid stålomspunnet bättre än gummislang och ytterst få tillverkare har stålomspunnet, varför ?

_________________
Martin Engström
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893



Rolle Scirocco skrev:

1
Är ju lite snudd på ute nu, det viktigaste nu är radiellt monterad bromscylinder på styret för den rätta känslan.
2
Men jag kan köpa att det är skillnader, med 6kolvs ok istället för 4kolvsok (snarlik area) kör man på framhjulet mycket bättre och säkrare.

1
ISR säljer ju massor av sina justerbara bromshandtag som ska ge samma känsla visd olika underalag.
2
Dom har väl sex belägg också för bättre jämnhet i följsamheten mot skivan.
Göran Malmberg

_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Citera
Nisse Classon
Lidköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4439


Trådstartare
Re: Radiellt monterade ok

triple skrev:
Vad var det för hoj?


Jag och mope... motorcyklar.
En Aprilia av något värre slag (alla Aprilia kanske är av de värre slaget förresten) med V-twin.

_________________
/Niße

Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18
Citera
Allmänt banåkaforum
Radiellt monterade ok
1, 2   >>
5019 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande