Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 5019 besök totalt |
Radiellt monterade ok
Vad innebär det? En på jobbet har köpt sig en ny hoj och han påtalade att framoken var radiellt monterade och det hade enligt tester förbättrat varvtiden på någon bana med si och så många sekunder. Hur och varför? _________________ /Niße Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18 |
||||
tror att han fått ngt om bakfoten
![]() radiellt är när bultarna som håller oken sitter riktade längs med skivan och axiellt är således när bultarna sitter i vinkel mot skivan. att detta skulle göra ngn skillnad är jag ytterst tveksam till. kanske Dr Jones kan svara på det. _________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
||||
Inget nytt under solen, som vanligt...
Porsches ok har väl mer eller mindre "alltid" varit radiellt monterade. Bultarna monteras "utifrån skivkanten" och in kan man säga. Kom för nga år sedan i MotOGP och gav bättre kännsla osv. Nu är det väl dax för gatnissarna att oxå ha detta på sina cyklar och då låter det så. Ger en stabilare mintering och ökad kännsla, men inget han kommer känna om jag tror rätt... Halv OT. Pratade med Peter Linden, världsmästare på hoj i endurance, i vårat team i helgen om provkörningen av supersporthojjarna i MJ. "Tror att max fem i detta landet kör skiten ur Kawan...men jag vet f*n inte vilka dom fem är...jag tycker inte jag är en av dom". |
||||
Det skall minska flexet i oket och "okhållaren".
oket vill ju följa med skivan, och sitter delningsplanet mellan ok och hållare parallellt/i plan med skivan så blir det en viss rörelse där. Det är ju friktionen mellan som skall stoppa!! (vet inte hur stort "hålkanttryck" man kan tillåta) Men sitter planet radiellt, så är det både material och planets friktion som stoppar. _________________ ![]() Klubbräser: Porsche 951-86 Tävlingsräser: Opel Kadett GSi 2,0 16v |
||||
Man kan ju annars svetsa oket i spindeln, borde ju ge en tre-fyra sekunder, minst. Eller så.
Rent kraftmässigt kan jag inte se någon skillnad mellan de två sätten att montera, eftersom bromsarna bara går i en riktning (om man inte kör backnings-tävling) så sätter sig oket mot bultarna och de ligger under skjuvning oavsett montering. Men man kanske kan göra den ena varianten styvare på samma vikt, vilket definitivt är en fördel. Detta är en rätt bra anledning att INTE ha bromsskivorna monterade i andra änden av ett par drivaxlar (typ Jagga-Alfa-Citroen) det blir lätt ganska vekt mellan däck och skiva (drivknutar och drivaxel) med självsvängning som följd. / Jonas Jarlmark |
||||
Men hur blir det då med bromsar och framaxel som BAR försökte få laglig på F1an? som skulle föra över kraft till andra hjulet på något bra sätt...... men det kanske är annan sorts överföring som inte mår dåligt av att vara i andra änden på en drivaxel.... |
||||
Absolut, vi måste fundera på djupet hur vi ska få fast oken ordenterligt. ![]() Göran Malmberg _________________ Hemipanter Göran Malmberg ![]() |
||||
Jag tror bestämt att du missade VW K70. ![]() _________________ /Niße Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18 |
||||
Mmmmm, vilket åk! [OT] Min Moster hade en gul K70, den var fin... ![]() Nisse, tänk en rejält banpreppad K70 på GTI-klubbens träffar, snacka om blickfångare ![]() ![]() _________________ //Robban Livsnjutare, inte bara med hjälp av bilar... http://robsonsblogg.blogspot.se/ |
||||
och gamla audi 100. Den som fanns som Audi 100 Coupé ![]() _________________ /Daniel Kihlgren VW 1200 -65 Punto GT -96 |
||||
om vi ska teoretisa lite mer, är det helt säkert att ev "vridvekhet" (eller vad man ska kalla det) helt och hållet är av ondo? Det blir väl en sorts fjädring som kanske kan ha någon effekt vid ojämnt underlag. _________________ Pär Hylander |
||||
Men de som sett drivaxlarna och hjullagren på en DS brukar inte tro att de sviktar vid inbromsning.
Fast å andra sidan så är kanske nästan 200 mm hjullager och 50 mm drivaxlar väl tunga grejjer. Vissa brukar missta DS'ns hjullager för bromstrumma ![]() |
||||
Re: Radiellt monterade ok
Vad var det för hoj? GSXR1000 hade problem med sinna vanliga ok, dom höll inte måttet original (med racebelägg är det en annan sak) Så när Suzuki bytte till radial ok blev det mycket bättre, men det berodde nog mer på att man helt enkelt satte på bättre ok, inte hur dom sitter fast! Sen blir det bättre "kännsla" bara för att MotOGP-hojarna kör med det också (lackar man som en MotOGP-hoj går det också snabbare...) I MotOGP sammanhangen handlar det om att man sabbt och enkelt skall kunna byta mellan olika storlekar på skivan, coh använda mellanlägg för att behålla samma ok. Hojar är ju merkännsliga för skivdiameter än bilar... Tekniken på hojar är ju som bekant ytterst trendkännslig, ena året är det radialmoterat ok, för några årsedan skulle alla ha med motorn som en bärande komponent, men nu går man från det igen. Samma grej är det med USD gaffel (upp-och-ner monterad gaffel, så att innerröret är neråt istället för uppåt): Nu MÅSTE all ha USD fast det är tyngre bara för att ofjädradevikten blir mindre... Har du en skiva som inte har vågiga kanter på en cross skrattar folk ut en... O.s.v... Mycket snack och lite verksatad helt enkelt! _________________ Martin Engström |
||||
Jag försöker göra mitt bästa för att skjuta sönder sådana här trender. Om man tar en trend för vad den är så kan det vara kul, tex en röd hoj eller bil i år. Men när den fysiska verkligheten snedvrids till trendens fromma så är det inte kul längre. Vi får vara glada så länge trenden inte är direkt livsfarlig. Allt bottnar i dåligt självförtroende som kompenseras med att visa att man åker med det som gäller. Sedan behövs en fysisk förklaring som legitimerar handlingen eftersom sanningen skulle framställa offret i dålig dager. SÅNT HÄR HINDRAR KERATIVA PERSONER ATT VISA UPP EGNA IDEER OCH KONSTRUKTIONER. Jag har testat BILTEMAS bromsbelägg bak på bilen och dom som såg det höll på å ramla ur skorna av fniss. Min jättebakvinge har blivit föremål för samma åtlöje när vinge gick ur trenden. Men genom att jag förklarar vad jag gör så ACCEPTERAS det. Så det är inte helt nattsvart. Jag är ju gammal och medveten om vad som händer, så det är inga problem, utan hoppas kunna ge yngre motorintresserade inspiration att utveckla saker i stället för att bli slav under sanslösa trender. Göran Malmberg _________________ Hemipanter Göran Malmberg ![]() |
||||
"Porsches ok har väl mer eller mindre "alltid" varit radiellt monterade. "
Stor del av deras ok har väl och är fortfarande 'konventionellt' monterade? "Kom för nga år sedan i MotOGP och gav bättre kännsla osv. Nu är det väl dax för gatnissarna att oxå ha detta på sina cyklar och då låter det så. " Är ju lite snudd på ute nu, det viktigaste nu är radiellt monterad bromscylinder på styret för den rätta känslan. Men jag kan köpa att det är skillnader, med 6kolvs ok istället för 4kolvsok (snarlik area) kör man på framhjulet mycket bättre och säkrare. "Pratade med Peter Linden, världsmästare på hoj i endurance, i vårat team i helgen om provkörningen av supersporthojjarna i MJ. "Tror att max fem i detta landet kör skiten ur Kawan...men jag vet f*n inte vilka dom fem är...jag tycker inte jag är en av dom".[/quote]" Fråga Peter hur fort det går att åka i kurvpartiet på Assen och hur han tog reda på det ![]() _________________ Roland Johansson |
||||
aj, aj glömde huvudbromcylindern, klart den skall vara radialt monterad ![]() 6kolvar är inte altid bättre än 4. Men vad jag vet är alltid stålomspunnet bättre än gummislang och ytterst få tillverkare har stålomspunnet, varför ? ![]() _________________ Martin Engström |
||||
1 ISR säljer ju massor av sina justerbara bromshandtag som ska ge samma känsla visd olika underalag. 2 Dom har väl sex belägg också för bättre jämnhet i följsamheten mot skivan. Göran Malmberg _________________ Hemipanter Göran Malmberg ![]() |
||||
Jag och mope... motorcyklar. ![]() En Aprilia av något värre slag (alla Aprilia kanske är av de värre slaget förresten) med V-twin. _________________ /Niße Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18 |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 5019 besök totalt |