Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Skruva banåkabil
![]() |
1902 besök totalt |
Insprut och Tändning
Jag undrar vad det finns för olika insprutnings system eller tändnings system till ett rimligt pris på marknaden? har hört något om Megasqirt eller linkande... Var finns det att få tag på och hur funkar det? Mycket tacksam för svar... MVH Pär _________________ Pär Holmstrand -87 Alfa 75 2.0 -87 Rosso Volvo V70 D4 -14 |
||
_________________ Mikael Cedergren Toyota Celcia |
||
Finns en svensk MegaSquirt-site också: http://msnordic.mine.nu/
En samman fattning om systemet: 1. Man löder ihop kretskortet själv eller köper ett som nån annan lött. Finns ibland till salu på den svenska MS-siten. 2. Några komponenter, och själva kretskortet, köper man från USA. Beställning därifrån ska tydligen vara problemfritt. Övriga komponenter kan köpas på Elfa. 3. Mjukvara till boxen som ska sitta i bilen, och till den PC man använder för att mappa med finns tillgängliga. 4. All källkod är öppen, och ritningar och scheman finns att laddas ner. 5. Folk har byggt till och utökat funktionaliteten på flera olika sätt, och alla dessa versioner finns tillgängliga, att ladda ner. 6. MS är från början avsett att styra endast bränslet, men utökade versioner med styrning av tändning finns också. Några av de versioner som finns: MS - orginalsystemet med endast bränslestyrning. MSnS - Här är tändning tillagt, men man måste ha fördelare. MSnEDIS - I denna variant utnyttjas fords EDIS-system och en kuggskiva för att styra en wasted spark tändning. MSnS+Extra - Inkluderar MSnS och MSnEDIS och en del extrafunktioner. Jag håller på och sätter in mig i det hela just nu och ska lägga igång ett par bilar med MSnS inom kort. Så fråga om det är nåt du undrar. _________________ William Ekström |
||
Jag skruvar MS på två bilar (min egen och en kompis bil) och vi har kört med det hela sommaren i år. En erfarenhet jag gör är att du bör vara någorlunda händig med en lödkolv om du ska köra MS - inte så mycket för att "reparera" utan mer för att utveckla.
Modifieringarna som krävs för att köra tändning är i och för sig enkla men man måste in på kortet och löda. Själv är jag helsåld på MS, i mina ögon är kostnadseffektiviteten oslagbar för en hobbybil. Att avsätta några timmar till att läsa på forumen det länkats till ovan är en bra start. /Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||
Paul <- MS är hel klart mest "bang for the buck"
![]() börja handla grejor. Om du är insatt i alla termer och har lite komponentnamn i bakhuvudet är det mkt lättare att beställa delar osv. Komponenter från USA (Digi-key) är mkt billigare, men du bör köpa till fler än ett MS för att du ska tjäna på det. Den absolut största fördelen är att när du läst manualen, och byggt ett MS VET du hur det fungerar. Du behöver inte betala massa pengar för att mappa bilen, och när den inte fungerar kan du felsöka själv. Om du inte hittar felet finns tusentals MS-användare som gärna hjälper dej helt gratis via www.msefi.com. Ett varningstecken kring att köpa färdiglödda kort dock. Det finns ett par "MS-kloner" (inte VEMS/Genboard, kommer till det ![]() brukar säljas med argumentet att de är mindre än vanliga MS. Dessa kort är INTE godkända av Bruce Bowling & Al Grippo som designade MS, och man kan inte räkna med att få support på de MS-forum som finns. Det är dessutom inte rätt "anda" att tjäna pengar på ett "open source"-projekt. Det är dessutom mkt svårare att reparera ett ytmonterat kort ... Det finns även ett alternativ till, som heter VEMS eller Genboard, och är från början en MS-klon. Numer är det dock ett helt eget insprut som är lite mer kompetent än MS. Det finns bla. stöd för WB (kanske dubbla tom. kommer inte ihåg), EGT och även möjlighet att köra sekventiellt tror jag. Priset är ungefär samma som för MS, men det krävs mer av användaren ... Lite mer programmering osv. Lycka till! ![]() William Ekström <- MSnS+Extra har jag aldrig hört talas om. Varför skulle man vilja ha både MSnS och MSnEDIS i samma box? ![]() |
||
Här står det om Extra-varianten: http://www.jsm-net.demon.co.uk/msns-extra/index.html Dom har klämt in en hel del extragrejer där.. Men jag vet inget om stabiliteten och så. Enligt säkra källor så ska det snart också finnas en variant av MSnS med Wasted Spark-stöd för 4 cylindrar och inbyggd dwell kontroll. Utan att köra EDIS alltså. _________________ William Ekström |
||
Verkar ju inte helt omöjligt.....
![]() Va ju långt ifrån lika dyrt som de flesta andra spruten, även om det är lite mera jobb. Extremt tacksam för alla svaren och hjälpen. _________________ Pär Holmstrand -87 Alfa 75 2.0 -87 Rosso Volvo V70 D4 -14 |
||
Tackar för det Fizz! som jag förstått det (om jag har????) så går det att koppla ihop tomtek med MS så man kan justera både tändning och sprut???? _________________ Pär Holmstrand -87 Alfa 75 2.0 -87 Rosso Volvo V70 D4 -14 |
||
Som jag sade:
" MS - orginalsystemet med endast bränslestyrning. MSnS - Här är tändning tillagt, men man måste ha fördelare. MSnEDIS - I denna variant utnyttjas fords EDIS-system och en kuggskiva för att styra en wasted spark tändning. MSnS+Extra - Inkluderar MSnS och MSnEDIS och en del extrafunktioner. " Så det behövs egentligen ingen tomtek om du inte ska köra coil on plug eller liknande. _________________ William Ekström |
||
tomtek är jue en "extrabox" ... jag har ingen större koll på det faktiskt,
men efterssom det finns så borde det ha något användningsområde som MSnS eller MSnEDIS inte klarar ... jag har för mej att varken "spark" (!!?) eller "EDIS" går att köra på 5-cylindriga motorer tex. |
||
Det stämmer det där med 5-cylindriga. Spark funkar nog om man har fördelare iofs. För spark-modellen (MSnS) bestämmer bara _när_ det ska tända, inte vilken cylinder det ska tända på.
Vad för bil funderar du på att sätta grejerna på? _________________ William Ekström |
||
![]() |
Skruva banåkabil
![]() |
1902 besök totalt |