Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Insprut och Tändning
1902 besök totalt
Brewmaster
Strängnäs
Här sen Maj 2004
Inlägg: 336


Trådstartare
Insprut och Tändning

Jag undrar vad det finns för olika insprutnings system eller tändnings system till ett rimligt pris på marknaden? har hört något om Megasqirt eller linkande... Var finns det att få tag på och hur funkar det?

Mycket tacksam för svar... MVH Pär

_________________
Pär Holmstrand -87
Alfa 75 2.0 -87 Rosso
Volvo V70 D4 -14
Citera
Pugho
Eskilstuna
Här sen Maj 2004
Inlägg: 145



Hej!

www.megasquirt.info finns allt du behöver veta och lite till.

_________________
Mikael Cedergren
Toyota Celcia
Citera
William Ekström
Åland
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1403



Finns en svensk MegaSquirt-site också: http://msnordic.mine.nu/

En samman fattning om systemet:

1. Man löder ihop kretskortet själv eller köper ett som nån annan lött. Finns ibland till salu på den svenska MS-siten.

2. Några komponenter, och själva kretskortet, köper man från USA. Beställning därifrån ska tydligen vara problemfritt. Övriga komponenter kan köpas på Elfa.

3. Mjukvara till boxen som ska sitta i bilen, och till den PC man använder för att mappa med finns tillgängliga.

4. All källkod är öppen, och ritningar och scheman finns att laddas ner.

5. Folk har byggt till och utökat funktionaliteten på flera olika sätt, och alla dessa versioner finns tillgängliga, att ladda ner.

6. MS är från början avsett att styra endast bränslet, men utökade versioner med styrning av tändning finns också.


Några av de versioner som finns:

MS - orginalsystemet med endast bränslestyrning.
MSnS - Här är tändning tillagt, men man måste ha fördelare.
MSnEDIS - I denna variant utnyttjas fords EDIS-system och en kuggskiva för att styra en wasted spark tändning.
MSnS+Extra - Inkluderar MSnS och MSnEDIS och en del extrafunktioner.



Jag håller på och sätter in mig i det hela just nu och ska lägga igång ett par bilar med MSnS inom kort.
Så fråga om det är nåt du undrar.

_________________
William Ekström
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5852



Jag skruvar MS på två bilar (min egen och en kompis bil) och vi har kört med det hela sommaren i år. En erfarenhet jag gör är att du bör vara någorlunda händig med en lödkolv om du ska köra MS - inte så mycket för att "reparera" utan mer för att utveckla.

Modifieringarna som krävs för att köra tändning är i och för sig enkla men man måste in på kortet och löda.

Själv är jag helsåld på MS, i mina ögon är kostnadseffektiviteten oslagbar för en hobbybil. Att avsätta några timmar till att läsa på forumen det länkats till ovan är en bra start.

/Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
Dan Johansson
Vänersborg
Här sen Jun 2004
Inlägg: 586



Paul <- MS är hel klart mest "bang for the buck" Mitt tips är att läsa manualen först, och sedan
börja handla grejor. Om du är insatt i alla termer och har lite komponentnamn i bakhuvudet är det mkt
lättare att beställa delar osv. Komponenter från USA (Digi-key) är mkt billigare, men du bör köpa till
fler än ett MS för att du ska tjäna på det. Den absolut största fördelen är att när du läst manualen, och
byggt ett MS VET du hur det fungerar. Du behöver inte betala massa pengar för att mappa bilen,
och när den inte fungerar kan du felsöka själv. Om du inte hittar felet finns tusentals MS-användare som
gärna hjälper dej helt gratis via www.msefi.com.

Ett varningstecken kring att köpa färdiglödda kort dock. Det finns ett par "MS-kloner" (inte
VEMS/Genboard, kommer till det ) som andra tillverkar och säljer. Dessa är ofta ytmonterade, och
brukar säljas med argumentet att de är mindre än vanliga MS. Dessa kort är INTE godkända av
Bruce Bowling & Al Grippo som designade MS, och man kan inte räkna med att få support på de MS-forum
som finns. Det är dessutom inte rätt "anda" att tjäna pengar på ett "open source"-projekt.
Det är dessutom mkt svårare att reparera ett ytmonterat kort ...

Det finns även ett alternativ till, som heter VEMS eller Genboard, och är från början en MS-klon. Numer
är det dock ett helt eget insprut som är lite mer kompetent än MS. Det finns bla. stöd för WB (kanske
dubbla tom. kommer inte ihåg), EGT och även möjlighet att köra sekventiellt tror jag. Priset är ungefär
samma som för MS, men det krävs mer av användaren ... Lite mer programmering osv.

Lycka till! thumbs up

William Ekström <- MSnS+Extra har jag aldrig hört talas om. Varför skulle man vilja ha både MSnS
och MSnEDIS i samma box? (däremot vet jag att man kan få tex. launchcontroll osv.)
Citera
William Ekström
Åland
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1403



fizz skrev:
William Ekström <- MSnS+Extra har jag aldrig hört talas om. Varför skulle man vilja ha både MSnS
och MSnEDIS i samma box? (däremot vet jag att man kan få tex. launchcontroll osv.)


Här står det om Extra-varianten:
http://www.jsm-net.demon.co.uk/msns-extra/index.html

Dom har klämt in en hel del extragrejer där..

Men jag vet inget om stabiliteten och så.


Enligt säkra källor så ska det snart också finnas en variant av MSnS med Wasted Spark-stöd för 4 cylindrar och inbyggd dwell kontroll. Utan att köra EDIS alltså.

_________________
William Ekström
Citera
Dan Johansson
Vänersborg
Här sen Jun 2004
Inlägg: 586



William Ekström <- det fanns lite saftiga grejor där ...
Jag tror man får välja "spark" eller "EDIS" ... beroende på om man kör låst fördelare
eller tandhjul "a la" EDIS ...
Citera
Brewmaster
Strängnäs
Här sen Maj 2004
Inlägg: 336


Trådstartare
Verkar ju inte helt omöjligt.....
Va ju långt ifrån lika dyrt som de flesta andra
spruten, även om det är lite mera jobb.
Extremt tacksam för alla svaren och hjälpen.

_________________
Pär Holmstrand -87
Alfa 75 2.0 -87 Rosso
Volvo V70 D4 -14
Citera
Dan Johansson
Vänersborg
Här sen Jun 2004
Inlägg: 586



Paul <- MS är långt ifrån omöjligt ... =)
vill du veta mer är det bara å fråga, eller PM'a. .. thumbs up
Citera
Brewmaster
Strängnäs
Här sen Maj 2004
Inlägg: 336


Trådstartare
fizz skrev:
Paul <- MS är långt ifrån omöjligt ... =)
vill du veta mer är det bara å fråga, eller PM'a. .. thumbs up


Tackar för det Fizz! som jag förstått det (om jag har????)
så går det att koppla ihop tomtek med MS så man kan justera
både tändning och sprut????

_________________
Pär Holmstrand -87
Alfa 75 2.0 -87 Rosso
Volvo V70 D4 -14
Citera
William Ekström
Åland
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1403



Som jag sade:
"
MS - orginalsystemet med endast bränslestyrning.
MSnS - Här är tändning tillagt, men man måste ha fördelare.
MSnEDIS - I denna variant utnyttjas fords EDIS-system och en kuggskiva för att styra en wasted spark tändning.
MSnS+Extra - Inkluderar MSnS och MSnEDIS och en del extrafunktioner.
"

Så det behövs egentligen ingen tomtek om du inte ska köra coil on plug eller liknande.

_________________
William Ekström
Citera
Brewmaster
Strängnäs
Här sen Maj 2004
Inlägg: 336


Trådstartare
Man är ju inte riktigt med alla gånger
Men då verkar ju "MSnS" vara något för mej....
Tack för alla svaren!

_________________
Pär Holmstrand -87
Alfa 75 2.0 -87 Rosso
Volvo V70 D4 -14
Citera
Dan Johansson
Vänersborg
Här sen Jun 2004
Inlägg: 586



tomtek är jue en "extrabox" ... jag har ingen större koll på det faktiskt,
men efterssom det finns så borde det ha något användningsområde som
MSnS eller MSnEDIS inte klarar ...
jag har för mej att varken "spark" (!!?) eller "EDIS" går att köra på 5-cylindriga
motorer tex.
Citera
William Ekström
Åland
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1403



Det stämmer det där med 5-cylindriga. Spark funkar nog om man har fördelare iofs. För spark-modellen (MSnS) bestämmer bara _när_ det ska tända, inte vilken cylinder det ska tända på.


Vad för bil funderar du på att sätta grejerna på?

_________________
William Ekström
Citera
Brewmaster
Strängnäs
Här sen Maj 2004
Inlägg: 336


Trådstartare
En Volvo 240 eller 740 turbo.....
antagligen, har inte hittat något utgångsobjekt.

_________________
Pär Holmstrand -87
Alfa 75 2.0 -87 Rosso
Volvo V70 D4 -14
Citera
Skruva banåkabil
Insprut och Tändning
1902 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande