Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Ford Mustang HT 1965 Janne J | << 1, 2, 3 ... 127, 128, 129, 130, 131 >> 119 besök idag (365666 totalt) |
Försöker glömma alla misslyckanden och bara komma ihåg den triumfartade känslan när det faktiskt lyckas
Ja, det är precis min tanke, lagom är ett underbart ord, att maxa allt skapar oftast en massa oönskade bieffekter som kostar både tid och pengar att lösa. Hela bilen handlar i mångt och mycket om att göra lagom stora förändringar som gör den snabbare, om jag sedan kunde lära mig köra också så hade det kunnat bli riktigt bra Sidoprojekt 1: Röret till oljestickan sitter löst, anledningen är ( har ni sett videon så vet ni ) att stickan är flyttad för att motorn måste ha ett oljetråg med sumpen framåt. Jag borrade ett hål i frontkåpan och knackade ner röret, det sitter normalt med presspassning i blocket och jag hoppades att det skulle fungera här också, det gjorde det inte... godset är för tunt och det blir för lite material för att presspassningen ska fungera. Objektet ligger och ber om en ordentlig rengöring: Objektets önskan uppfylld: Tog en bit 6083 aluminium och satte upp i svarven och borrade ett 9.5mm hål, filade upp hålet i kåpan och spände fast biten med en skruv och en tving: Var lite nervös när jag började TIG svetsa fast biten, har egentligen bara övat på en massa skrotbitar tidigare och nu var det skarpt läge med att svetsa aluminium. Valde att lägga all svets på insidan så ingen ska kunna stå och titta ner och säga " den som gjorde det hade inte sin bästa dag, var det du eller...?" Från utsidan ser det riktigt propert ut, nu finns det mycket större chanser att få röret tätt: _________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 60 |
||||||||||
Jadu... mätt i tum så är det bara ett kast på 0.1.... Nejdu, det var ingen höjdare, men däremot ska det bli riktigt kul att känna skillnaden på alla uppgraderingar sen i vår! _________________ Fredrik Boivie Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster |
||||||||||
Bra jobbat med alusvetsningen - att svetsa insidan på aluminium som är marinerat i motorolja är försiktigt uttryckt en utmaning för vem som helst!
När mitt tråg behövde svetsas lämnade jag bort det. Svängningsdämpare som ger mer vibrationer är ju något alldeles extra! Kanske tillverkaren som bara ville ge mervärde? _________________ Christian Jansson BMWCS #10364 SVKG #661 BMW 332is E30 |
||||||||||
|
||||||||||
Vad händer vid högre varvtal, finns det en möjlighet att vikten i dämparen gör så att gummit då flexar och den blir bättre balans? (jag har ingen aning men 60 rpm känns som lite för lågt varvtal för att den ska kunna göra sitt jobb?)
_________________ // Mats Karlsson http://www.matsgarage.com Biltråd 1: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=85101 Biltråd 2: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=115095 |
||||||||||
Jag har sett detta tidigare, det var därför jag kollade, den blir inte bättre med högre varvtal om man säger så..
_________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 60 |
||||||||||
Som hobbyklåpare på TIG-svets så lärde jag mig att göra ytan jätteren och för gjutet och skitigt, göra det över ett mycket större område än man tänkt sig.
Bra jobbat! Svängningsdämparen var ju intressant! Påminner mig om när jag var hos en motorbyggare som balanserade en V8 Scat vev. Han svor över att Scat gjorde sämst vevar och att han fick ta bort 250 gram på den. _________________ Magnus Wennerberg Porsche 911 Targa -77 (originalish) Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana) Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo) |
||||||||||
Har redan beställt en ny från Race Shop i Svedala, det är 50oz vikt på den så de är inte jättevanliga.
Den är inte så gammal heller, inköpt på Hansen för några år sedan, sorglig kvalitet... men jag är inte förvånad längre, har nästan blivit på andra hållet, att jag blir glad när något uppnår åtminstone godkänt
Jag var verkligen det där lilla extra petig med rengöringen och det lyckades förvånansvärt bra, nybörjartur? Karva bort 250g på en vev för att få den i balans är mycket!
Det som är bra kostar, en svängningsdämpare ligger runt 500$ från de kända märkena, och då ska den fraktas/tullas/momsas, slutar nog på 8000:- innan den är hemma. Hänger lite på amerikanska forum och förvånas över hur mycket diskussioner det är om pris, lägsta möjliga verkar många gånger vara den viktigaste faktorn, inte undra på att leverantörerna jagar varenda $ i produktionskostnad. _________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 60 |
||||||||||
Absolut, 2023 var inget höjdarår när det kommer till kulturer, 2024 har potential att bli mycket bättre _________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 60 |
||||||||||
Den är inoljad och i nästa avsnitt kommer du att se hur jag oljar in ännu mer _________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 60 |
||||||||||
_________________ Carl Josefsson Porsche Cayman S 2011 Mazda MX-5 2002 - Såld https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1763213#1763213 |
||||||||||
Våra race- och banåkarbilar Ford Mustang HT 1965 Janne J | << 1, 2, 3 ... 127, 128, 129, 130, 131 >> 119 besök idag (365666 totalt) |